Sv: inridning utan tillgång till faciliteter
Hade precis samma läge som du...
1: Ponnyn vandes vid sadel och träns, och fick gå promenader och longeras med detta på (fast ledd i grimma och grimskaft utanpå tränset då)
2: Ponnyn i grimma och barbacka, medhjälpare höll ponnyn medans jag hängde över ryggen mer och mer, längre och längre.
3: Samma som ovan (alltså i grimma och barbacka), jag hoppade upp och ner på andra sidan, både vänster och höger, och ökade hur länge jag satt på ryggen.
4: samma som ovan, blev ledd på grusväg och på stallplanen.
5: steg 2-3 upprepades fast med sadel och träns
6: steg 4 upprepades fast med sadel och träns, medhjälparen ledde ponnyn i grimma medans jag satt på och samtidigt som medhjälparen stannade/gick/svängde så gav jag hjälperna för samma sak. fick efter ett tag även trava.
7: medhjälpare red snäll och lugn äldre häst, ledde mig som red ponnyn, men ponnyn gillade inte att behöva gå bredvid/bakom utan skulle gå först, så efter 100 m fick vi knäppa av linan och jag och ponnyn fick gå först resten av den ridturen! långt före dessutom....
kan väl tilläggas att denna ponny blivit slagen innan, och vi blev så otroligt bra kompisar till slut! När den väl var inriden blev det den som alltid gick först och alltid var snabbast... ponnyn vad då runt 125 i mkh, och galloperade förbi häst på ca 167 cm i mkh ganska lätt
grymt snabb alltså!
p.s. jag överdriver inte