innertak i stallet?

Sv: innertak i stallet?

Oljat furu. Tror inte att masonit är så lyckat med tanke på att det suger upp fukt, hållbarheten är kanske inte den bästa efter ett tag.

Oljat furu. Tror inte att masonit är så lyckat med tanke på att det suger upp fukt, hållbarheten är kanske inte den bästa efter ett tag.

så du har inte plattor i taket utan "brädor" så att säga :)
masonit, suger den fukt? iof finns det ju ganska många olika sorter...
sedan funderade jag på "spånplattor" (vad kallas de i vardagligt tal)
jag målar såklart dem.....

Vi har satt upp råspont, meningen är att det skall målas eller laseras vid tillfälle:D.

Vit plåt. Reflekterar ljus enormt bra och är väldigt lätt att rengöra för nästan inget fastnar :) Dessutom billigt, och färdigt så fort det sitter på plats.

Jäpp, det är brädor! Det heter säkert ngt annat på fackspråk, men du o jag kallar det för brädor;) De har suttit sedan 1981 och ser lika fina ut fortfarande!

Masonit hade vi i ett kallgarage och när de skulle plockas ner var de väldigt fuktskadade och "muggiga" ( vi kallar det så i Skåne:D) så det hade jag inte velat sätta i ett stall. Spånskivor vet jag inte faktiskt.

Men, har man fukt i stallet, så är det ett troligen ett problem i sig. Oavsett om byggnadsmaterial eller bäddar suger upp det, så kan det vara bra att kolla ventilation etc.

Vi har ingen fukt i stallet ( ja, just för tillfället har vi ett mystiskt läckage i en box, men det har tillkommit nyligen ), tvärtom har vi väldigt bra luft, torrt o fint m högt i tak och bred gång. Fick beröm från veterinären OCH, hör o häpna, från inspektören som var och kontrollerade stallen häromkring för några månader sedan!

ALL utemiljö, dvs kallstall, kallgarage m fl innehåller såklart viss del av fukt, du har väl knappast samma värme i ditt stall som inne i ditt hus? Det är ju inte önskvärt att ha den torra och varma luften till djur heller.

Som sagt, man får tänka på vilka material man sätter i stall för det är inte jämförbart med vad man t ex klär innertaket hemma med.
Ett gott råd är väl annars att åka ut och titta i äldre stall, som stått i några år, och se vilka material man har använt, de som hållit bra under åren.

Nej, det kan jag hålla med om. Sen ser jag att du har nog en fuktigare vinter än vi eftersom vi oftare har rejält kallt och torrare luft. Vart man bor och vilket uteklimat som råder påverkar ju också.

Varför innertak? Jag har full nockhöjd i båda mina stall, har aldrig problem med fukt och hästarna är friska!

E avundsjuk på er torra höga luft! Både folk o fä mår mycket bättre av den luften:)

Målade brädor... eller snarare plank... ovanför dessa ligger en fuktspärr och sedan kommer slinnegolvet....

Vi har också full nockhöjd men man har väl ändå taket klätt invändigt med ngt:confused: Ja, ja - som du hör är man inte ngn byggnadsingenjör precis:o

Nu bor jag inte på det kallaste/ torraste stället, men visst är det skillnad mot era vintrar. Såpass att det ibland blir irriterande med väldigt torra bäddar ... (Det är inte så j-a lätt att vattna i minusgrader heller!) ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 456
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 005
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka