Sv: Inridning!
ANg när sitta in dem så finns det ett otal gamla teorier om det. Att göra det kring nyår året de fyller tre, för då är de ur kondition av vintern osv. Att göra det mitt i betet när de är dästa och loja etc etc.
MEN - jag anser att innan man sitter in sin unghäst ska den vara såpass hanterad, tränad och utbildad att man INTE behöver se till/dra nytta av att hästen är 'ur slag' av en eller annan anledning!
NÄR man sen väljer att sitta in dem rent åldersmässigt beror på en rad aspekter. Hur pass färdig är hästen, och då BÅDE mentalt och kroppsligt? Hur tung/lätt är ryttaren? Osv osv.
Min tvååring satt jag in på våren som tvååring efter att i princip ha blivit övertalad av vet
Hästen i fråga var väldigt 'färdig' i kroppen, var inte i växtperiod och jag är 1.60 lång och väger 45 kg. Så jag satt in henne då, mest för att hon ville ha 'mer' att göra. Men i praktiken så om dus itter in på våren som 2-åring, på hösten so 2½ åring , eller efter nyår som treåring för att ta en del ex spelar egentligen ingen roll. Bara för du sitter in dem som tvååring så kan du inte kräva mer av den för det utan får ändå vackert vänta tills den är lite äldre innan du börjar RIDA in den. Så där får man titta till indiividen. Min nuvarande treåring är under inridning och det går som tåget och det är svårt att tro att hon inte ens fyllt tre än. Min valack däremot (av samma ras) han var jättevalpig ända tills han var fem - sex år. Sådant där får man titta på.
Jag rider in i skogen, ingen paddock förrän de är skrittade, travade och galopperade i skogen. Men det finns inget rätt eller fel egentligen, utan det beror på personlig smak och individen.
Jag tycker INTE du ska rida in din häst självom du inte har erfarenhet!! Däremot, se honom som ett utmärkt tillfälle att börja skaffa dig erfarenhet. Ta hjälp av någon erkänt duktig (och då inte kompisen i gården intill, utan någon med mer dokumenterad kunskap), och så ser du till att få vara delaktig i processen, och insupa så mycket teoretisk kunskap du kan genom att lära dig mer. Det är första steget mot den LÅNGA vägen till att tillslut ha såpass mycket både teoretisk och praktiskt kunskap att man en vacker dag kan göra det själv.
Däremot kan du själv se till att på bästa sätt göra hästen redo för inridningen. Och det har du nog fullt upp med minst fram till hösten/vintern. Miljöträna, lär gå undan för tryck, bettvänj, vänj vid tömkörningsgjord och lär hästen röstkommandon för skritt, trav och halt. Lär den svängande tygeltag och förhållande tygeltag. Vänj den vid sadel, gjord och stigbyglar. Lär den grunderna i longering och longera (KORTA stunder!!!) i alla gångarterna. Låt den åka och löshoppa (och då vänja sig vid ridhus), vänj den att bli borstad och hanterad från pall (dvs vänja sig vid ryttarens höjd). Listan kan göras oändlig =)