Innan start på dressyrbanan

fruxolisa

Trådstartare
Hej.

På söndag bär det av på min första dressyrtävling, skall starta lätt C på partille ridklubb, någon mer som ska dit? :) nu är det så här att jag är den förste startande, eftersom jag aldrig tävlat innan undrar jag hur man gör när man precis kommit in på banan? börjar man rida programmet med en gång eller får man lov att trava runt lite innan man rider programmet? det kommer säkert dyka upp fler frågor under veckan, jag hoppas någon kan hjälpa mig!

/Lisa

Sv: Innan start på dressyrbanan

Det finns två alternativ - antingen startar du inifrån banan eller så startar du utanför. Ta reda på vilket som gäller direkt när du kommit så du vet. Normalt är det så att man startar utifrån om det går att rida runt banan utanför staketen. Går inte det så startar man inifrån. I vilket fall så väntar du på startsignal från domaren innan du får starta. Glöm inte att lägga ifrån dig spöet innan du går in, och lycka till!

Det finns två alternativ - antingen startar du inifrån banan eller så startar du utanför. Ta reda på vilket som gäller direkt när du kommit så du vet. Normalt är det så att man startar utifrån om det går att rida runt banan utanför staketen. Går inte det så startar man inifrån. I vilket fall så väntar du på startsignal från domaren innan du får starta. Glöm inte att lägga ifrån dig spöet innan du går in, och lycka till!

ok, tack så mkt! jag använder aldrig spö så det löser ju sig självt :P
är det veterinärbesiktning?

Ingen veterinärbesiktning på dressyrtävling.
Om det är tävling på två banor samtidigt jämte varandra (Partille har det nog, vet inte om det blir så för din klass?) så brukar den ena domaren ha t ex visselpipa, och den andra en klocka. Då är det bra att ha koll på vad ens "egen" domare har, så att man inte startar på startsignalen för den andra banan.

Ingen veterinärbesiktning på dressyrtävling.
Om det är tävling på två banor samtidigt jämte varandra (Partille har det nog, vet inte om det blir så för din klass?) så brukar den ena domaren ha t ex visselpipa, och den andra en klocka. Då är det bra att ha koll på vad ens "egen" domare har, så att man inte startar på startsignalen för den andra banan.

Partille har 2 parallella banor, men min start är klockan 08:00 men klassen efter min startar inte förren klockan 09:00 så jag behöver bara ha koll på "min" domare.

finns det speciella bestämmelser för vart nummerbrickan skall sitta? jag har en ganska stor så det ser inte klokt ut när den sitter på tränset, jag har kommit på ett bra sätt att sätta den på stöveln, får den sitta där?

Rid runt banan några varv innan dom blåser in dig, efter dom har visslat in dig har du 45 sekunder på dig att komma in på banan. Sätt nummerlappen på Schabraket istället för stöveln.

. Då är det bra att ha koll på vad ens "egen" domare har, så att man inte startar på startsignalen för den andra banan.

...eller så man inte tror att man ridet fel för att ekipaget på banan intill får startsignal.:o
Och jag har faktiskt varit på tävling med två parallellbanor där båda domare hade visselpipa. Lurigt!

Vadå ingen veterinärbesiktning på dressyrtävling?
Det är väl lika vanligt som vi hoppning. Beror för det mesta på klass och nivå man rider på.

Ja som BT skriver sätt den på schabraket för lappen ska vara på hästen inte på ryttaren.:)

Så länge nummerlappen sitter på hästen från och med att den är urlastad så är det lungt.
Mom 134 i TR 1:
3. Nummerlapp
Vid alla tävlingar ska alla tävlande hästar inom hela tävlingsområdet bära väl synlig
nummerlapp eller nummervojlock. Ryttaren ansvarar själv för hästens nummerlapp som ska
anbringas senast i samband med urlastning. Nummerlappen ska vara minst 50 cm2 stor.
Nummerlapp är ej obligatorisk på handikapptävling. Saknad eller felaktig nummerlapp
bestraffas med böter om 100 kronor.

Så länge nummerlappen sitter på hästen från och med att den är urlastad så är det lungt.
Mom 134 i TR 1:
3. Nummerlapp
Vid alla tävlingar ska alla tävlande hästar inom hela tävlingsområdet bära väl synlig
nummerlapp eller nummervojlock. Ryttaren ansvarar själv för hästens nummerlapp som ska
anbringas senast i samband med urlastning. Nummerlappen ska vara minst 50 cm2 stor.
Nummerlapp är ej obligatorisk på handikapptävling. Saknad eller felaktig nummerlapp
bestraffas med böter om 100 kronor.

men då måste den ju sitta på tränset...aja! jag får pröva mig fram under veckan och se vad som sitter bra och ser snyggt ut :)

Rid runt banan några varv innan dom blåser in dig, efter dom har visslat in dig har du 45 sekunder på dig att komma in på banan. Sätt nummerlappen på Schabraket istället för stöveln.

aha! då förstår jag... :)

jag lovar dig att det inte är nån veterinärbesiktning.

sen kan ju domaren alltid blåsa ut ekipaget om det skulle vara så, ex om munnen blöder eller om det finns sår i sidorna.

Lycka Till :)

Jag skall också starta i samma tävling och i samma klass !!!
Är det något så fråga på bara !!!

Jag fäster min nummerlapp på schabraket med en säkerhetsnål.

Det kommer inte vara någon vet. besiktning.

Vadå ingen veterinärbesiktning på dressyrtävling?
Det är väl lika vanligt som vi hoppning. Beror för det mesta på klass och nivå man rider på.

Nej verkligen inte , det är bara internationella stora tävlingar dom har vet.besiktning i dressyr.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 482
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar