Karin87

Trådstartare
Hej alla islandsägare!
Tänkte bara höra med er hur era hästar står på natten?
Ute på lösdrift, eller inne på natten o ute på dagen?
De som står inne på natten, hur trivs dom? Har ni rakat dom eller inte? Har dom haft det annorlunda innan de fick va inne varje natt?
Hoppas ni förstår min fråga! :)
Mvh Karin

Sv: Inne..

Karin87 skrev:
Hej alla islandsägare!
Tänkte bara höra med er hur era hästar står på natten?
Ute på lösdrift, eller inne på natten o ute på dagen?
De som står inne på natten, hur trivs dom? Har ni rakat dom eller inte? Har dom haft det annorlunda innan de fick va inne varje natt?
Hoppas ni förstår min fråga! :)
Mvh Karin

Min islandshäst står inne på natten. Tyvärr får man väl säga... Han gick ett tag i lösdriften och trivdes som fisken i vattnet, men tyvärr finns det inte möjligheter att ha honom där nu.
Han är inte rakad, men klippt med en hushållssax. Här syns det väl lite hur det ser ut, att klippa med sax rekomenderas inte. Jag misstänker att hans sommar päls kan se lite underlig ut sen:angel:

Hej!

Jag har min häst uppstallad, hon är orakad pga att hon gick på lösdrift innan och när hon kom in var det försent att raka henne. Hon trivs bra med att stå inne men går glatt och gärna ut på morgonen, knappt så man behöver leda henne ut. Står bredvid sin bästakompis i ett litet stall med två boxar men öppen stalldörr varje natt förutom vid storm av något slag.

Innan dess gick hon på lösdrift med fritillgång på ensilage, vilket fick henne att svälla upp så hon sattes på box för att vi skulle få lite kontroll över maten hon äter varje dag.

Lösdrift och klippta på de mest svettdrabbade stället, nämligen hals och bog.

"inne" på uteboxer om natten.
Avelssto og unghest oklippt,ridhesten klippt.(Hele kroppen)
Trives veldig bra.
Lykkelige når de kommer inn for natten (ca 21.30-22.00) lykkelige når de kommer ut på morgonen (ca 7.30-8.00)

Alla är oklippa och de flesta (bara 2 inne på nätterna) på lösdrift men har någon ridits svettig mot kvällssidan under vintern får de stå inne i box under natten.

Våra står inne på natten. de är inte klippta, men ska klippas halvklippning nu snart. Boxen är halvöppen så de får friska vindar hela natten... De står i en lite större box ihop. De verkar trivas jättebra!

Vi har våra inne på natten, de går gått i lösdrift innan. Men där vi har hästarna nu finns ingen lösdrift. Jag trodde att de skulle ha svårare för att vänja sig vid att gå in på natten, men de trivs i sina boxar. Somnar nästan direkt när de kommer in! :)
Ingen av hästarna är klippta.

/Emma

Mammas står på lösdrift. hon har 4 isläningar på sin gård. Då har dom självklart vindskydd eftersom att det annars är olagligt att ha hästarna ute dygnet runt.

Mina står inne på natten, halvklippta, men det är ju nästan lika kallt inne i stallet som ute. Iaf i det vädret som är nu, inte när det är -20.

De komer ut runt 8 på morgonen och få komma in runt 21. De ser ut att trivas med det.

Isolerat kallstall och spårklippta hästar som är inne på natten. Rätt stora boxar (drygt 9 kvadrat) och permanentbädd spån/ torv. Hästarna trivs jättebra men går ute större delen av dygnet.

Ligger och sover mycket inomhus och är väldigt spåniga varje morgon ...

Hej o tack för alla svar! :)

Sprettur --> vilka tider står dina hästar inne/ute nu då?

För jag känner mig så dum mot min häst...Han har gått på lösdrift (kommer från island från början) men igår flyttade jag honom till ett nytt stall. Där kommer han att få stå inne på natten men vara ute på dagen. De kommer ut vid 9.30 och kommer in när det blir mörkt ungefär.
Men nu börjar ja undra om det är rätt för honom? Det e ju såklart svårt för er o säga, men ja tänkte om nån vart i samma situation? :crazy:
Får väl kanske va där några dagar först o se hur han är och om han blir svettig inne och sedan bestämma om det är bra lr inte för honom. ;)
Någon som har några hjälpande ord?
Mvh Karin

Inne på natten ca 20-7.30. Ena hästen trivs bäst när hon får ha sin egen box. Den andra kvittar det om hon är inne eller ute, bara hon har mat.

Och så har jag en unghingst på lösdrift. Han trivs där.

Ingen häst är klippt.

Det beror så mycket på häst. Vår sexåring har gått i flock och på lösdrift större delen av livet. Det är nu han som gnäggar och ropar om vi släpper in för sent och det inte passar honom ...

Mamma och jag tar in hästarna på kvällen, oavsett årstid. På sommaren gör vi det mest för myggen och allt annat en hästägare kan oroa sig för.:)
Men på dagarna går de ute, det borde faktiskt vara lag på att alla hästar ska ha dagliga utevistelse!:mad:

Svalan skrev:
Mamma och jag tar in hästarna på kvällen, oavsett årstid. På sommaren gör vi det mest för myggen och allt annat en hästägare kan oroa sig för.:)
Men på dagarna går de ute, det borde faktiskt vara lag på att alla hästar ska ha dagliga utevistelse!:mad:

Javisst! :bow:

Kanske att man skulle behöva söka dispens för att ha sina hästar ute mindre än 8 tim/dag e.d. *kokar av ilska*

Karin87 skrev:

För jag känner mig så dum mot min häst...Han har gått på lösdrift (kommer från island från början) men igår flyttade jag honom till ett nytt stall. Där kommer han att få stå inne på natten men vara ute på dagen. De kommer ut vid 9.30 och kommer in när det blir mörkt ungefär.
Men nu börjar ja undra om det är rätt för honom? Det e ju såklart svårt för er o säga, men ja tänkte om nån vart i samma situation? :crazy:
Får väl kanske va där några dagar först o se hur han är och om han blir svettig inne och sedan bestämma om det är bra lr inte för honom. ;)
Mvh Karin

Är i liknande situation. Min häst står som enda isis i ett stall med halvblod. De tål ingenting så de tas in redan kl. 14.00 hela vinterhalvåret, och tas alltid in när det regnar/snöar eller blåser extra. Även på sommaren tas de in vid regn, de kan ju bli våta!!! (Hu).

Min häst klarar inte av att vara ensam ute, därför åker hon också in. Jag är superledsen och bekymrad. Hon har anpassat sej hyggligt, men det är inte optimalt alls. Hon går inte att hålla vikten på, i synnerhet inte som hon varit halt i nästan ett år (pga att hon lämnats ensam ute och sprungit i panik) och hon tycker att det är långtråkigt. För övrigt tror jag inte hon lider alls. Jag löser det så gott jag kan genom att vara hos henne på kvällen flera gånger i veckan och ta ut henne en stund, så hon kommer ut och får röra sej, svalka sej och får lite stimulans. Så inte natten ska bli så lång.

Har inte rakat henne, men hon svettas iallafall inte så mycket, bara när det är plusgrader ute. Lägger bara på täcke om det är extremt oväder ute, men då tas hästarna å andra sidan inte ut.
Skulle aldrig skaffat häst om jag hade vetat att jag måste hålla min häst på detta sättet. Men hon verkar ta det hyggligt, så det mesta av mitt oro är säkert överflödig. Hon är såpass gammal också. Och jag kommer ju att flytta henne igen med tiden, när jag själv flyttar. Det finns inget annat härikring att välja på!

Vet inte om jag kan ge råd, det är ju inte kul, men verkar hästen ta det hyggligt och det inte finns andra alternativ så... du får vara beredd på att ge hästen extremt lite i foder så han inte blir fet, och att hälsa på honom lite utspritt över dygnet så han inte ska behöva bli less på att bara stå instängd. Jag utfodrar med halm så hästen ska kunna få i sej växttråd och ha sysselsättning hela dygnet. Klippning rekommenderas. Se till så han har kul grejjer att titta på ifrån sin box, kompisar, fönster, stallgången e.d. Försök att vinna förståelse från omgivningen. Kanske någon kan tänka sej att ha sin häst ute lite mer för att hålla din sällskap. Stretcha och massera mer än annars, en stillastående häst blir stelare än en i lösdrift. Ge noga akt på luftkvaliteten i stallet. Lyssna på honom, kanske tycker just han att det är okej, de är ju individer. Fråga de andra vad han gör när inte du är där.

jag hade min på lösdrift tills jag började rida honom. Nu går han in vid fem på kvällen, när det är varmare får han gå ute till nio. han är rakad och täckad=)

Karin87 skrev:

Mvh Karin

De kommer ut vid 07-tiden på morgonen vi vill ju gärna att de ska få vara ute så länge som möjligt eftersom de är vana vid att alltid gå ute. Så de kommer in vid 19-20-tiden på kvällen. Det beror på om vi ridit eller inte.
Det låter som att du har din häst i ett "storhäststall", min syster hade halvblod innan och då var det så att hästarna kom ut ganska sent och sen att de kom in så fort det blev mörkt.. det tycker jag är synd. jag tror hästarna mår bra av att vara ute så mycket de kan!

/Emma

Min häst får komma in på natten när det behövs. När han är svettig eller jag bara vill ha lite koll på honom osv.
Blir oftast ca 3 dagar i veckan. Han är klippt på halsen och bogen.
Han tycker helt klart att det är hundra gånger roligare att vara ute, men accepterar att vara inne när han ska det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: Görel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
962
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar