Inpackade hästar - problem?

alazzi

Trådstartare
Vet ju att de hästar som visas i såna klasser går ganska inpackade för att få lång fin man och svans. Händer det att hästen kan skava av sig sin man eller svans pga av "inpackningen". Min häst går nu med flätad svans och 3-delad svanspåse som flätas in. Han hade man tills igår, men pga av sin halsdel på täcket så har han skavt av sig halva manen. Så nu måste jag klippa manen kort. Några tips på hur man klipper så att det blir snyggt?

Sv: Inpackade hästar - problem?

Halstäcken är ofta döden för snygga manar.
Liona går med manen flätad, just nu är den flätad såhär, för att flätorna längst ner inte ska hamna under täcket och skavas när hon går.

26500488.jpg

Tror inte svanspåse sliter, men det är ju inte direkt luftigt och skönt där inne i påsen... Jag hade nog tagit ur den så mycket jag kunnat, vid ridning osv. Lionas svans är just nu utsläppt eftersom syrran klippte den kort. När den är låång är den flätad.

Det är ett helvetet med lång man! Halva tiden går åt till att pyssla om den, och andra halvan till att noja sig över den!
"Den ser ut att ha blivit kortare :crazy:"
"Tänk om hon skaver av den"
"Tänk om hon rycker loss en stor tuss!!"
"Tänkt om nån KLIPPER av den!! :eek:"

Ibland funderar jag på att klippa den ala pleasureman...

........ Näääää! :love:

Aah vad smart att fläta från fel håll,
det ska jag prova brukar ju fläta uppifrån o ner o då blir det ju en
lång fläta innanför täcket. Smart!

shit vad smart att fläta så!:D
tyvär har jag redan fallit för ala pleasuremanen :angel:

Eller så skaffar man sig en robust nordis och tänker inte på saken :D

Nej då, men jag har en fråga, okunnig som jag är, varför flätar så många svansen helt och i manen på olika sätt. Är det enbart för att skydda taglet och för att det inte ska vara ivägen? Eller finns det något mer djupgående bakom det?

De flesta hästraser är ju inte tyvärr som nordsvensken som har tjocka fina manar och svansar, då är flätning med påse (för svans) enda sättet att få en fylligare och längre svans och man. Sen har man som jag, en palomino med dålig mage är det bästa sättet att hålla svansen vit att ha den flätad i påse, man vill ju inte gärna komma till tävling med en gulbrun sliten svans :laugh:

Här är en bild på min kuse där svansen syns, hon är bara två år på bilden så därför är inte svansen fullängd än. Ignorera dock gärna den tjocka sommarhags magen!

image.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det är ett helvetet med lång man! Halva tiden går åt till att pyssla om den, och andra halvan till att noja sig över den!
"Den ser ut att ha blivit kortare :crazy:"
"Tänk om hon skaver av den"
"Tänk om hon rycker loss en stor tuss!!"
"Tänkt om nån KLIPPER av den!! :eek:"

Ibland funderar jag på att klippa den ala pleasureman..

Amen to that :bow:

Nu har inte min riktigt lika lång man som din men absolut tillräckligt.
Jag vågar inte fläta den med risk att nån häst tar en tugga, fastnar och sliter av, kliar av sig (som han redan gjort :cry:) osv...

Hur "jobbigt" det än är så kommer jag ALDRIG klippa av den :love:

DSC00181.jpg

Nej då, men jag har en fråga, okunnig som jag är, varför flätar så många svansen helt och i manen på olika sätt. Är det enbart för att skydda taglet och för att det inte ska vara ivägen? Eller finns det något mer djupgående bakom det?

Min hästs svans flätar jag för att hålla den mindre skitig helt enkelt. Jag har ingen svanspåse dock men med flätan så blir det bara det yttersta smutsigt oftast och lätt att borsta ur/få bort.
Sedan finns det dom som flätar under ridning för att hästen tex. inte ska trampa på svansen i olika övningar eller även där skydda från smuts.

Ingen suverän bild men en sån här svans är inte rolig när det blir smutsig

DSC00869.jpg

Ett tips till er som inte redan upptäckt det, en vanlig hårborste är suverän att använda till man och svans. Det sliter inte alls lika mycket samt att det blir väldigt lätt att reda ut dom. Givetvis med en gnutta pälsglans också :laugh:

Pleasurehästar klipps ofta korta, medans "restens" man oftast får härja fritt!

(googlebild)
GooseRide1.jpg

Jag gör inget alls med varken man och svans mer än att försöka hålla det jämt. Hittar ingen bild just nu men återkommer. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 645
Senast: Ajda
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka