inridning av islandshäst

Det är möjligt att du fått svar redan

Men här får du mina erfarenheter.
Jag red in min lilla Islandshäst i somras. Hon gjorde precis som din, stegrade sig så fort något tog emot.
Jag började med att löslongera henne med inspänningstyglar, då stegrade hon så fort hon kände att tyglarna höll emot i munnen, men jag bara drev henne försiktigt framåt med långpiskan tills hon accepterade trycket i munnen. När jag sedan började rida henne så stannade hon vid ingången och stegrade när jag drev framåt, det enda man kunde göra var att luta sig framåt och sitta kvar och sedan driva igen, hon gav sig efter ett tag. När jag sedan tränade förhållningar så hände samma sak, men när hon bara fattade vad jag menade så slutade hon, detta är tydligen inte ett helt ovanligt problem. Medger att det var lite otäckt och jag var orolig att hon skulle gå över många gånger.
Hoppas det löser sig för er. Nu stegrar iaf inte min lilla tös sig längre när jag rider och hon är en riktigt trevlig liteb häst! :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 476
Senast: mars
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 241
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar