inridning utan tillgång till faciliteter

F

FjantaZ

Hur gör ni??

Har EJ tillgång till: Ridhus, Paddock eller annat lämpligt inhägnat område. Ej heller till äldre ridkompis

Har: medhjälpare

Finns det någon här som ridit in sin häst med dessa premisserna??

Hur gjorde ni??

Sv: inridning utan tillgång till faciliteter

Ja, fats jag hade ingen medhjälpare. :D

Hur jag gjorde? Jag förstår inte riktigt frågan... för mig har det inte varit några problem- jag ahr en urcool häst som har stor tillit till mig. Det bara gick, steg för steg. Vi har hållit till på en otrafikerad grusväg och lite i en hage.

min tidigare inridningsvärld är:
lonering i ridhus/paddock, lära in kommandon
vänja vid sadel och träns
longeras med detta
sitta upp i lina
rida i lina ett par gånger innan själv i ridhus /alt. paddock.

När hästen kan start stopp och styrning rider man ut med erfaret sällskap.

Nu finns inget av detta och jag undrar lite hur andra gjort då...Har tyvärr inte ens otrafikerad grusväg =/. Men en mycket hjälpsam medhjälpare...
Kommit så långt att vi skrittat ut med ledare hittils fungerat bra men märkt att ledaren är styrningen dock...

Javisst, det går väl alldeles utmärkt. Du rider in hästen precis som vanligt. De första gångerna du sitter upp kan det ju va skönt att hålla sig i ett inhängnat område typ hage, men sen e det bara o rida ut. Har funkat ypperligt för mig och de tre hästar som jag ridit in.

Men då har du ju gjort det värsta :)

Jag hade paddock men det hade fungerat lika bra med gårdsplanen eller en mindre hage!

Så här gjorde jag:
Longera med sadel och träns tills hästen verkar säker på att det inte är monster som ska äta upp honom :cool:
Dag 1,Sitta upp med medhjälpare (ovan och ointresserad sambo) blir ledd runt ett par varv.
Dag 2, Sitta upp själv, hästen vägrar gå :grin:
Dag 3, rider själv, hästen går i skritt och trav, behöver inte bromsa mot staketet :laugh:
Dag 4, rider ut en liten runda
Klart!

Om din medhjälpare har hästen i longerlina så kan du ju öva på att svänga och bromsa utan att h*n går precis bredvid hästen.
Om hästen inte verkar helknäpp så hade jag ridit på den själv utan att någon höll i den.
Det är inte fel att rida hästen i hagen!
Dom vet skillnad på att har man sadel på ska man jobba och är man lös så är det bete och vila även om vissa hävdar att hagen ska vara en fristad.

har inget inhägnat område där jag kan "släppas lös". finns ingen hage med bra underlag. ingen gårdsplan i rätt storlek. långsmal sak mend många bilar på rad...

Hade jag haft en ok hage hade jag inte haft ett problem!!

Har ridit in mina hästar utan vare sig medhjälpare (jo, nån har varit i närheten)
eller inhängnat område, gått alldeles utmärkt!
Gjort ungefär som kallebus.

Jag använde mig av en sk. rundhage, som jag gjort själv av hagstolp och breda hagband 40 mm. Jag hade stolpar som blev ca 150 cm höga när jag slagit ner dem (typ profilstolpar i plast), sedan drog jag band med 15 cm mellanrum från ca 20 cm från backen och det blev totalt 5 rader med band runt denna hage. Alltså, samma funktion som en rundcorrall förutom den avskärmande effekten en riktig corrall har. Jag hade tränat hästen på lina innan så hon visste vad man skulle göra när jag bad henne gå runt, sedan avverkade jag steg för steg utan medhjälpare tills jag kom till den dag då vi skulle sitta upp första gången då jag hade en medhjälpare. Det fungerade utmärkt. Bra var ju också att jag hade rundhagen ganska nära stor trafikerad väg (hade dock rundhagen inuti en vanlig rasthage ifall något skulle gå fel, man vet ju aldrig), så hon brydde sig heller aldig om trafiken senare när vi började rida ute.:idea:

om du i alla fall kommit så långt att du skrittar runt med ledare, men att du känner att det inte är "du som styr" så föreslår jag att du tömkör hästen, funkar ju utmärkt på vägar o i skogen.

jo tömkör 2 dagar i veckan men har 0 styrning så fort vi går från stallplanen och på grusvägen. Underbar att leda, går fram var som och inte rädd för något. Men är jag bakom fungerar inget...

Funderar på i helgen att be medhjälparen bara gå med och ha med en lina om det blir ett måste. annars försöka rida mer själv...

Att du törs sitta på en häst du inte kan styra :eek:

Jag skulle först ha lärt in styrningen från marken. Jag använder mig i början av en kapson med fast nosjärn, och när jag för den till höger ska hästen följa med med huvudet, då får den eftergift. Sedan för jag vänster, och ger efter så fort hästen följt min hand-kapsonen. Sedan går jag bredvid hästen och tar till höger och vänster, och då lär den sig att gå dit huvudet pekar. Så småningom kröp jag längre och längre bak, när jag märkte att hästen var styrbar. Men jag skulle ta hjälp om jag var du, för det är viktigt att det blir rätt!

Oj då, ja då är det nog bra att komma tillrätta med tömkörningen först, innan du ger dig ut o rider - utan ledare alltså. Får man bara till det rätt, så brukar det ju inte vara ngt större problem att få dom att förstå, men det förutsätter ju att man själv inte är för osäker på att tömköra. I så fall är det en bra idé att be ngn mer erfaren om hjälp.

Gå in i skogen på skogsstigar och styr runt träd, kanonbra sätt att få hästen att förstå tygeltagen. Sedan hade jag själv föredragit att först ha gjort det med tömkörning innan jag satt på.

Ursäkta jag frågar - men hur ser det ut där du har din häst??? Ingen Hage? Ingen väg? Ingen gårdsplan? Du måste flyga dit och då finns det väl en landningsbana ;)
Vi har inte heller någon padock eller ridbana och vår gårdsplan är väldigt liten, ca 10 m i díameter, men för de första turerna på några minuter funkar det bra. Sedan blir det med ledare längs vägen, förvisso en grusväg men det kör bilar. Du kan ju gå med hästen längs vägen ett tag så den vänjer sig vid miljön.

Svar till flera:

Idag ridit lite fram o tillbaka på den lerfria yta som finns (gårdplan) och styrningen fungerade ok =O Hade ingen med hjälpare så jag vågade ej ta mig iväg på grusvägen. Kändes bra o det är så som tömmkörningen oxå fungerar. Tyvärr är gårdsplanen 10x4 m och innehåller minst 3 bilar som man får kryssa emellan...

Känns bra att det går rida in utan faciliteter...Är så inkörd i min halvblodsvärld som jag nu tagit steget ur o skaffat "vuxenponny" =)

Ska be någon annan följa med med sin unghäst oxå för sällskapsskull nästa gång jag tänkt rida ut + medhjälpare...

Ett tips kan väl vara att ta sällskap med en äldre, trygg häst istället för en annan unghäst.

*kl*

jag red in min utan både ridbana och medhjälpare. Han fick så lov att lära sig stå stilla medan jag satt upp helt enkelt. Det var liksom basic, att stå stilla medan jag hoppade upp eftersom jag inte kunde ha någon som höll i honom.
första turerna gjordes i hagen.
sen red jag på stallbacken eftersom hagen var så sluttande och knölig. travade å skrittade några minuter, tränade på halt och framåt, styrning. Genom att använda vikten så får man bättre styrning än att bara dra i en tygel.
när gas å broms funkade så red jag ut, all alone längs trafikerade byvägar. Hade ju inget annat val liksom . Har funkat ypperligt och har en väldigt trevlig snart fyraåring hemma.

Tror att de hästar som sluppit ridhus och paddok vid inridningen blir gladare med naturligare framåtbjudning :laugh::laugh::laugh:

Hade precis samma läge som du...

1: Ponnyn vandes vid sadel och träns, och fick gå promenader och longeras med detta på (fast ledd i grimma och grimskaft utanpå tränset då)
2: Ponnyn i grimma och barbacka, medhjälpare höll ponnyn medans jag hängde över ryggen mer och mer, längre och längre.
3: Samma som ovan (alltså i grimma och barbacka), jag hoppade upp och ner på andra sidan, både vänster och höger, och ökade hur länge jag satt på ryggen.
4: samma som ovan, blev ledd på grusväg och på stallplanen.
5: steg 2-3 upprepades fast med sadel och träns
6: steg 4 upprepades fast med sadel och träns, medhjälparen ledde ponnyn i grimma medans jag satt på och samtidigt som medhjälparen stannade/gick/svängde så gav jag hjälperna för samma sak. fick efter ett tag även trava.
7: medhjälpare red snäll och lugn äldre häst, ledde mig som red ponnyn, men ponnyn gillade inte att behöva gå bredvid/bakom utan skulle gå först, så efter 100 m fick vi knäppa av linan och jag och ponnyn fick gå först resten av den ridturen! långt före dessutom....

kan väl tilläggas att denna ponny blivit slagen innan, och vi blev så otroligt bra kompisar till slut! När den väl var inriden blev det den som alltid gick först och alltid var snabbast... ponnyn vad då runt 125 i mkh, och galloperade förbi häst på ca 167 cm i mkh ganska lätt ;) grymt snabb alltså!
p.s. jag överdriver inte;)

Vi har varken hage eller nått vi heller. gjorde allt med min tjej själv ändå. enda gången jag fick hjälp var första gången jag skulle rida ut å prova trava de var gång nummer 5 annars gjorde jag allt själv. red fram å tillbaka på grus vägen till stallet. Longerade henne 1 gång som 2 åring å tömkörde henne en gång också sen gick jag jämte henne å styrde i slutet så hon lärde sej men hon fattade direkt... Sen kan man inte kräva att en unghäst ska svänga lika snabt å snällt som en gammal häst. min tjej svänger direkt när man ber henne å har alltid gjort men sen hur mkt å hur snabbt tränar vi fortfarande på =) hon e 3 ½ nu.

jag busade runt lite med min pålle i vanliga hagen så hon blev lite trött sen tog jag in henne å gjorde i ordning henne. jag hoppade upp å ner å upp å ner flera gånger till hon va avslappnad sen räckte de för den dagen andra dagen gjorde vi lika dant men slutade med att jag satt å skrittade henne. efter 5 ggr så red jag ut med mamma som gick jämte. efter 8 ggr red jag ut själv =)
hon e nu riden sammanlaggt ca 2 månader fast utdraget sedan i mars. Hon är super att rida ut på. tryggare än dom gamla hästarna

Kan tillägga att jag red in henne barbacka å i bara grimma. satte på tränas å sadel efter kanske 10 ggr eller nått =).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 514
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar