Zuzzi
Trådstartare
Har just börjat rida två kallblodstravarston som var sutten på nån gång och skrittade en sväng innan jag kom. Jag har nu på 1 vecka skrittat dom kortare sträckor två gånger vardera och det funkar mycket bra, snälla och mycket kloka damer.
Nu till mina funderingar
Hur länge ska jag enbart fortsätta att skritta dom på lång/halvlång tygel?
När kan jag börja kräva en låg form?
Första traven uppsutten, hur ofta, hur långt, när?
Max antal ridpass i veckan? Hur långa?
Hästarna är fem och sju år gamla, båda är just nu ganska otränade men har bra grundkondition. Båda har tidigare gått knackigt i travträningen och ägarna fick ordern att ridträna dom av vet. Den äldre hade snett bäcken som hon har fått behandlat och fick sedan föl -04 för att nu komma igång i träning igen.
tacksam för alla råd och tips då det är första gången jag tränar hästar från inridningen
Nu till mina funderingar
Hur länge ska jag enbart fortsätta att skritta dom på lång/halvlång tygel?
När kan jag börja kräva en låg form?
Första traven uppsutten, hur ofta, hur långt, när?
Max antal ridpass i veckan? Hur långa?
Hästarna är fem och sju år gamla, båda är just nu ganska otränade men har bra grundkondition. Båda har tidigare gått knackigt i travträningen och ägarna fick ordern att ridträna dom av vet. Den äldre hade snett bäcken som hon har fått behandlat och fick sedan föl -04 för att nu komma igång i träning igen.
tacksam för alla råd och tips då det är första gången jag tränar hästar från inridningen