Inridna kallblodstravare

Zuzzi

Trådstartare
Har just börjat rida två kallblodstravarston som var sutten på nån gång och skrittade en sväng innan jag kom. Jag har nu på 1 vecka skrittat dom kortare sträckor två gånger vardera och det funkar mycket bra, snälla och mycket kloka damer.

Nu till mina funderingar

Hur länge ska jag enbart fortsätta att skritta dom på lång/halvlång tygel?

När kan jag börja kräva en låg form?

Första traven uppsutten, hur ofta, hur långt, när?

Max antal ridpass i veckan? Hur långa?

Hästarna är fem och sju år gamla, båda är just nu ganska otränade men har bra grundkondition. Båda har tidigare gått knackigt i travträningen och ägarna fick ordern att ridträna dom av vet. Den äldre hade snett bäcken som hon har fått behandlat och fick sedan föl -04 för att nu komma igång i träning igen.

tacksam för alla råd och tips då det är första gången jag tränar hästar från inridningen :bow:

Sv: Inridna kallblodstravare

Hur länge ska jag enbart fortsätta att skritta dom på lång/halvlång tygel? Du kan börja jogga "smått" efter en-två veckor.

När kan jag börja kräva en låg form? Beror på hur musklade dom är, särskillt ryggen! men vanligtvis efter nån (2-3) månad om dom har grund kondis. Börja under tömkörningen så märker du hur länge dom orkar jobba iform.

Första traven uppsutten, hur ofta, hur långt, när? Som sagt efter en-två veckor. Börja en 1000meters intervaller. Dvs 1000m första 3 dagarna, 2000m nästa tre dagar. Men känn efter så inte det blir för mycket mjölksyra. så svårt att skriva si/så ska man göra. Är ju fingertopps-kännsla som gäller.

Max antal ridpass i veckan? Så länge det är skritt kan man rida varje dag. Men ge dom en vilodag i veckan när du börjar komma igång. Även här fingertopps kännsla, hästen får inte ha ont o få negativa minnen av ridningen.

Hur långa? Första veckan ½ timma!? vecka 2 ca 45min sen vecka 2 ca:1 tim!?! Fingertopps-kännslan återigen.

Har du frågor är dt bara att PMa.
Hoppas det går bra, lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar