Inomhushall för hundträning

AraSlei

Trådstartare
Vad har ni för önskemål på en inomhushall?
Om ni skulle beskriva en drömhall, hur skulle den se ut, vad skulle den ha för utrustning, underlag, omgivningar? Storlek?
Är det intressant med tillhörande kurslokal?
Vad skulle ni vilja ha för service? Tänker på olika sätt att boka, att ta sig in (nycklar, kodlås, tags), betalning osv.
Hur mycket tycker ni är rimligt att betala för en träningstimme? En halvdag, en heldag?
Skulle ni kunna tänka er att använda en inomhushall även sommartid?

Vi har ca 3000kvm ladugård som för närvarande står tom och jag är rätt sugen på att göra hundhall av den :angel: Det finns en flygel som skulle lämpa sig väl. Vet inte exakt storlek, men 40x20m kanske? Det finns ett sidobygge till flygeln som i dagsläget har en lite ofräsch men fullt fungerande wc+dusch samt att det skulle få plats en mindre kurslokal och ett fikarum utan problem.
Men, det måste ju gå ihop sig ekonomiskt. Vi har 2 bhk väldigt nära (5-10 min bilkörning) och ytterligare 5-6st inom 20-40 minuters köravstånd.
Vintertid finns det inget riktigt vettigt alternativ i närheten, förutom en inomhusfotbollshall som ej är uppvärmd och som bara går att använda vid ett fåtal tillfällen. Närmsta inomhushall är ca 1 timmes bilkörning bort och jag vet att det är en hel del som åker dit och tränar, men många gör det i kombination med att de besöker rehabet som finns i samma lokaler.

Senast ändrad:
Jag skulle absolut kunna använda den året om, är mycket regn på sommaren :D
Det jag saknar med en inomhushall här i mina trakter det är att kunna träna utan tidspress.
Jag vet att det kanske är svårt med så begränsad yta som det blir inne.
Men utomhus på bhk finns ju ingen tidsbokning och på något vis fungerar det alltid, alla får plats.
Jag som tränar agility blir himla stressad av att bara ha en timme, med fram och bortplock.
Hade varit en dröm att kunna träna mer när man vill för en månadskostnad eller årskostnad.

Jag skulle absolut kunna använda den året om, är mycket regn på sommaren :D
Det jag saknar med en inomhushall här i mina trakter det är att kunna träna utan tidspress.
Jag vet att det kanske är svårt med så begränsad yta som det blir inne.
Men utomhus på bhk finns ju ingen tidsbokning och på något vis fungerar det alltid, alla får plats.
Jag som tränar agility blir himla stressad av att bara ha en timme, med fram och bortplock.
Hade varit en dröm att kunna träna mer när man vill för en månadskostnad eller årskostnad.

Det där med agility har en del hallar löst genom att ha en del av hallen som agilitydel där man inte behöver plocka bort hinder/banor.
Det sparar en hel del tid!

Jag vet inte hur det ser ut längre ner i landet men i Stockholm kostar det ca 350 kr/timme och det tycker jag är för mycket. Hittills har jag dessutom bara stött på en hall som har "sista-minuten-pris" men den hallen har gått i konkurs. Jag tycker dock att det är bra, det är väl bättre att någon bokar timmen för lägre pris kort inpå än att tiden förblir obokad.
Dessutom tycker jag att man borde få stanna i hallen om tiden efter en är obokad.

Jag har för övrigt tränat i hall även under sommaren när det varit regnigt, men tyvärr är det varmt och kvavt i den hallen jag tränar i på sommaren så svetten har runnit verkligen...

Bra ljus, uppvärmt, läktare där man kan sitta o titta på kurs eller passivitetsträna. Matta eller konstgräs som underlag.
Om ni skulle beskriva en drömhall, hur skulle den se ut, vad skulle den ha för utrustning, underlag, omgivningar? Storlek?
Storlek har jag svårt för att säga något om men vill kunna köra inkallning och budföring samt bygga rallylydnadsbana utan att det blir att för trångt. Utrustning: skylthållare, inplastade skyltar (rld), koner och nått hinder. Underlaget matta eller konstgräs. Inte testat plastmatta men om det funkar vore det smidigt om man ser till om det händer en olycka.
Ja eller fikarum där det finns whiteboardtavla på nån vägg. Så kan den nyttjas året runt fast till flera olika saker :)
Vad skulle ni vilja ha för service? Tänker på olika sätt att boka, att ta sig in (nycklar, kodlås, tags), betalning osv.
Bokning via mail eller sms, bokningsschema på en hemsida. Där jag tränar är det öppet mellan vissa tider och utöver det är det låst och hallen får inte nyttjas men man skulle kunna ha nån form av årskort/halvårskort då det ingår nyckel/kod/tagg så får man träna fritt på tiderna då hallen inte går att boka. Betalning via swish eller bankgiro.
Hur mycket tycker ni är rimligt att betala för en träningstimme? En halvdag, en heldag?
Beror helt på vad som finns. Vi betalar 200:- timmen på guldhunden utanför Kalmar. Sådär nöjd över hallen, bra storlek men mattan var illa skött tyckte jag (folk hade slarvat med rengöringen efter olyckor) så kommer åka till mindre hall där det kostar 100:- timmen istället. Där är det filtmatta, återstår att de som det är samma dilemma där.
Ja!

Det där med agility har en del hallar löst genom att ha en del av hallen som agilitydel där man inte behöver plocka bort hinder/banor.

Jag vet inte hur det ser ut längre ner i landet men i Stockholm kostar det ca 350 kr/timme och det tycker jag är för mycket. Hittills har jag dessutom bara stött på en hall som har "sista-minuten-pris" men den hallen har gått i konkurs. Jag tycker dock att det är bra, det är väl bättre att någon bokar timmen för lägre pris kort inpå än att tiden förblir obokad.
Dessutom tycker jag att man borde få stanna i hallen om tiden efter en är obokad.

Jag har för övrigt tränat i hall även under sommaren när det varit regnigt, men tyvärr är det varmt och kvavt i den hallen jag tränar i på sommaren så svetten har runnit verkligen...
Det är ungefär lika dyrt i Smålandstrakterna. 300 kr timmen :(
Ja att få stanna om det är oboka efter vore toppen.
Men där jag tränar måste man ut direkt oavsett.
Det märkliga är att hallen tillhör klubben och klubben kostar 140 kr om året med fri utomhusträning.
Jag hade tyckt det vore bättre med lite jämnare pris året om, än i princip gratis sommartid och ruinering vintertid.

Ha noggranna regler med om du ska hyra ut , en del är inte alls rädda om andras saker eller visar respekt.
På klubben jag tränar ligger hundskit ofta mitt på planen för folk släpper sina hundar fritt när de grejar med annat tex.
I hallar tycker ju många hundar om att kissa också, om du lägger konstgräs ex.
Så väldigt bestämda regler tycker jag är viktigt :)

Halkfritt underlag är prio ett.
Gillar när det är bokning och betalning online och när det är klart får man en dörrkod.

Hallen som vi ska till ikväll (Nykvarn) kostar 200, 350 eller 450 beroende på tid på dygnet.
På min hemmaklubb kostar det 250, 300 eller 350.

I min favorithall (som tyvärr har flyttat så jag hinner inte dit före jobbet längre) så kostar det 150 eller 200 och där kan man hyra en halvtimme i taget om man vill. Där har de agilitymatta som är helt suverän att jobba på :love:

Massa bra tips, tack! :)

Underlaget funderar jag en del på - vad är egentligen det bästa underlaget? Konstgräs och matta verkar vara populärt, men vilken sorts matta?

1. Vad har ni för önskemål på en inomhushall?
    En BRA ljudanläggning, har saknat det hos de hallar jag har varit vid. Bra ljud, bra matta. Möjligtvis en liten läktare.
    Jag är allergisk mot konstgräs i inomhushallar, jag tycker Agility Mattning helt klart är bäst, lätt att hålla fräsch och har lite "stötdämpade" effekt vilket jag gillar. Storlek, så pass att det inte känns trångt, man ska i alla fall kunna få ihop en liten agilitybana och kunna skicka hunden på några m avstånd i alla fall. Utrustning, ska finnas rally och lydnadsmaterial, hopphinder och tunnlar samt slalom om man kollar på agilityhållet. Eftersom jag är en agilitymänniska skulle jag älska att ha alla agilityhinder. :D Gärna att det finns ett första hjälpenkit för hundar i hallen och att det finns något man kan ta upp/torka efter om olyckan är framme.
    Japp! Fikarum är väl ett måste? :p Behöver inte vara en stor lektionssal men man vill nog gärna ha en whiteboard-tavla i alla fall. :)
    Där jag tränar idag tycker jag har ett smidigt system, dom har en kalender där man kan boka dag och antal timmar, du får sedan ett mejl vart pengarna ska sättas in, anmälan är inte giltig fören ägaren till hallen har bekräftat bokningen. När bokningen är godkänd får man koden in till lokalen via mejl och sms. Något jag saknar är typ "klippkort", att man köper flera timmar i förväg så man senare kan boka dagar när det passar.
  2. Hur mycket tycker ni är rimligt att betala för en träningstimme? En halvdag, en heldag?
    Här i Eskilstuna har vi en hall, vardagar innan kl 16:00 kostar 150kr/h, sedan 200kr/h efter 16:00. Helger 200kr/h, tycker det är ett helt ok pris med tanke på att hallen är rymlig, bra matta, lydnad, rallylyd, agility och nosework saker finns där.
    YES. :D

Underlaget funderar jag en del på - vad är egentligen det bästa underlaget? Konstgräs och matta verkar vara populärt, men vilken sorts matta?
Jag rekommenderar Agility-Mattning. Upplever att den mattan är med stötdämpande och ger inte brännsår som konstgräs/matta kan ge. Dessutom är den lätt att hålla ren. :)

Agility-matting heter det. Konstgräs är halt! Inte alls bra för varken förare eller hund när det går snabbt med snäva svängar i agilityn.

Agility-matting heter det. Konstgräs är halt! Inte alls bra för varken förare eller hund när det går snabbt med snäva svängar i agilityn.
Det beror på vad det är för gräs. Min erfarenhet med snabba hundar är att matting kan ge brännsår medan jutagrass med sviktpad under är fantastiskt att springa på.

Det beror på vad det är för gräs. Min erfarenhet med snabba hundar är att matting kan ge brännsår medan jutagrass med sviktpad under är fantastiskt att springa på.

Jag har bara kört agility i en hall med konstgräs och där är det halt som fan! Men vet inte vilken sort det var i den hallen. Övriga hallar med konstgräs har jag vara tävlat freestyle/HtM i.
I hallen som är 5 min från mig är det agilitymatting och jag har inte upplevt det som halt, däremot börjar mattan bli lite äcklig nu efter några år...

Vi har ca 3000kvm ladugård som för närvarande står tom och jag är rätt sugen på att göra hundhall av den :angel: Det finns en flygel som skulle lämpa sig väl. Vet inte exakt storlek, men 40x20m kanske? Det finns ett sidobygge till flygeln som i dagsläget har en lite ofräsch men fullt fungerande wc+dusch samt att det skulle få plats en mindre kurslokal och ett fikarum utan problem.
Men, det måste ju gå ihop sig ekonomiskt. Vi har 2 bhk väldigt nära (5-10 min bilkörning) och ytterligare 5-6st inom 20-40 minuters köravstånd.
Vintertid finns det inget riktigt vettigt alternativ i närheten, förutom en inomhusfotbollshall som ej är uppvärmd och som bara går att använda vid ett fåtal tillfällen. Närmsta inomhushall är ca 1 timmes bilkörning bort och jag vet att det är en hel del som åker dit och tränar, men många gör det i kombination med att de besöker rehabet som finns i samma lokaler.

Fick jag designa min totala dröm så skulle träningsytan vara i storlek med ridhus (20×80). Underlaget skulle vara äkta konstgräs. Ordentlig belysning, uppvärmd till 18 grader och utrustad med 6 skul, ipo-hinder och A-ram. Bokning via internet med kod för att ta sig in i lokalen. Toalett är ett krav, men kurslokal är onödigt Den närmaste hallen som uppfyller de kraven ligger ca 20 mil härifrån.

30 minuter härifrån finns en mindre hall med okej underlag som jag nyttjar flitigt vintertid. Timpriset är 150 kr/h dagtid vardagar och 200 kr/h kvällar och helger. Bokar oftast två timmar åt gången och då är vi 2-3 stycken som tränar ihop. Totalt lägger jag väl någon tusenlapp i månaden på hallhyra.

Sommartid föredrar jag dock att vara ute. Det behövs ytor om 50×60 meter och det är svårt att få till i en hall. Riktigt gräs är dessutom bättre som underlag.

Det är bäl bara att boka timmen efter också, så får du stanna. Att man ska få träna gratis ser jag som orimligt.

En till grej - ska det bli en typ fikadel/väntrumsdel bör den vara avskiljd från planen. Jag vill inte alltid ha publik eller tjattrande tanter och skällande hundar bredvid mig när jag tränar.

Klok input!
Som lokalen ser ut i dagsläget är det två rum som är påbyggda till lokalen, den ena ligger några meter bort via en korridor, den andra vägg i vägg. Däremellan finns toaletten.
Ingen risk för tjatter-störningar dock, väggarna emellan är original från 1863 ala 90cm tjocka i sten :D

Tror ni det är störst risk med kiss- och bajsolyckor inomhus om det är konstgräs eller agility-matting?
Mattan borde väl vara enklare att rengöra?
Någon som har koll på hur slitaget ser ut för de olika underlagen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka