Sv: Inridning

Hästen bör vara 3 år, men vissa raser som fullblod tex. som ska springa på banan sitter man på vid 1 - 1,5 års ålder. Andra hästar väntar man med tills de är 4, då de kan ha mognat bättre då.

Min påbörjade vi inridningen på i augusti det år on var två, så ca 2 år och 4 månader var hon. Då gjorde vi så mkt aå att vi satt på henne i skritt med ledare. Sen fick hon semester/jobbades från marken under vintern och på våren satte vi igång att rida "på riktigt" inför treårstestet.

Jag satt upp första gången idag :D Min bebi är 2 år och 4 månader
Men det beror på hur hästen är. Vissa klarar det andra inte. Man får pröva sig fram för att se om hästen är redo för detta.

Över 2, gärna 2,5. Tycker inte att man ska hänga upp sig på en viss ålder, utan se på hästens psykiska och fysiska färdigheter. En del är klara vid 2, andra vid 3-4 (och vissa aldrig :angel:).

Finns inget generellt svar...........du kommer få lika många åsikter som vi är på forumet ungefär.....

Haha okej :) Men hur låter detta då: Jag har "ridit" (skrittat runt) på våran tinker som är 2,5år och han är nog den lugnaste och snällaste häst jag har träffat, han fattar redan skänkel och hand (med visströghet). Har inte planerat att börja rida honom ordentligt utan mer tänkt att skritta honom lite dessa 2veckor som jag är hemma, kanske även trava några steg. Sen kommer jag börja rida honom lite mer under jullovet och senare kanske börja lite mer aktivt under lovet efter. Kommer inte att börja rida honom ordentligt utan mera få honom lydig för hjälperna och försöka få honom att fatta varför vi är så lata och inte går själva. Hur låter det? Är det för tidigt?

Sitter upp vid 2 års ålder, sen släpps dom på bete över sommarn och så sitter jag upp igen vid hösten då hästen är 2½ år.
Hästarna börjar ridas 2 -3ggr veckan vid 3 års ålder, sen det beronede på häst till häst!

personligen sitter jag inte upp alls innan hästen är minst 3 år (när hästen är insutten så får den en längre vila på någon/några mån.), en del har behövt längre tid på sig ändå innan jag har tyckt att det varit ok att börja sitta upp.

därimot så stora kuperade hagar med ett "gäng" hästar för att låta hästen bygga upp sin styrka/muskelatur från början. så mkt. hanterande från marken som möjligt (tycker det är super att köra in vid 2 års åldern)
tömkörning och löshoppning osv osv. jag har blivit lärd att "skynda långsamt" :)

för tidigt eller inte...därom tvistar "dom lärda" ;) det är som ZOFUS skrev - lika många åsikter som människor ;) alla tror ju såklart på sitt sätt :angel:

Jaa.. jag har bestämt mig för att det är för tidigt än. Väntar tills han är 3år. Så länge ska jag hålla på med longering och tömkörning. :)

Jaa.. jag har bestämt mig för att det är för tidigt än. Väntar tills han är 3år. Så länge ska jag hålla på med longering och tömkörning. :)

Det är bra:) tömkörning är väldigt viktigt för hästen

Jag sitter oftast nån minut, här och där kanske ett par gånger om året från att de är runt 1 år. Hur snart man börjar sitta mera och rida lite i skritt tycker jag är hemskt individuellt. Min hingst som fyller tre i januari rider jag kortare rundor på, 10-40 minuter lär in olika småsaker men har inte travat på honom än. Han kan det mesta. Han är tidig, väldigt krallig för sin ålder, 4 hovar stadigt i backen och otroligt bra mentalt. Har "ridit" på honom sedan tvåårsåldern.

Mitt sto som är ett och halvt nu är fortfarande uppe i det ljusa blå och påminner både utseendemässigt och mentalt som en förvirrad älgkalv. Henne kommer det ta längre tid med, jag gissar att hon inte alls är lika "färdig" som min treårshingst vid samma ålder... Henne markarbetar jag bara.

...påminner både utseendemässigt och mentalt som en förvirrad älgkalv...
Låter lite som våran lilla tinker.

Hur kan man lära hästen att acceptera bettet? inte att ha det i munnen utan att man ska "styra" med det? Lillen hemma har precis lärt sig att man ska ha munnen stängd med bett i munnen men det kommer ta låååååång tid innan han låter någon "använda" det utan att han ska gapa såpass mkt att bettet snart sitter bakom öronen på honom. Tänkte köpa ett fullcheck bett istället för gummiplattor (dom är ju bara så fula). Har hittils bara haft ett side pull på honom när jag ridit och det funkar bra än så länge.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
346
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 459
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka