Inne dygnet runt?

Fibban

Trådstartare
På gården jag står finns 2 stall, ett stall delar jag och en tjejja till.
Det andra stallet har en kvinna ensam till sina 3 hästar, (en fjord och två ponnyhistorier, typ connemara?!)

Kvinnan har stått i samma stall i typ 10-15 år och har stallet själv av olika anledningar, hon har MYCKET egna idéer kan jag säga!!
Nu har hennes hästar stått inne 24/7 i två veckor pga halka i hagen.
De rastas inte för att det är halt ute och de är inte skodda.

Är det ok att göra så under begränsad tid?!
Alltså våra hästar hade inte fixat det, de hade blitt tokiga!

Men hennes är väl glada för inne får de iaf mat!! :mad:

Sv: Inne dygnet runt?

Jag tycker det är fasansfullt:mad:!! Säger inte lagen numera att varje häst ska ha möjlighet att röra sig i sina naturliga gångarter varje dag?
Hoppas hon vaknar upp till sina sinnes fulla bruk och släpper ut hästarna, är det för halt så får hon väl sko dem eller använda boots med brodd.
Vi har två barfotahästar i hagen och de har inga problem att ta sig runt.

Nää va skönt att det inte bara är jag och stallbon som reagerar på detta!
Hon har så mycket konstiga idéer den människan!

Jordbruksverket skriver så här:
---
Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
---
www.jordbruksverket.se

Jag hade väl ånda tyckt det kunde vara "Ok" om de blev ordentligt motionerade på dagen!! Men icke.
De står rakt upp och ner i sina boxar och har gjort det nu i två veckor!
Vi har barfota hästar i våran hage med och de klarar sig alldeles utmärkt.

Jag sa det till henne med, att vi har oskodd häst i hagen med men det var inte alls samma sak!
Hennes hästar har gått i samma hade 365 dagar om året i x antal år så den var hårdare trampad än våran (?!?!)

I vår hage går det djur året om likaväl som i hennes, fast när våra är på bete går det kossor där istället.

Det är bara att upplysa att hon är tvungen att ordna det. HUR hon gör är oväsentligt, så länge hon löser det.

Hon verkar inte ha alla hästar i stallet, eller hur vad det nu?

Ärligt, jag förstår inte varför en del tror att hästarna föredrar en box framför hage.
Är det för halt, så skor och broddar man, eller tar på boots med brodd.

Jordbruksverket skriver så här:
---
Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
---
www.jordbruksverket.se

Och det står också klart och tydligt i samma "lag" som du utelämnade att det inte gäller om underlaget är för dåligt tex vid ishalka. :angel:

Det är ju inte värt att hästen bryter benen istället, de dör ju inte precis av att stå inne en begränsad period, annars hade de tex inte klarat att stå på total boxvila vid skada. Vi har fördelen av att ha ridhus hemma så vi kan alltid rasta av hästarna oavsett underlag men de som inte har det har många gånger tvingats hålla sina hästar inne dygnet runt när det är blåis överallt. På blåisen biter inte ens brodd tillräckligt.

Det är ju verkligen inte idealt, MEN det är faktiskt bättre än att riskera att dom bryter benen eller fläker sig enormt.
Om det inte finns ridhus eller någonstans som är säkert, och hästarna kanske inte kan skos eller ha boots (och när det är temporärt) så är det både lagligt och ok att ha dom inne, även om man inte egentlgigen vill det så att säga.

Jag vet flera veterinärer här omkring som råder att ha hästarna inne om det inte är säkert at släppa ut dom. Och om veterinärer tom. rekommenderar att ha dom inne i det läget, då är det ju inte bara den kvinnan så att säga som har den åsikten.
Och nu häromdagen, innan det var snöstorm här så var det tom. ltie väl riskfyllt för fullt broddade hästar i hagen trots att man gör allt man kan.
Men såklart man inte vill ha dom inne om man inte måste, men eftersom alla hästar är lite olika med olika behov och förutsättningar så är det inte alltid svart-vitt om det går, utan att riskera att dom skadar sig illa.

I slutändan är det ju en fråga om riskbedömning, hög risk för att dom skadar sig väldigt illa jämfört med att stå inne, vilket dom oftast inte dör av även om det är trist.

Och det står också klart och tydligt i samma "lag" som du utelämnade att det inte gäller om underlaget är för dåligt tex vid ishalka. :angel:

Det är ju inte värt att hästen bryter benen istället, de dör ju inte precis av att stå inne en begränsad period, annars hade de tex inte klarat att stå på total boxvila vid skada. Vi har fördelen av att ha ridhus hemma så vi kan alltid rasta av hästarna oavsett underlag men de som inte har det har många gånger tvingats hålla sina hästar inne dygnet runt när det är blåis överallt. På blåisen biter inte ens brodd tillräckligt.

Mmm exakt, jag hatar när folk citerar lagen och utelämnar relevanta delar som ändrar läget.
Samma är ju vid sjukdom/ skada etc. som kräver boxvila.

Det är bara att upplysa att hon är tvungen att ordna det. HUR hon gör är oväsentligt, så länge hon löser det.

FAst om man beter sig på det sättet riskerar man ju att framstå eom en okunnig idiot som inte kan sköta sitt eget eller har någon respekt.
Eftersom det är en temporär situation där det finns både lag och vett som dikterar och man inte alltid kan göra nåt åt det, så är det ju i mina ögon helomoget att gå och bete sig så.

Folk kan sällan sköta sitt eget tycker jag bland hästfolk, det är ju jättebra att bry sig om välmående och hälsa på andras hästar såklart men om det inte är ett lagbrott oh man heller inte kan ha respekt nog att acceptera att man inte alltid vet hela situationen, eller ens har rätt till att lägga sig i, då är det inte samma som att bry sig. Då är det bara att lägga sig i.

Att ha en sansad diskussion och sedan acceptera att folk har rätt att bestämma själv om sina hästar är ju helt ok men att komma med den attityden du förespråkar är inget jag rekommenderar.

Min vännina ville att hennes gamla häst skulle ut i hagen och den var isbelagd. Det slutade med nödslakt. Jag hade aldrig släppt ut obroddad häst i en ishage. Då är det bättre att dom får stå inne.

Jag har extremt svårt att se att det skulle vara gällande att vissa hästar inte kan gå ute, medan andra hästar i samma stall kan gå ute. Kan hästarna inte gå ute p g a att man inte broddar, och därför får stå inne i veckor - då får man väl kosta på dem broddade barfotaboots eller skor?

Hur många ursäkter finns det egentligen för att inte iakta djurskyddslagarna, och är det verkligen hästmänniskor som tycker det är OK att åsidosätta dessa lagar och regler?

Mmm exakt, jag hatar när folk citerar lagen och utelämnar relevanta delar som ändrar läget.
Samma är ju vid sjukdom/ skada etc. som kräver boxvila.
Ja, nu finns det ju regler för detta också:

5 kap, 1 § "Första stycket gäller inte
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,"

5 kap, 4 § "Vid halka ska sådana åtgärder vidtas att hästarna kan förflytta sig säkert."

2 kap, 4 § "Hästarnas hovar ska inspekteras regelbundet och verkas vid behov.
Hovarna ska vid behov förses med hovbeslag."(hovbeslag: material eller anordning som skyddar, understödjer eller ger fästeåt hästens hov, t.ex. hästskor, barfotaboots eller hovplast,)

Så, nej, halka är inte tillräckligt skäl att inte ha hästarna ute, för halka är något som kommer varje år och tillhör därmed inte något extremväder som inte kunnat förutses.

Tack, det var vad jag menade när jag ansåg att det är helt vansinnigt att de som ansvarar för hästars väl och ve (hästintresserade hästägande hästmänniskor) tycker att det är OK att ha hästar inne veckovis för att man inte kan/vill/orkar/har råd att sätta på hästen det den behöver för att uppfylla lagen.

Knapplån
Hästar som är ute i en ishage får endast ut spänningar av det. Stå stilla i en box eller stå stilla i en hage.......Skit samma.
Hästar överlever att stå inne.
Jag vart flyförbannad när jag var inackorderad i Sverig eoch stallpersonalen släppte ut mina obroddade hästar i ishagar och gick med dem på isgator dit.
Jag förbjöd dem att släppa ut mina hästar och rastade dem en stund i ridhuset istället.
Klok tant skulle jag vilja säga.

Nej såklart men ibland finns det ju anledningar till att man inte kan sko eller ha boots, jag säger inte att det är fallet här, det vet jag ju inte men bara att det inte alltid går att kontrollera allting som man vill.

Och det är verklgien inte alltid broddat gör nån skillnad, som sagt jag vet flera gånger när det inte gått att släppa ut dom ändå för broddarna inte biter på isen nog, och då har man ju gjort allt man kan ändå.
Men visst, såklart man inte bara sk ha dom barfota och sen skita i att tex. grusa etc. och bara ha dom inne för jämnan, det är inte det jag menar, bara att det finns lägen där det är att föredra att ha dom inne.
Tom. om det är så att dom inte går omkull, men går och spänner sig när dom är ute, det är inte alla hästar som pallar det och mår dåligare av det än att stå inne.
Det är ju inte svart-vitt liksom och eftersom vi itne vet hur dom hästarna är eller vad för anlending hon har att hålla dom inne, egentligen, så ska man inte anta att man vet hela situationen liksom och därför kan döma ut vad dom gör helt.

Men framförallt så är det ju knappast helt galet när det är felra veterinärer som tycker det är rätt bedömning att göra i sånt läge, även med brodd kan det helt enkelt vara för farligt.
Livet är ju inte svart-vitt liksom och jag tycker också det är stor skillnad på att ha en diskussion om något, till att bara komma med attityd och tro man vet allt och ska kräva att andra måste hålla med annars försöker man bestämma åt dom.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med. Det är INTE okej. Ibland tror jag dessutom att jag är lite extra "allergisk" mot detta fenomen eftersom jag, när mina hästar hade fång och rotationer, var tvungen att ha dem på boxvila länge. Jag skulle därför ALDRIG låta mina numera friska hästar stå inne i flera veckor bara för att det var halt ute. En dag eller möjligtvis två, medan man åtgärder det som behövs (väntar på hovis, väntar på sand, väntar på broddade boots...), är väl en sak. Men att vänta på en lösning, kanske att isen smälter, i flera veckor - NEJ:mad:!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
4 002
Senast: spinxx
·
Hästvård Egentligen vill jag nog bara beklaga mig lite och skriva av mig, men en liten tro på att någon ska ha en mirakelkur finns nog också inom...
Svar
10
· Visningar
1 828
Senast: Rain_woman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka