Innekatt - pappskalle?

Mabuse

Trådstartare
Jag köpte en 1 1/2-årig katt för några månader sen, som varit innekatt hela livet. Sen i julas har hon fått pröva på att vara ute, och det har väl gått... sådär.

Hon verkar inte riktigt förstå att man kan gå runt ute, utan sitter mest still och tittar. Gräset tycker hon är läskigt, och blir hon utsläppt på ena sidan huset fattar hon inte att man kan gå runt, utan sitter kvar där och tittar. Till och med när den andra katten tog en fågel framför näsan på henne, och mycket pedagogiskt visade hur kul den var, och hur man kunde leka med den, fattade hon, utan satt stilla och tittade. Vad säger ni med liknande erfarenheter, blir det katt ännu av henne, eller är hon för gammal för att lära sig? Jag kanske ska tillägga att det annars är en mycket livlig och jaktintresserad katt, om än lite försiktig med nya omgivningar.

Sv: Innekatt - pappskalle?

Jag tror nog hon kan lära sig med lite mer praktik bara!
Min mammas katter som aldrig har varit ute är jag övertygade skulle kliva framför en bil som de ser klart och tydligt utan att reflektera över faran.

Jag vet att det blir en riktig katt av din katt så småning om. Tänk så här, hur skulle du reagera om du suttit instängd i 1,5 år sedan blivit utsläppt, läskigt med allt nytt låt henne sitta där och insupa allt nytt så ska du se att hon snart vet vad det är frågan om.

lycka till;)

Det låter ju lovande! Jag var rädd att hon kanske annars var för gammal för att lära sig jaga, men det kanske sitter så djupt rotat i dem! *hoppas*

Det är som sagt en väldigt aktiv katt, och det vore bra om hon förstod att man kan springa av sig och leka ute, istället för att bara vara inne. Det blir ju också tråkigt för henne, för den andra katten är inte alls leksugen när hon kommer in, och den nya katten fattar inte varför!

Det är klart de är, vår första katt är också innekatt, men hon förstår sig på utelivet ändå.

Med riktig katt menar jag väl en katt som kan fånga riktiga möss, inte bara leksaksmöss. Som kan klättra i träd, och inte bara i bokhyllor.

Jag tror det kommer bli bättre. Min 2 älsklingar var inne katter fram tills dom var 4 år, sen flyttade dom till mamma = utgång och visst satt dom på balkongen i börja lite halvrädda men sen började dom öka sin omkrets och nu är dom som vilka utekatter som helst även om den är lite mer försiktig än den andra :-)

Det finns en del utekatter som helt enkelt inte förstår sig på att fånga möss och som inte vill klättra upp ett träd.
Mina äldsta katter blir 17 år i år och de har varit mycket bra råttfångare trots att de bara får gå ute på sommaren och vara inne i en lägenhet på vintern.
Men jag vet flera andra som har katter som får vara ute varje dag och som aldrig ses med en infångad råtta.
Det kan kanske bero på vad de lär sig av kattmamman och sen kanske de inte är intresserade av rått- och fågeljakt.
En del kanske hellre vill sitta och titta på.

Jo visst är det så, sen är det ju så att min katter är (oftast :crazy: ) mätta katter och har inget behov av att jaga för överlevnadens skull. Det är ju så att är dom hunriga hemlösa katter måste dom ju jaga för att överleva, alla katter kanske inte är i behov av att nöjes jaga på det sättet.

våra katter har varit inne i nästan 4 år men nu är dom ute. iofs så hade vi dom ute i koppel när vi bodde i lägenhet men dom älskade det med en gång. självklart fick dom vänja sig vid den nya omgivningen innan dom släpptes själva. både dom ovh vi älskar det nya huset

Absolut, men den här katten är väldigt jaktintresserad och livlig när det gäller leksaksmöss - där vill hon absolut inte sitta och titta på!

Men hon har ju säkert inte lärt sig jaga när hon var liten, och nu är det kanske för sent. Det var ju det som var frågan - måste de lära sig när de är små, eller kan de lära sig senare i livet?

Vår första katt är också innekatt och en utmärkt jägare som tycker det är fantastiskt roligt att vara ute - men hon har också fått vara ute ibland sen hon var liten kattunge.

Jo visst är det så, sen är det ju så att min katter är (oftast :crazy: ) mätta katter och har inget behov av att jaga för överlevnadens skull. Det är ju så att är dom hunriga hemlösa katter måste dom ju jaga för att överleva, alla katter kanske inte är i behov av att nöjes jaga på det sättet.

Nej, men våra två katter har absolut ett sånt behov. Är de inomhus tillbringar de ett par-tre timmar om dagen med nöjesjakt.

Katten som den här tråden handlar om är dessutom alltid hungrig, så om hon förstod att man kan äta fåglar och möss skulle hon säkert försöka få tag i dem. tyvärr äter hon inte rått kött, utan bara torrfoder.

Jo men även om hon är hungrig lever hon ju i den världen där hon vet att hon får mat hos er och egentligen inte behöver göra något för det..Ja, det är ju säkert väldigt inviduellt men hon kanske är sen i starten helt enkelt :smirk: Till sommaren kanske hon är lite tuffare!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar