Inridning.

S

_smirnofff_

Hur gör ni?

När anser ni att hästen är "inriden"? Hur många ridturer tar det ca?

Hur ofta bör en unghäst bli riden per vecka?

Sv: Inridning.

Hur gör ni?
*Longerar med sadel och träns, lär hästen de olika kommandona.
*Hänger på hästen
*Sitter upp
*Skrittar - tills hästen känns säker och lyssnar på framåtdrivande, förhållande samt är någorlunda styrbar.
*Travar - (se ovan)
*Galopperar- (se ovan)

När den gör allt det jag skrev ovan i en endamålsenlig form.
Jag vågar inte uttala mig om antal ridturer då det skiljer sig väldigt mellan olika individer.

Jag rider eller arbetar aldrig en unghäst mer än hur gammal den är/vecka
dvs 3 år/3dagar osv.

Tack för ditt svar!

Fler som vill dela med sig?

hur gör ni?

När anser ni att hästen är "inriden"?
när den bär ryttare i alla gångarter

hur många ridturer tar det ca?
superindividuellt, men hästen "hästen" brukar ta ca 3 månader

hur ofta bör en unghäst bli riden per vecka?
mer sällan än ofta, jag tror att det är jättviktigt att vi "glömmer" bort våra unghästar så de kan få smälta saker i lugn och ro.

1010101010

Så när din häst är 7 år rider du den varje dag då? Och ettåringar en gång i veckan? Vad är det för ras förrästen?

Jag kan svara i stället...

Jajemen, och när hästen är femton år så jobbar den femton dagar per vecka...;)

Tycker att den vedertagna regeln för unghästar är mycket bra. När hästen är sju är den inte en unghäst längre.
Man börjar i allmänhet att rida in hästen vid 2,5 år, alltså två dagars jobb per vecka som succesivt ökas i takt med att hästen blir äldre och starkare.

Ja det finns dem som rider sin vuxna häst varje dag. Jag vet att en 7-årig häst INTE är en unghäst, vet inte vart du fick det ifrån :crazy:.

Vad gäller inridning vid 2,5 års ålder så beror det till stor del på vilken ras det är frågan om! Tycker själv att den åldern är för tidig för inridningsarbetet, men vill man gå tre årstestet så måste man ju börja tidigare. Sen beror det mycket på INDIVIDEN som det är frågan om, vissa hästar är inte mogna för att bära en ryttare eller så krävs det mer arbete från marken innan man kan börja hänga på hästen och såsmåningom sitta upp och rida.

Jag tycker att ALLA hästar oavsätt ålder och ras ska ha en vilodag i veckan, därför undrade jag hur många dagar i veckan hennes 7-åriga häst reds.
Så jag hoppas att rätt person kan svara på mina frågor, tack :cool:.

Hur gör ni?
Har hästen som handhäst, löslongerar, sen longerar (först i rundkorall) sedan tömkör. Tar promenader ofta. Vänjer med träns och sadel, Hänger på bägge sidorna, sitter upp, tar de första skrittstegen, rider mest ut och tillsammans med en äldre häst. Succsesivt utöka passen så att det blir längre för varje gång.

Mycket svårt att säga hur lång tid det tar, helt beroende på hästen och andra omständigheter. Hästen är inriden när den kan grundgångarterna, för islandshästar tar det längre tid att renodla dessa, men för vanliga raser så tar det några månader (oftast). Viktigt är oxå, som redan har nämnts är att hästen är lyhörd, sammarbetsvillig, har en endamånsenlig form samt tänker frammåt.

Ja det är oxå olika från olika individer men jag gillar varanann dag varianten. Tre- fyra gånger i veckan kan vara lagom, varvat med tömkörning och promenader.

Insutten= accepterar ryttare på ryggen utan krångel, Start,styra,stopp
Inriden. Jobbar i ändamålsenlig form i samtliga gångarter
Utbildar=vidare arbete

Generell tidslinje om jag utgår från att hästen tidigare är lite longerad, sadelvan ev löshoppad osv. ca en månad till inriden. Helt ohanterad häst tar givetvis lite längre tid.

Rids ca 20-30 min varannan dag, med mycket uteritter i skog och mark. Bästa sättet att bygga upp en ung häst på enligt mig.

Hur man går tillväga beror helt på individen. Växtperioder osv. Unghästar är oilika mentalt mogna också.

Insutten= accepterar ryttare på ryggen utan krångel, Start,styra,stopp
Inriden. Jobbar i ändamålsenlig form i samtliga gångarter
Utbildar=vidare arbete

Generell tidslinje om jag utgår från att hästen tidigare är lite longerad, sadelvan ev löshoppad osv. ca en månad till inriden. Helt ohanterad häst tar givetvis lite längre tid.

Rids ca 20-30 min varannan dag, med mycket uteritter i skog och mark. Bästa sättet att bygga upp en ung häst på enligt mig.

Hur man går tillväga beror helt på individen. Växtperioder osv. Unghästar är oilika mentalt mogna också.

Bra sammanfattat :)!

Hur gör ni?
*Vänjer den med bett även om det inte ska användas
*Promenerar / Longerar med sadel och träns ,lär in kommandona
*När den är van vid sadel och inte bli rädd när man har stigbyglarna neddragna och nuddar hästen i sidorna,så går jag vidare med att lägga tyngd på stigbyglarna.
*Hänger på hästen.
*Sitter upp från båda sidor så hästen inte blir van med bara ena sidan.
*Skrittar ( tills jag känner att hästen är trygg i uppgiften,accepterar tygeltag och framåtdrivande skänklar)
*gör halt ( i alla gångarter då det är livsviktigt att hästen lyssnar och gör halt när det behövs)
*travar( tills jag känner att hästen är trygg i uppgiften,accepterar tygeltag och framåtdrivande skänklar)
*galopperar( tills jag känner att hästen är trygg i uppgiften,accepterar tygeltag och framåtdrivande skänklar)
*Rider ut i skogen och trafiken tsm med äldre häst.
*När hästen är redo, rider ut ensam (dock ska kompis eller annan hästvan person följa med ut utifall nått händer )
*Rider ut ensam då jag aldrig kommer ha sällskap jämt jag rider (när hästen känns trygg tsm med äldre häst och när den känns trygg i annan människas närvaro)

När anser ni att hästen är "inriden"?

När den känner sig trygg med ryttare på ryggen i alla gångarter (paddock och i skogen)

Hur många ridturer tar det ca?

Helt individuellt, beror på mognad ,växtperioder osv

Jag tycker varannan dag i 20 -30 minuter är lagom arbete. I både skog och paddock.

Jag anser att en häst är grundutbildad när den går att rida kontrollerat i alla gångarter.
Hur man går tillväga, hur lång tid det tar och hur mycket den bör bli riden tycker jag är helt och hållet individuellt och bör anpassas efter individen.

Jag tycker Toyya svarade ganska bra faktiskt:idea:

Sen om du läser innan till så skrev jag rider eller arbetar. Arbeta för mig kan vara löslongering, promenad eller andra aktiviteter.

Eftersom jag sen också antar att folk börjar sitta in sina hästar när dom är mogna för det glömde jag att skriva att jag håller på med halvblod och dessa sitter jag in vid 2,5-3 års ålder.

Och för att lugna dig ännu mer så får även mina vuxna hästar MINST en vilodag per vecka, oftast fler. Dagar per vecka använder jag mig som en regel vid ridning/arbete av unghäst.

Får ursäkta mig om jag svarade lite luddigt! :)

Hur gör ni?
1. Ledarskapsövningar (ifall ledarskapet inte redan sitter)
2. Longering med all utrustning på tills hästen har lärt sig röstkommandon och vant sig vid att röra sig naturligt med sadel på.
3. Hänga på hästen, "vicka" på sadeln, lägga vikt i stigbyglarna
4. Sitta upp, skritta tills hästen har vant sig vid att ryttaren sitter där.
5. Träna halter m.m. lära hästen vad skänkel och de andra hjälperna betyder.
6. Trava
7. Galoppera

Jag tycker att en inriden häst är en häst som kan gå avslappnat i alla gångarter, kan halt, avsaktning, igång sättning och vet vad hjälperna betyder. Det är väldigt olika för varje individ hur lång tid det tar.

I början bara någon enstaka gång, kanske 2-3 gånger, och då bara korta stunder, sedan får man öka succesivt efter hur mycket hästen klarar av och behöver.

Jag tycker Toyya svarade ganska bra faktiskt:idea: Nja, det vet jag inte...

Sen om du läser innan till så skrev jag rider eller arbetar. Arbeta för mig kan vara löslongering, promenad eller andra aktiviteter. Okej!

Eftersom jag sen också antar att folk börjar sitta in sina hästar när dom är mogna för det glömde jag att skriva att jag håller på med halvblod och dessa sitter jag in vid 2,5-3 års ålder. Det förklarar saken :grin:.

Och för att lugna dig ännu mer så får även mina vuxna hästar MINST en vilodag per vecka, oftast fler. Dagar per vecka använder jag mig som en regel vid ridning/arbete av unghäst. Skönt att höra, det var nog mest det jag undrade över :).

Får ursäkta mig om jag svarade lite luddigt! :) Ähh. Spela rullebulle ;).

Jiiiihaaaa!!!!

- Vänjer hästen vid sadel och träns
- Longerar och tömkör hästen
- Hänger på hästen
- Sitter upp
- Skrittar ( Jag tycker att man ska skritta hästen tills det känns att den lyssnar på dig som ryttare, man ska kunna svänga hästen, kunna stanna den). Man börjar inte med traven innan detta känns okej.
- Trav (likadant som med skritten).
- Galopp (som ovanstående).

Jag tycker att man kan rida hästen ca 4ggr i veckan men då ska man rida kortare stunder.

Enligt mig så är hästen inriden när den man kan skritta, trava, galoppera på den, hästen ska kunna halt och man skall kunna svänga. Den ska helt enkelt lyssna på dina hjälper.

Det är ju inviduellt med hur lång tid det tar och hur man gör.
Finns ju hästar som är mer "mogna" än andra och då går det smidigt och det är problem fritt att rida in dom..

Jag har nog den åsikten att en unghäst skall även om man inte rider på den varje dag skall hanteras på något sätt kan räcka med att man tar den i grimma och grimskaft och går några varv på ridvolten eller i ridhuset innan man släpper ut den i hagen.. Så har jag gjort så att hästen får lite "egen" tid med matte..
Kan va mysigt att gå några varv kela lite och klappa lite innan man går ut i hagen på morgonen så att hästen ska känna att det e inte alltid bara krav som gäller det kan va mysigt oxå ..
Det är något som funkat bra för mig i alla fall..
Sen rida typ 3 gånger i veckan är lagom och att tänka på de att man inte håller på för länge en unghäst pallar inte att ta in information i en timme utan man får hålla på en stund och sen lägga ner när man märker att dom börjar bli trötta vilket dom blir lätt i början..

Fast att "rida" in en häst hur långt tid det tar beror ju på från när man räknar...
Jag menar det är ju oxå att man börjar "rida" in när man förbereder dom för sadel liksom eller håller på vänjder dom vid träns och det kan man ju starta med långt innan man hade tänkt att sitta på hästen..
Finns ju dom som börjar tömmköra tidigt och vänjer med hjordar runt magen, träns och bett rätt tidigt det e ju oxå "förberedande"
Man kan ju tyck att alla dom moment som du gör med din unghäst även om den är 1 år är ju förberedande för att det ska bli så lätt och smidigt som möjligt att sitta upp när den dagen kommer..

Så det där med hur lång tid det tar beror ju helt på hur mycket du har hanterat hästen innan du bestämmer dig för att börja "Rida in den"

Lånar tråd lite, hoppas det går bra :)

Undrar hur ni gör för att lära era unghästar halvhalter ?

mvh maria

Lånar tråd lite, hoppas det går bra :)

Undrar hur ni gör för att lära era unghästar halvhalter ?

mvh maria

Som vanligt: dvs sitter till. Unghästarna har ju sämre balans, är därför lätta att påverka med vikthjälperna.
I skritten så sitter man ju på hästen mest hela tiden. Se till att får tryck ned i sadeln, beröm när den svarar rätt.
I trav, lättridn: sitt till när du sätter dej ner, stå emot när du reser dej, samma som på en het häst.
I galoppen så brukar det räcka att man rätar upp sig, ev kan man behöva svänga lite.

Bra kontoll av sin bål7sina magmuskler är en förutsättning.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 600
Senast: miumiu
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar