Inreda liten sadelkammare..

Grålly

Trådstartare
Jag har nyss fått klart min sadelkammare och det är dags att inreda litegrann. Jag tycker att den är liten, vilket i och för sig kanske är bra så man slutar att samla på sig en massa saker man egentligen inte behöver :angel:

Jag skulle behöva lite tips på vad jag ska satsa på att köpa för inredning, så att jag får in alla mina grejer.

Jag har tyvärr inga bilder, men har mätt litegrann.. När man kommer in genom dörren så är väggen rakt fram ca 160 cm lång, och har ett 98 cm långt fönster ca 142 cm upp från golvet. Fönstret sitter längst till vänster på väggen, och till höger om fönstret finns en kabel, vilket gör det svårt att sätta upp någon slags hylla just där. Takhöjd är 3 meter. Höger och vänster vägg är 217 cm. Dörren man går in i täcker ca 70 cm av de 160 som väggen är, vilket lämnar 47 cm till höger om dörren och 33 till vänster. Om någon har lust att göra en bra ritning så får ni gärna göra det, jag är urusel på det så jag skippar det.

Det jag behöver få plats med är:

Ca 5-6 täcken
2 sadlar
Medicinskåp
1-2 benskydd, lite reflexer, schabrak, några tömmar, 2-3 grimmor, några grimskaft, hjälm, en ryktlåda och en hink med borstar.

Det kommer nog bli trångt, men det går bra för mig.

Några önskemål:

Så lite som möjligt kring fötterna, dvs. liggandes på golvet
Någon lösning som gör att jag kan hänga upp täcken i täckesgalgar, kanske på någon slags "pinne", eller rör?
Plats för smågrejer

NI får gärna tipsa om sidor där jag kan beställa inredningen, min plånbok är inte alltför tjock så inte det dyraste man kan hitta. Självklart vill jag ha kvalité på grejorna ändå.

Tips mottages tacksamt!
 
Senast ändrad:
Sv: Inreda liten sadelkammare..

Såg en bild från en bukares sadelkammare och dom hade en stege (!) i taket och på den hängde dom "S-krokar" från ikea (som egentligen var till för typ köksredskap) och på dessa S-krokar kunde dom hänga upp täckena i bogspännena :idea: Såg jättepraktiskt ut och dom torkar nog hyggligt om dom inte är jätteblöta :)
 
Sv: Inreda liten sadelkammare..

Vad fiffigt! Problemet är väl bara det att vi bara har en jättelång stege, och jag har ingen lust att såga av den. Men man kanske skulle kunna göra något liknande!
 
Sv: Inreda liten sadelkammare..

Ja, jag har ett litet tips som jag själv skall göra nu.
Häng en lina i taket. På linorna sätter du några sådana däringa
"3-delade krokar".
Då hänger täckena i kroken, man får plats med många täcken på
en liten yta. Jag själv skall göra så nu.

//Jezz
 
Sv: Inreda liten sadelkammare..

Min sadelkammare är liten, den har varit ett hönshus för länge sen. Jag vet dock inga mått så den kan ju vara större/mindre än din. Dock har jag lägre takhöjd än dig.
När man kommer in genom dörren har man ett fönster mitt fram. till höger om dörren sitter tränshängare, ca 5-6 st. till vänster om dörren medicinskåp. ovanför dörren en hylla med små backar som det är brodd etc i. väggen till vänster alldeles bredvid medicinskåpet finns en selhängare(har varit 2, men nu bara den högst upp kvar) under den en tvättkorg. Bredvid den, ett skåp som tar upp resten av väggen. Där förvaras lindor, handdukar, alla täcken och lite smått och gått. sen är det då väggen mitt fram med fönster, det enda som är på den är en rad rosetter, och längst till höger högt upp finns krokar där vi hängt bett etc som inte används så ofta. På väggen till höger har vi 3 st sadelhängare, 2 st ovanför varandra, och 1 själv. Ovanför den som är själv har pappa/mamma byggt en hylla med 2 hyllplan. På den förvaras schabrak, vojlockar och lite mer täcken. (Den går hela vägen upp till taket). Under den på väggen som tränshängarna satt på hänger även en longergjord med lina och allt.
Under sadelhängarna är det en hylla, som jag har några backar på och skydd osv. Under hyllan går det precis in backar så där har jag 4 st backar. I dom förvarar jag sånt som inte används så ofta, finskydd etc.
Mitt i taket hänger en trekrok, där man kan hänga upp grejjor när man vill smörja dem, men även täcken etc på tork. Resten av utrymmet på golvet är fritt, det är alltså bara under hyllor etc som det står grejjor.
Har fungerat väldigt bra för oss. Vi har haft 4 hästar som mest.
 
Sv: Inreda liten sadelkammare..

Just det. Har även en korg som hänger från taket, en sån där trådkorg där det är tre korgar i en, tripp trapp trull liksom. Där har jag reflexer och småsaker.
 
Sv: Inreda liten sadelkammare..

Hej!

Har själv en väldigt liten sadelkammare, ca 1.20*3,00, väldigt långsmal vill säga. Men jag tycker att jag lyckats få till det ganska bra. Tur att man är ensam så då är det ju lätt att hålla ordning trots att det är trångt.
Har ne garderob som jag förvarar, grimmor, vojlockar, benlindor, hjälm etc. etc i. En låda på golvet för krafftfoder, en låda för täcken och sen har jag fem sadelhängare för sadlar och selen. Ett antal tränshängare och en liten hyllla för sjukvårdsgrejer.
För att torka täckena har vi svetsat på skruvar på gamla skor och satt i taket, funkar riktigt bra.

Lägge rin lite bilder så kanske du får en bättre uppfattning!

Väggen där garderoben står
skanna0004.jpg


Fotot taget från garderoben mot andra väggen
skanna0005.jpg


Här står jag i dörren, just när man kommer in
skanna0006.jpg


Här är en täckeskrok
Bild034.jpg


Hoppas att det kanske hjälpte!
 
Sv: Inreda liten sadelkammare..

Varför inte göra hyllor högt upp på två väggar, köp en stege med två steg hopfällbar så når du upp, i taker kan du skruva i krokar för att hänga upp blöta täcken + ett element för torkning. Kolla på någon begfirma om det finna ett litet köks skåp för lindor medicin mm. En liten barn hylla (en sån i trä med hyllor) att skurva upp på väggen är inte heller så dumt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 175
Senast: Ajda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 480
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 705
Senast: Jamtland
·
Utrustning Är för första gången i mitt liv inaccorderad vilket är väldigt trevligt i och med tillgång till ridhus och att inte behöva göra allt...
2
Svar
25
· Visningar
4 191
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp