inpassning av rockard?

Beppo

Trådstartare
ska iväg och titta på en rockard i dag halv 5 och behöver er hjälp tills dess!

Hur långa ska skaklarna vara? har en d-ponny samt en liten stor häst. Vad för riktlinjer ska jag hålla mig till?

behöver snabb hjälp!

Sv: inpassning av rockard?

mät hur lång din häst är så vet du ju minsta längden på skakeln, sedan om de är en meter för lång går det alltid att korta dem.

kolla att den är väl avvägd -alltså om någon sitter i rockarden ska inte den vilja tippa bakåt eller längst ut i skakeln ska det inte vara mer än 5-10kg i handen.

sedan att den är fräsch .. inga dåliga hjul (går iof byta), inget murket trä eller rost. sedan är fjädring absolut ingen nackdel om du inte vill ha en mörbultat rumpa!

du kan ju fota den och lägga ut, så får vi bukefalister slå våra kloka ihop och ge din en utvärdering på den!

tack! hur långt ska det vara från hästens rumpa till skaklarnas slut på rockarden? Jag vet att träet i sätet är dåligt men det går att byta. Rockarden kostar mig inte mer än 400 kr.

mäta hästen är ingen dum ide...att jag inte tänkte på det då? *skratt* nåja...det man itne har i huvudet får bukefalisterna fylla i med!

Vet inte om det är fjädring i den...min rumpa klarar det mesta :-)

ska ta den på öppet köp, tar med kameran idag...tänkte svänga förbi hagen och lasta ur den för att se hur den ser ut mot hästen.

lägger upp foton ikväll så får ni hjälpa mig att värdera den...

man brukar säga 50 cm från svängeln. För svängel ska du ju ha :)

Mina skaklar är prick 2 meter till 1,60 häst. jag skulle kunna ha några dm kortare faktiskt.

/jenny

ja...svängel blir det efter att ha lärt mig av er kloka bukefalosar!

då ska jag mäta hästarna o se hur långa de är.
Gör det nått om skaklarna är lite för långa?

Hej!

I en bok av Elisabeth Hjortvid står det så här:
Några måttrekommendationer:
Total skakellängd: ca 200 för häst med mankhöjd omkring 150 cm, ca 150 cm för A- eller B-ponny. På en tvåhjulig kärra kan hästen ibland få extra utrymme för benen under framdelen av kärran. Då kan skaklarna vara kortare.
Draglinor mellan dragring och svängel: ca 185 cm för häst, ca 145 cm för A-ponny. (Linornas totala längd blir 30-40 cm större.)
Skakelbredden vid däckeln: 55-60 cm för häst, ca 50 cm för liten ponny.
Svängelns längd: ca 65 för häst, ca 55 cm för liten ponny.

Mvh Lisa

oh tack så mkt!

skaklarna på min rockard som jag köpt...(komentera gärna bilderna) är 2.00 långa. den är tänkt att passa till både d-ponny (fjording) och liten stor häst. de är lika långa i ryggen. 1.35. sen skulle det vara 50 cm mellan svängeln och hästen så det borde väl räcka? höll den vid hästen och det såg bra ut...

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 493
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar