Inridning?

Sv: Inridning?

Börjar rida in mina runt 2½ - 3år beroende på individ!

Om ni undrar så har jag en welsh cob kille som blir 3 år i Maj -08.
Eftersom han är väldigt "färdig" för sin ålder har jag "ridit" på honom korta sträckor ibland (ca. 15 min) högst.

Jag menar, inridningen behöver man ju inte börja med förrän till sommaren då, men att bara sitta på sin häst vid denna ålder tror jag inte är ngn fara om man bara sitter och följer med hästens rörelser. Detta kan man nog göra 2-3 gånger i veckan, korta pass/sträckor. Det är ju bara bra miljöträning för hästen.

Tycker ni att det är fel som jag skriver? Borde jag vänta med att "rida" tills han är 3 år?
Vill gärna veta vad ni tycker.

Det skulle också vara kul att veta om ni har någon häst som ni börjat rida lite grann på? och vad är det isåfall för slags ridning/träning? Både på ryggen och från marken.

Med vänliga hälsningar //Louise :)

Ja osm många säger det beror på ras å hur snabbt den utvecklas. Min nu 3 åriga tjej som är arab/travare reds in som 3 åring utan några problem alls. medans kompisens hbl inte var färdig i huvet för att bli inriden som 5 åring. men sen kan man ju se fullbloden som rids in som 1½-2 åringar... det skulle jag aldrig kunna göra tidigast 2,5 å då e de bara sitta ås kritta. rida görs ej förrens våren då dom är 3. islänningar mfl som växer länge ska man nog vänta med längre. en wels kan du nog rinda in nu ska du se.. men ta det lugnt bara.

Min lilla ska bli stor men jag kommer att börja med henne runt 2½ för att låta henne mogna tills 3:års :)

Innan dess kommer jag att tömköra osv :)

Tidigast 3 år, sen kan det aldrig bli för sent.

Mitt halvblod sitter jag in i årsskiftet dvs när hon precis blivit 3, eftersom hon skall gå 3 årstestet. Mycket eftersom hon skavara med på ridprovet.

Min korsning, lika gammal är inte alls lika mogen, mest kroppsmässigt. Honom sitter jag in nästa höst.

Ja, min welsh är ganska utveklad nu, om man jämför med hans helbror som är 1 år äldre. Vi har aldrig tränat i paddock, endast uteritter. I Augusti ska jag börja forma honom lite smått.

På våren de året hästen är 2 så börjar jag vänja den vid sadel och longering i super korta stunder. Träns har jag på dem redan innan de är 1 år.

Hösten när de är 2 så börjar inridningen så smått hänga på den sitta upp skritta. Sen är det vintervila.

Sen när vädret är bättre igen efter årsskiftet (räknas nu som 3 åring) oftast i mars så börjar den "riktiga" inridningen. Lära den trav och galopp. Och löshoppa den ganska regelbundet. Rider då bara varannan dag ungefär.
Sen innan sommaren kommer så ska den behärska alla tre gångarterna väl. Sen släpps den på bete över sommaren för att till hösten börja på att vidareutveckla sina kunskaper som ridhäst och börja träna den på små hinder. innan vintervilanm ska den hoppa ca. 70- 80 cm uppsuttet och iaf 110cm i löshoppning.

Det är denna planen jag följer iaf för att den ska varar redo att börja tävla nästan direkt när den är 4 år.

Senast ändrad av en moderator:

Min var på inridning i maj,då han var precis 3 år fyllda,mycket longerad och promenerad med innan.

Han vart riden i skritt trav och galopp hos inridaren,sen så har han blivit riden lite då och då hemma,kanske 1-2 dagar i veckan max,tar upp allt igen och börjar göra det mer regelbundet om ett par veckor.
Då har han hunnit smällt in allt i huvudet.

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 603
Senast: miumiu
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Ridning Hur definierar ni en nybörjarponny för barn? Få hästar uppför sig exemplariskt och det är ju väldigt sällan ponnyer på ridskola gör det...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
13 460
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar