Inridning utav 6 årigt varmblodsto!

JessicaMKarlsson

Trådstartare
Hej, nu är det så att jag håller på att rida in ett travsto.
Jag har ridit runt i skritt ett par gånger nu på ridbanan här hemma, och hon uppför sig jättebra, och gör inte alls några konstigheter.
Iochmed att hon fortfarande används inom travet så kan hon ju redan stanna.
Har lärt henne igångsättning från halt till skritt med skänkel nu. Och det accepterar hon.

Hon är en utav de snällaste hästar jag träffat på. Har ett bra psyke. Kan vara lite smått rädd och hoppa till ibland, men annars är hon arbetsvillig och vill lära sig.

Min fråga är (till er som har ridit in hästar, som kan mer än jag) vad nästa steg kan vara?

Är väldigt tacksam för alla tips och svar jag kan få!
 
Sv: Inridning utav 6 årigt varmblodsto!

Jag har ridit ut med de travhästar jag ridit in och som tävlat. Inga långa turer och i vettig terräng - helst inte exakt på de vägar de är vana vid som betyder träning. Däremot har jag ofta travat någon gång innan på lina för att de inte ska bli för rädda. Ofta har jag ridit ut själv, men någon gång tog jag sällskap. Ett par individer som kördes med luva var vldigt bakrädda och då hade jag luva, den enda plockade jag av luvan efter ett tag när han var lite mera riden, den andra fick behålla den då han var mycket nervösare generellt.

Mycket beror ju också på vad som är syftet med ridningen - jag skulle ge "mina" hästar lite omväxling i arbetet, det var knappt någon som blev ridhäst efter karriären.
 
Sv: Inridning utav 6 årigt varmblodsto!

Okej! :)
Jo ett varierat arbetspass är ju det bästa sättet.

Syftet med att rida in henne är väl att hon inte ens startat sina första lopp på travbanan ännu. Men fortfarande körs.
Meningen är väl att bygga upp rörlighet och bygga muskler.
Skulle hon inte funka bra på travbanan när hon väl är startad så ska hon förbli ridhäst.

Hon är inte bakskygg, utan är mer utav en nyfiken själ. Så därför har själva inridningen gått som på räls. Tog mig knappt 2 veckor innan jag fick rida runt på henne.

Men är lite mer intresserad utav vad nästa steg är. När hon känner sig bekväm med att jag helt och hållet skrittar. Att hon gör halt och startar från skritt. Det har funkat bra hittills, och hon är jätteduktig! ^^
 
Sv: Inridning utav 6 årigt varmblodsto!

Min erfarenhet av att rida in tränade travhästar är att man sitter upp, kollar så start, stopp och styrning funkar (vilket det ju gör eftersom hästen är travtränand) och sedan rider man ut.

Att rida ut längs en väg i skritt och trav är knappast något problem i det läge du beskriver.
Jag tycker att skogsridning är bra för alla hästar - välj bra underlag där det inte är för svårt för hästen att hitta var den ska sätta hovarna.

Att rida i paddock är inte så dumt för travarna. Lär hästen att gå på volt, variera storleken, byt varv. I skritt och trav. Sedan lära in det här med att böja sig och flytta bakben och liknande, gärna mot staket eller runt ett lämpligt träd så hästen träder in med bakben under sig.

Galopp eller inte beror väl på vad ägaren tycker. En del tycker inte att de ska galopperas medan de tränas för trav, andra ägare tycker att de gärna får galoppera också.

Vad är det som gör att du funderar på nästa steg?:)
 
Sv: Inridning utav 6 årigt varmblodsto!

Har ju ioförsig väldigt fina stigar man kan rida på härute. Så det borde ju inte vara några problem :)

Tack för tipsen!
vill verkligen göra bra ifrån mig iochmed att detta är första hästen jag rider in.

Tror nog inte det lär vara några problem med att få öva galopp, ägarna har inget emot det alls. Och när jag longerat henne så förstår hon med en gång när jag säger "galopp" att hon ska galoppera.

Alltså, jag vet ju hur man rider och tränar en häst och så.
Men det blir som nytt när man rider in en häst för första gången.
Så därför jag är litte nyfiken. Så att man kan "suga" in informationen om du förstår ^^
Jag har lite svårt att förklara egentligen varför jag undrar och så, men jag är bara nyfiken vad som jag kan träna på härnäst :)
 
Sv: Inridning utav 6 årigt varmblodsto!

Jag håller med Kryddelydd - jag har suttit på dem en gång med någon som hållit i dem och sedan ridit ut. De har ju redan kunnat hälften (= styrningen) och är vanan vid mycket. Är tanken att hon kasnke ska bli ridhäst kasnke jag skulle fokusera på att få till vissa detlajer lite noggrannare än jag gjorde när jag mest gav hästarna lite miljöombyte i sin träning, men jag gjorde inte så annorlunda med det stoet som blev min (och fortfarande är det 11 år senare).

Jag tycker ju travare ofta är väldigt lätta att rida in, jag var lite mer osäker när jag i år red in min första "riktiga" unghäst, men hon visade sig vara supercool så det fungerade bra det med.

Om hästen fortfarande travar kan det vara värt att tänka på det en kompis påstod en gång: När man tränar dressyr får hästen andra muskler och de främjar inte farten på banan. Hon märkte det själv när hon ridtränade en startande travhäst. Nu tror jag hon red gasnka mycket dressyr och jag vet inte om hon ändrat uppfattning idag, men kan vara bra att ha i bakhuvudet. En viss del ridmuskler tror jag däremot inte är fel, men kasnke att man ska tänka sig lite för. Galoppjobb är däremot en annan sak - där går det fort framåt, inte muskler för långsam bära/styrka.
 
Sv: Inridning utav 6 årigt varmblodsto!

Jag red in mitt vbl sto 2009 och hon var också 6 år, också första gången för mig att rida in en häst. Var heller inga problem, och hon var ändå inte inkörd. I början skrittade jag mycket i inhängnat område för att träna det viktigaste, stanna, gå framåt och svänga. När det satt så red jag ut. Skrittade ut säkert i 1 månad innan jag började trava med henne. Tränade mycket med skritten att hon skulle ta för sig i stegen och inte slöa framåt.
Det enda jag tycker är viktigast att tänka på är att inte skynda sig framåt, utan att man ta det lugnt och sätter små enkla mål. Man vinner på det i längden :) Ha kul med hästen, inga krav.
Jag hade inga problem och tyckte inte det va svårt.

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Western Så. Nu är det dags. Red min pålla från grunden (har haft ett tinker/varmblodssto) i ca 5 år, hon var i stort sett bara insutten när jag...
Svar
14
· Visningar
1 822
Senast: Scata
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 182
Senast: Karminnie
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 926
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp