Inne om nätterna?

Sv: Inne om nätterna?

Jag har en hel del bete kvar till mina 2 hästar, och hade hoppats att dom kunde gå ute ett bra tag till. Men så pratade jag med en kompis och hon tog in sina hästar på nätterna så snart temperaturen gick ner under 10 grader om nätterna. Nu har hon iofs haft tävlingsponnies så dom kanske kräver en särskild behandling... Själv har jag en unghäst och en äldre häst som sällskap.

Natten till tisdag var det frost på natten, och även natten till idag var det lite kyligt. Hög klar luft och vindstilla, som oftast vid fullmånen.

Borde jag tagit in mina hästar? Alternativt lagt på täcke? Hur gör ni/hade gjort? Går era hästar ute om nätterna eller har ni tagit in dom?
Mina går ute. Två av dom har ett tunnt regntäcke på sig. Dom andra går utan täcke.

Tycker din kompis är konstig - med den gränsen (10 grader) så skulle de inte kunna vara ute på DAGTID det mesta av året i Sverige! :rofl:

Tycker många resonerar så där skumt. På dagen kan hästarna gå ute i -20 grader men på nätterna tas dom in så fort det blir kallare än 5-10 grader.

/Maria

Min(4-åring) står inne på nätterna nu, men det är främst pga att han måste stå i sjukhage nu ett tag. Men annars hade han nog fått gå ute dygnet runt ett tag till, fast då med täcke på natten. Fast jag tror det kan va skönt för dom att få komma in om det blir busväder eller regnar ihållande.

Min häst kommer gå ute ett bra tag till, kommer dock att börja täcka nu då det börjar bli kallt om nätterna.
Vad har ni andra för täcken den här årstiden, regn med foder, bara regn eller ett tjockare endå?
Min har ett ofodrat regntäcke

Tycker jag med, men så är hon ofrivillig ponnymamma med, dvs är inte uppfödd med häst-tänk utan har nog fått det mesta serverat av dottern. Dottern däremot... har hört talas om 3 lager täcken ibland om vinterdagarna...:crazy:
ja herregud, apropå täckeshysteri... för några år sen va jag med en kompis o provred en häst hon ev. skulle köpa. Det va säkert 30 grader i solen (behöver jag säja att jag svettades som en gris när jag red :D) iallafall, efteråt står vi o pratar med ägaren lite o då står en av deras andra hästar i en hage brevid -MED DUBBLA TÄCKEN! eh....va?? hur tänker man då?

jag har tagit in mina hästar pga fler faktorer.
de har blivit tunna på betet och behöver få äta och vila så de går upp i vikt lättare, sen är jag rädd för frostnupet gräs som kan orsaka både fång och kolik.

sen är den ena känslig för att bli kall om ryggen. (spänner sig och får ont)

Vi har en travare, 2 ardenner och en shettis ute dygnet runt året runt. Skönt att slippa mocka :)

Mina går ute än, de har dock inte gått på bete utan fodrats hela sommaren eftersom araben är fångis o så shettisar. Araberna har fått täcke på sig enbart för regnets skull, hade det inte regnat hade dom fått gå nakna, kyla klarar dom bättre än regn o blåst. Mina har gått ute sen i mars o kommer att få gå ute ett tag till om inte vädret blir allt för besvärligt för dom. Shettisarna ska få gå på lösdrift i vinter tror jag. Fodrar med hö så de har alltid o äta.

Våra går ute än. Den gamla (25 år) har täcke om nätterna. De andra två går utan. De får gå ute dygnet runt tills det blir mycket regn. (När de inte längre har torra liggplatser.) Förra året gick de ute till i början av oktober.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 497
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 804
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 553
Senast: Alexandra_W
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI