Inplastat HÖ, finns det egentligen?

Snobben

Trådstartare
Plastar man in gräs så blir det ju ensilage eller hösilage.
Även om det är väldigt torrt, så måste det ju räknas som hösilage och med tanke på inplastningen vara lika känsligt som övrigt hösilage? Dvs bli dåligt efter ca 4 dygn öppnat?..
Många verkar vilja påstå att det klarar sig många dagar, men känns mer som ett påstående för att använda det längre.
Har man två-tre hästar krävs det nog småbalar hösilage, svårt & få tag på..

Sv: Inplastat HÖ, finns det egentligen?

Plastar man in gräs så blir det ju ensilage eller hösilage.
Även om det är väldigt torrt, så måste det ju räknas som hösilage och med tanke på inplastningen vara lika känsligt som övrigt hösilage? Dvs bli dåligt efter ca 4 dygn öppnat?..
Många verkar vilja påstå att det klarar sig många dagar, men känns mer som ett påstående för att använda det längre.
Har man två-tre hästar krävs det nog småbalar hösilage, svårt & få tag på..

Ja, det är lagringsmodellen som ger namnet oavsett om ts-halten hamnar på hönivå och då får man anse att lagringstiden för öppnad bal är densamma som de med lägre ts-halt.

Jag har räknat lite på det där och tre hästar (stora) kan man fixa med mindre fyrkantsbalar (ca 175-200 kilo), och de är inte så ovanliga. Man kan ju också göra så att man har hö fram tills kylan kommer och kör sedan ensilage/hösilage under den kalla perioden, då balen kan stå öppen något längre.

Har nyss haft detta på tapeten. Även om det kallas hösilage så är det nog att betrakta som inplastat hö då inte ensileringsprocessen eller vad ´man kan kalla det kommit igång. Det är väldigt noga att plasten är hel på dessa "torra" balar då de innehåller mer luft än blött hösilage och bakterier sprids snabbare pga det. Förslag; När du öppnar en bal så sprid ut innehållet om du har möjlighet i ett torrt utrymme, på logen eller så. Då kan det fortsätter torka. Så klarar det sig längre tid.

Både ensilage och hösilage är en konservering av fodret. Det som skiljer är ts-halten, men det krävs helt syrefri miljö i balarna för att processen ska starta. Viktigt ju torrare eftersom att mjölksyrabildningen inte blir så stor med högre ts-halt.
Det hjälper inte att sprida ut balen när den är öppnad, för det är den fria tillgången till syre som gör att fodret blir sämre ju längre det är öppet. Längre hållbarhet när det är kallt, eftersom att värme och fukt som försämrar kvaliteten. Många rekommenderar att balen bör vara slut efter ung. 3 dygn, så det kan väl vara ett bra riktmärke att hålla sig till!

här håller jag inte riktigt med!

Vi har "hösilage" med väldigt hög ts, alltså inplastat hö, en sådan bal kan hålla väldigt länge, beroende lite på hur kallt det är ute, ju kallare, desto bättre, minst flera veckor, och jag brukar sprida ut det så håller det ännu bättre, så länge det inte börjar bli varmt inuti balen, så går det hur bra som helst att fodra med:)

Men det är väl så att det är bakterier som förökar sig när syre tillförs? Jag kan ha fel, men i så fall så ser man inte på balen att den börjar bli otjänlig. Någon som vet säkert?

Men det är väl så att det är bakterier som förökar sig när syre tillförs? Jag kan ha fel, men i så fall så ser man inte på balen att den börjar bli otjänlig. Någon som vet säkert?

jo, den blir varm (jäsningsprocess) och luktar illa, mögeldoft

Sådana balar är väldigt lagringskänsliga. Och att dåp felaktigt sprida ut grovfodret som du gör, gör ju att du enbart skyndar på den dåliga processen. Man ska INTE sprida ut ensilage i syfte att tro det håller längre, för det gör det inte. Värmeutveckling bara för den börjar bli dålig är inte alltid det händer. balen kan bli dålig ändå trots du inte ser det.

Är det 84% är det hö, annars heter det ensilage. Men har man för torra balar får man ingen ph sänkning som man vill ha, utan enbart lufttät lagring. då är det lika bra att INTE göra ensilage utan enbart hö av sånt torrt grovfoder.

Snarare ska man försöka att återsluta balen så mkt det bara går mellan utfodringarna. Dessutom så finns det plastade balar i olika storlekar på marknaden och det är väl bättre att betala mer för att få mindre balar, än att ha för stora och behöva hoppas på en kall vinter så att man kan ha de öppna i flera veckor innan de tar slut?

Så om det är 84% ts eller högre är det att betrakta som "vanligt" hö? Luktar det som vanligt hö också? Är det lika känsligt som silage när man öppnat upp plasten?
Har bara fodrat med vanligt hö så jag är helt okunnig när det kommer till silage, har bara två hästar så det har aldrig varit aktuellt att fodra med det heller men det är ju intressant att veta.

KL

Vi har under två vintrar haft väldigt torrt ensilage i fyrkantsbalar på ca 200 kg. Tror att TS låg på 81% båda åren.

Vi har haft tre stora hästar som gått på fritillgång och det har hållt jättebra ingen bal har blivit varm inuti dock har vi haft lite mögel och slängt totalt två halva balar under två vintrar tror jag.

Dom har förvarats utomhus och luktat väldigt svagt ensilage.

Nu ska vi dock byta från det för det varit så dåliga värden men hållbarheten har funkat jättebra.

Under varmare perioder, t.ex. tidig höst, tidig vår och sommar har dom fått vanligt torrhö.

KL

Vi har under två vintrar haft väldigt torrt ensilage i fyrkantsbalar på ca 200 kg. Tror att TS låg på 81% båda åren.

Vi har haft tre stora hästar som gått på fritillgång och det har hållt jättebra ingen bal har blivit varm inuti dock har vi haft lite mögel och slängt totalt två halva balar under två vintrar tror jag.

Dom har förvarats utomhus och luktat väldigt svagt ensilage.

Nu ska vi dock byta från det för det varit så dåliga värden men hållbarheten har funkat jättebra.

Under varmare perioder, t.ex. tidig höst, tidig vår och sommar har dom fått vanligt torrhö.
Precis så, detta är alltså inte ensilage, knappt hösilage, utan plastat hö!!!
det håller jättelänge,

Är det 84% är det hö, annars heter det ensilage. Men har man för torra balar får man ingen ph sänkning som man vill ha, utan enbart lufttät lagring. då är det lika bra att INTE göra ensilage utan enbart hö av sånt torrt grovfoder.

Just det! plastat hö, håller jättelänge, det var ju det TS ville veta!

Startar konserveringsprocessen då?

I ett torrt hösilage sker ingen egentlig ensilering, det är ett lågfermenterat foder. De bakterier som fermenterar fodret, mjölksyrabakterierna, kräver en viss fuktighetsgrad för att växa till. I och med den uteblivna fermenteringen sker inte samma pH-sänkning som i ensilage. Det högre pH-värdet bidrar till att hösilaget är känsligare för bakteriell överväxt än ensilage. Å andra sidan är risken för att de klostridier som bildar botulinumtoxinet ska växa till mindre.

Jag skulle inte lita på att ett hösilage går att använda under en längre tid efter att balen öppnats.

Vi har inplastat HÖ , vi plast ar det pga att vi inte kan lagra höet inomhus (platsbrist :D)+ att vi slipper att det står och drar till sig fukt och blir dammigt .

Vara lika länge som oplastat hö

Helt super är det

vi har inplastat hÖ , vi plast ar det pga att vi inte kan lagra höet inomhus (platsbrist :d)+ att vi slipper att det står och drar till sig fukt och blir dammigt .

Vara lika länge som oplastat hö

helt super är det

exakt sÅ,tack:)

*kl*
Vi har ts halt på mellan 70 och 80%. Det blir ibland liten svag ensilagelukt. En bal på c:a 400 kg går åt på 5-6 dagar. Har koll varje dag på hur innehållet är och har inte märkt något alarmerande med mögel eller lukt. En bal har räckt som längst 11 dagar utan märkbara problem eller försämring.
Jag producerar mitt grovfoder själv och har det grovt och hårdpressat.
Har mycket bättre hygieniskt grovfoder nu sedan jag för 4 år sedan började med hösilage. Lagringsmöjligheterna här nere i södra Skåne är besvärliga med en luftfuktighet på 300% :eek:
Det är mer ekonomiskt nu eftersom jag inte behöver kasta så mycket förstört hö som när jag hade vanligt oplastat hö.
Fördelen är också att hösilage med hög ts halt, är det lika liten risk att hästarna får Boutulism som med vanligt hö.

Rolle
IpL

Just det! plastat hö, håller jättelänge, det var ju det TS ville veta!

Det ska du inte vara så bergsäker på. Hö konserveras genom torkning, inte genom inplastning. Det är ts halten som helt avgör om inplastningen har konserverande effekt eller skadlig effekt. Genom att plasta in ett grovfoder med för hög ts halt, skapar man goda förutsättningar för tillväxt av mögelsvampar.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 451
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 327
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka