inplastat hö

Moppa123

Trådstartare
Hejsan!
Jag har en fråga till er som köper/gör hö och sedan plastar in dem. Fungerar detta bra som lagring ? plastar ni in det direkt från backen? ( utan hötork osv osv ) vilken TS hamnar ni på då?

och framförallt håller det sig bra hela lagringstiden? inget mögle längst in ? ( hur stora balar har ni ?)

många frågor ... :banana: men jag ser många sälja inplastat hö o har tvekat pga mögelrisken.

Sv: inplastat hö

Tar man det som hör så har man ju ett ts på c:a 85% som hö har. Tycker att även om det funkar så blir det inte lika bra som med ensilage eftersom man inte får någon vettig process. Min personliga åsikt.

Kicki :)

Inplastat hö?
Som i att försöka torka hö, misslyckas p.g.a. regn, plasta in det och sälja det som hösilage?

Jag skulle hellre köpa ensilage i så fall. Risken för mögel är uppenbar i inplastat hö.

Inplastat hö?
Som i att försöka torka hö, misslyckas p.g.a. regn, plasta in det och sälja det som hösilage?

nja, vad jag förstår så har de torkat de som vanligt hö, o sedan istället för att bunta det så kör de ihop dem i de stora balarna som man kan köpa höensilage ( 400 kg eller vad de väger)

men era svar bekräftar lite av mina farhågor, nu har jag hittat vanliga hederliga buntar så nu är jag lugn igen :)

Eller så har jag missuppfattat det och de plastar inte in torr höet!? utan har det bara i rundbalar

Senast ändrad:

Ja, det kan ju vara hö på rundbal (utan plast) som avses.

Får jag välja blir det antingen ensilage eller små höbalar.

nja, vad jag förstår så har de torkat de som vanligt hö, o sedan istället för att bunta det så kör de ihop dem i de stora balarna som man kan köpa höensilage ( 400 kg eller vad de väger)

men era svar bekräftar lite av mina farhågor, nu har jag hittat vanliga hederliga buntar så nu är jag lugn igen :)

Eller så har jag missuppfattat det och de plastar inte in torr höet!? utan har det bara i rundbalar

Jo jag har iaf hört talas om bönder som plastat in torrt hö , dvs i stället för att använda nätet runt höt som i vanliga rundbal så plastar de hela alltet... Har däremot själv inte använt sånt hö eller hört nån som har det...

Här i min närhet är det en par som balar och plastar in torrhö. Fördelarna är ju lagringen - kan lagras ute samt arbetsinsatsen, kan göras maskinellt. Det är alltså torrhö som plastas, inte misslyckat torrhö som det sen kommit regn på.

Jag har vid några tillfällen fått köpa enstaka av dom här balarna och dom har varit jättebra - ingen jäst. Hur dom lyckas med det är en annan femma, det vet jag inte. Jag får jäst i mina torrare inplastade balar.

Jag tycker också att lyckade småbalar är underbara att få köpa, men de är så mycket mer arbetsdryga att göra och köra in från fältet. Stora rundbalar kräver bara en person, så jag förstår fördelarna med att vilja göra de stora rundbalarna.

Jo jag har iaf hört talas om bönder som plastat in torrt hö , dvs i stället för att använda nätet runt höt som i vanliga rundbal så plastar de hela alltet... Har däremot själv inte använt sånt hö eller hört nån som har det...

Hur menar du?

Vi har gjort så och det har blivit mkt bra hö som både hästar och får glatt mumsat i sig och mått alldeles förträffligt av.

Det kräver dock att man gör det "korrekt" hela vägen, för att det ska bli bra :cool:

Svarar mig själv här.....

Efter en stund fundrare så anar jag att du tänker på en plansilo eller som vi gör med vårt ensilage ensilerar i strumpa el. liknande!? Det där med "hela alltet" blev först lite för luddigt för mig. :)

Att ensilera i strumpa är jättebra och minskar arbetsinsatsen samt att man får ett mycket bra foder. Detta gör vi bara till kor och kvigor, till hästarna rullar vi balar eftersom det passar hanteringen bättre för vår del.
Vi har bilder på hemsidan om någon är intresserad. Finns på min profil.

Vi låter vårt hö ligga lika länge o torka på vallen, som om vi skulle gjort småblar.

Sen pressas de o plastas direkt. Vi har både stora(400 kg) o små (25 kg) balar.

Efter tester med många hästar tar de hösilaget före det som är gjort på vanligt sätt, med små balar.

Alla host hästar har slutat hosta.:idea:

Vi har analyserat alla vallar var för sig, o det är toppen hö. Torrsubstansen ligger runt 85%.

Vi har inget mögel, är där stora vita fläckar kan det vara en jäst svamp. Helt ofarlig för hästarna. Det lär man sig vad som är vad.

Det tog ett par år innan jag vågade fodra med hösilage, men det ångrar jag inte, vi har inget damm eller mögel i vårt hö! Jag väger upp hö dagligen i säckar till varje häst, därför vet jag att där inte är mögel.

Ska tíllägga att jag inte har vaccinerat mot botulsim. Gjorde det 1:a året. Bokade ny tid året därpå, för jag har många hästar så det rörde sig om mycket vaccin, men när det var dags o jag ringde för att kolla fanns inget vacc. i sverige.

Vet. tycket att jag skulle göra om hela processen!!:eek: Det vägrade jag, med allt vad det hade kostat. Men det är mitt eget beslut o inget jag rekommenderar!! Jag har gjort så nu i 8 år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 515
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?