innehållsförteckning

noble art

Trådstartare
Då jag är ute efter ett lämpligt helfoder till min häst så jämför jag nu innehållsförtäckningar på olika sorter och undrar lite:

vilken B-vitamin är det man behöver för fällning? B1, B6, B12? ett foder innehåller dessa och även biotin, men biotin är väl b-vitamin?
ett annat foder innehåller inte biotin men mer av de ovan nämnda B-vitaminerna. hur ska man jämföra?
vad betyder mått angivelsen mcg?
ett foder innehåller 0,1 mg B12, ett annat 200mcg B12????

stärkelse, är det enbart socker?

hoppas någon orkar svara!

Sv: innehållsförteckning

Biotin är en av B vitaminerna.

Det är inte B-vitamin som behövs vid pällsfällning utan tillräckligt med proteiner under hela vinterhalvåret.

När hästens tunntarm spjälkar stärkelsen blir det socker (men inget annat)

mcg hade jag aldrig hört talas om men det står för mikrogram dvs miljondels gram

Senast ändrad:

Biotin är en av B vitaminerna.

Det är inte B-vitamin som behövs vid pällsfällning utan tillräckligt med proteiner under hela vinterhalvåret.

När hästens tunntarm spjälkar stärkelsen blir det socker (men inget annat)

mcg hade jag aldrig hört talas om men det står för mikrogram dvs miljondels gram

Tack för svar! Jag vet att protein behövs att inte falla ur, men han blir väldigt känslig i huden o håröm vid fällning, jag har testat allt, konsulterat olika vet m.m. m.m. och det enda som hjälper är att ösa i B-vitamin.

aha, så lite stärkelse är ok, men inte för mkt då?

öh, mikro gram lät ju knappt värt att ens nämna i innehålls förteckningen...

Hästar är inte anpassade till att äta för mkt stärkelse. jag förstår inte riktigt vad du menar.

När det gäller B-vitamin och pälsfällning så har jag fått lära mig på en föreläsning på SLU att det är proteiner som fattas om hästen får problem med pälsfällning. de menar att det inte hjälper med Bvitamin utan att det gäller att ge tillräckligt med proteiner hela vintern.

jag skrev väl att de inte ska äta mkt stärkelse?

ok, har oxå läst om protein i god tid inför fällning så det är nog det jag missat, han får extra nu och ända sedan slutet augusti men jag borde kanske börjat tidigare?

en ny fundering:

Återförsäljaren säger att det är mkt drygt, man behöver inte ge så mkt (det är ju ganska dyrt)
Men då jag jämför med en svensk musli sort så har den högre halt protein, samma av mkt annat men dock lägre B-vitamin och Magnesium. vad är det då som gör det drygt? hur mkt jag ska ge måste väl ändå bero på vad jag behöver (som i första hand är protein, men även B-vitamin o Magnesium)

-ska jag ge Pavo o lägga till protein, ex Lucern?
-ska jag ge svenskt o lägga till Magnesium o B-vitamin?

Ber om ursäkt att jag lagt in samma fråga i två trådar, men jag vill så gärna ha svar på detta.

Det är nog inte så lätt att hitta ett färdigfoder att ge som passar precis. Det beror ju på vad som saknas precis som du själv skriver. En foderförsäljare vill ju sälja så mkt som möjligt. Det ska man nog ta med i berälningen när man pratar med dem.

Jag tycker att det är enklast att blanda själv. Mineralerna kan du väl tillsätta separat?

jag har alltid blandat själv, då ökar/minskar jag på precis det som behövs, och lägger till de mineraler o vitaminer som behövs.
Det som talar mot är att det hela tiden är något som håller på att ta slut o man måste åka till olika ställen. Då jag ger pellets idag vill jag gärna testa musli då jag får för mig att det är bättre.
Nu, med alla mina trådar o bra svar tror jag att jag har bestämt mig för att följa återförsäljarens råd att bara ge grov foder o morot som krubbskrammel för att se hur mkt grov foder han äter(har ätit dåligt ibland) Nu äter han 8 kg, när jag sen oxå fått analysen på detta nya grovfodret vet jag ju oxå vad han behöver.
Det som Pavo hade var ngt utrensande foder att äta en period och det lät ju bra. Om jag sen ska välja deras dyrare, icke svenska musli, eller svensk, billigare, med högre protein halt återstår att se, men jag känner redan vart det lutar åt....

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 347
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa FODER NUMMER 1: Köttmjöl från vildsvin (30 %), köttmjöl från frigående lamm (25 %), gula ärter (20 %), kycklingfett (med tokoferoler...
2
Svar
33
· Visningar
2 977
Senast: bollen__
·
Katthälsa Jag ska skaffa en till liten katt och har en liten fundering kring vilket foder jag ska välja. Jag har i dagsläget en katt som är...
Svar
4
· Visningar
939
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 282
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar