S

shivaska

Inridning HJÄLP

Jag håller på att rida in min valack på 3 år, tänkte göra så mycket jag kan innan man skickar iväg honom om det så skulle behövas. :)
Men jag ett problem, Jag red på honom själv för första gången, han ville inte gå frammot. han är den typen som inte har så mycket motor. Eller så kanske är det för att jag red i en paddok. Det är det ända han har sett förutom när han är tömkörd och gått promenad.
Men vad ska man göra när han bara stannar upp och vägrar gå frammot och hellre backar och inte vill lyssna på att man svänger tygeln!? :confused::confused::confused: Tycker ni man ska ta till spöet? Eller är det dags att rida ut och se hur han reagerar? Man kan ju börja med bara på vägen fram o tillbaka (100m) för att testa.
SKa man rida utan stigbyglar? Det var en tjej i stallet som sa det, för risken att man fastnar. vad tycker ni? :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inridning

Du kan omöjligt förvänta dig att hästen ska förstå dina hjälper första gången du sitter upp på den. Du verkar inte ha så mycket kunskap när det gäller unghästar så jag råder dig att du fixar grunderna från marken t.ex sadeln, tränsning osc och överlåter resten till någon kunnig person som kan rida in den.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 787
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 636
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar