inridning utan tillgång till faciliteter

Sv: inridning utan tillgång till faciliteter

Jag rider sedan 8-10 år alltid in mina unghästar i skogen. Även de ettåriga blivande galoppörerna och jag tycker att allt har gått mycket smidigare sedan jag ändrade mina rutiner.
Skogen (ut bland stock och sten alltså!) gör att hästarna har fullt upp med vart de sätter fötterna och har inte tid att hitta på bus. Vill helst också vara ensam, upplever att hästarna lyssnar bättre då och är vi dessutom på okänd mark så blir jag tryggheten i upplevelsen och då spelar det inte så stor roll om jag råkade kravla upp på deras rygg från en sten eller om jag går bredvid.

Gissa om det stora hoppstallet idiotförklarade mig när de kallat in mig för att rida in ett par unghingstar som de misslyckats med och jag varken ville ha deras hjälp i ridhuset eller någon som kunde slänga upp mig utan jag knatade rakt ut i skogen med deras fina Baloubet de rouet avkomma....
Men det lät lite annorlunda efter ett par veckor när hästarna var klara att rida ut direkt från stallplanen!

Jag hade inte tillgång till ridbana o bara medhjälpare när jag verkligen tjatade om det.

Jag byggde en rundpaddock i sommarhagen, där gjorde vi den första longeringen/kommandoinlärningen och uppsittningarna(eftersom jag var ensam utan medhjälpare). Det var bara ett antal trästolpar o tre rader elband (utan el givetvis). Men hon kunde inte ens skänkel när vi bytte till att rida utanför hagen, hon hade inte nån framåtbjudning där inne. Vi höll oss till en början på skogsväg avstängd för biltrafik. När vi red första gången längs trafikerad väg hade jag en ledare som höll henne i grimskaft. Men förutom det har vi lärt oss allt ute på vägarna. Det har fungerat kanonbra! Har haft en trygg äldre häst med för att lära sånt som galopp t.ex. Jag red in henne i grimma, något hon kände igen, det underlättade nog. Inget "mer än vanligt" att fundera på -annat än vad matte gjorde på ryggen då :D

kl

På gården finns bara stall och hage (fanns en medhjälpare som jag inte ville ha).
Jag började som 1åring med att han fick gå med som handhäst när jag red stot och på våren som tvååring började jag tömköra honom ute både i skog på väg och på fält.

Sedan på hösten blev han inkörd men då hade jag turen att vara på samma jobb som en fd travtränare som var snäll nog och hjälpte mej.

Så när det var dags att rida på han fösta gången var det bara att sitta upp och rida i väg.

Kram och lycka till

Hur gör ni??

Har EJ tillgång till: Ridhus, Paddock eller annat lämpligt inhägnat område. Ej heller till äldre ridkompis

Har: medhjälpare

Finns det någon här som ridit in sin häst med dessa premisserna??

Hur gjorde ni??

Ja jag slängde mej bara upp o åkte efter en annan häst som en kompis red i skogen efter smala stigar så hästen fick koncentrera sej på hovarna ..
Gick superbra !

*KL*

Jag har inga faciliteter och ingen medhjälpare. Jag rider in mina själv rakt fram i skogen. Skulle göra EXAKT lika om jag så stod med alla faciliteter och en massa medhjälpare. Unghästar ska ridas in ute, inte gå runt - runt på banan.

Det är jättebra att kryssa mellan bilar på trång gårdsplan det gör jag med min unghäst och min nu köpte äldre häst.

*kl*

Jag är bara glad om jag får rida in hemma - då SLIPPER jag en halvrädd medhjälpare som aldrig vågar släppa hästen och senare inte vill släppa ut mig från ridbanan :D

Jag rider helst in barbacka o bettlöst och hade mamma som ledde mig första två turerna då vi gick utmed vägen bort till grannen o tillbaka, typ 2 km totalt. Sen höll hon när jag klättrade upp på stallplanen och jag red sedan iväg själv en bit upp i skogen o travade lite. Tror inte han kunde varesig stopp eller styrning så bra men det kommer ju.

Ibland tycker jag att unghästarna är "överhanterade" på fel vis och då får man problem. Normala unghästar är ju lite lätt förvirrade och då är det VÄLDIGT lätthanterade. Speciellt om man är själv ute i skogen, det finns liksom inte så mycket mer att göra för dem än att lyssna på ryttaren. Och klantar sig ryttaren inte allt för mycket så blir det heller inga problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 514
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar