innevistelse sommartid

P

_paniiik_

appropå insektsmedel..
Hur har ni gjort med rutinerna på sommaren?
Att skydda hästarna med olika medel kan ju fungera till en viss gräns men när det är som allra värst kan man ju vara tvungen att ta in dem.
Så hur har ni gjort föregående sommrar och hur har ni tänkt göra i sommar? Vilka tider och hur länge är hästarna inne (om de är inne)?

Sv: innevistelse sommartid

Min häst är hysterisk vad gäller insekterna. Speciellt bromsar och blinningar. Hon springer tills hon stupar. Finns inte ett medel på marknaden som hjälpt.

Jag har löst det så att jag har tagit in henne dagtid och släppt ut henne på kvällen. Förra året fick jag tag på ett super flugtäcke som också klarar odjuren utan att skapa skav. Detta har medfört att jag kunde ta in henne vid tio-tiden och släppa ut henne redan vid sex sju tiden. Tidigare sommrar har hon fått gå in vid sju-tiden på morgonen och stå inne ända tills kvällen (nio-tio). Har räckt med en endaste liten broms för att hon skulle bli hysterisk.

Måste säga att jag tycker sommaren är värre än övriga årstider. Tacka vet jag en go vår och höst. Härlig temperatur och inga flygande monster i sikte!

När bromsen kommer är de inne hela dagarna o ute med eksemtäcke på nätterna.

Mina hästar står också inne på dagarna när det är som värst. Problemet tycker jag är när man ska rida. det går ju nästaN INTE.

Bara att ta in när det är som värst... Lurar på att köpa ett insektstäcke men kommer troligen att ta in dagtid ändå om det blir mycket broms och elände...:cool:

det funkar med eksemtäcke o att de står i sommarstugan med myggnätsvåder för dörrhålen.
Problemet är att de kan bli svettiga om det är hett.

I somras tog jag in ponnyn enstaka gånger, några timmar. Men eftersom ingen annan ville ta in sina fick han istället gå ute (ville inte stå ensam längre stund), och då med insektstäcke som i princip var indränkt i diverse medel. Tyckte inte det kändes riktigt schysst ändå, det kan nte vara alltför bekvämt med att vara täckad från svansrot till öron i sommarvärmen.
I sommar har jag två hästar och kommer ta in dom när både värme och broms är som värst, gissar på att jag tar in vid tio på förmiddagen och släpper ut runt fem sen.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 170
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 266
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 182
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 357
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2