Innan jag skaffade hund....

HeleneK

Trådstartare
-tyckte jag att blandraser var samma sak som en renrasig hund, bara billigare.
-trodde jag att Blocket var det bästa stället att hitta hund att köpa.
-tyckte jag att Cesar Millan var en fantastisk hundtränare.
-trodde jag att alla hundar blir vad man gör den till, oavsett ras.
-visste jag knappt att det fanns andra hundsporter än agility.
-trodde jag att alla som tränade tävlingslydnad var hårda och aldrig hade kul med sina hundar.

Detta är några saker jag ändrat uppfattning om sen jag själv skaffade hund.
OBS: Detta är mina åsikter, inget jag utger för att vara sanning.
Någon som känner igen sig, eller ändrat åsikt i andra frågor?

Sv: Innan jag skaffade hund....

En sak som jag ständigt återkommer till:

Jag hade ingen aning om vad riktig konsekvens var och ännu mer hur svårt det är att inte rucka på sina regler i alla lägen, alltid. ;)

Innan jag började bo på kennel kunde jag inte förstå hur människor kunde vilja ha en hund! Håriga, dregglar, konstant svansviftande, fula, stinkande och jobbiga ;)

Innan jag skaffade hund ansåg jag att alla hundar som inte var vinthundar var onödiga och asjobbiga :D

Innan jag skaffade hund var det även så att: Tävlingslydnad var för militäraktiga, tråkiga personer. Spår och sök av alla slag var bara fånigt. Utställningar var ganska kul. Valpar var roliga. Klickerträning var helflamsigt och onödigt.

Jag kan säkert komma på mer om jag bara tänker lite :D
I dagsläget kan jag förstå (och fascineras av) att det finns så många olika hundar och att folk faktiskt vill ha dem. Jag har dock fortfarande svårt för retrievers ;) Jag har ju tävlat lydnad själv, lagt en del godisspår åt tanten, tycker att klickerträning är skitbra, har tröttnat fullständigt på utställningar och valpar :p

En sak som jag ständigt återkommer till:

Jag hade ingen aning om vad riktig konsekvens var och ännu mer hur svårt det är att inte rucka på sina regler i alla lägen, alltid. ;)

Hörde en ganska rolig kommentar om detta på en föreläsning: Du är 100% konsekvent, angånde att hunden måste gå ut efter dig genom dörren.
Så kommer den dag då hunden slinker ut före dig. Dags att börja gå ut genom ett fönster?

Till TS: Innan jag utbildade mig inom hund så tyckte jag att det var ganska lätt.

Innan vi fick hem vår hund tyckte vi att vi var såå duktiga. Vi skrev listor med vad olika saker skulle heta (Stanna, inte vänta och så vidare) för att hunden inte skulle bli förvirrad. Vi hade massor med regler, hunden skulle inte behöva vara i soffan, skulle man gosa var det på golvet, han skulle inte få göra ditten och datten, äta köket osv.
Gissa hur många som höll? i soffan myste han innan han fyllt fem månader.

En uppfattning jag hade innan som tyvärr motbevisats är att jag tyckte att hundmänniskor var trevliga typer.

-trodde jag att alla som tränade tävlingslydnad var hårda och aldrig hade kul med sina hundar.

hmm jag hoppas du utvecklas ytterliggare en bit isf :crazy:

Blandraser är hundar, precis som renrasiga hundar. (Börjar bli trött på detta påståendet). Man får dock VAD man köper. Research är A och O när man köper hund.

Blocket är en annonseringsplats som många andra på gott och ont. Men har man klarat av första stycket. Dvs vet vad man vill ha och har gjort research så är Blocket ingen dålig plats att kolla på helt beroende på vilken ras man är ute efter.

Cesar Millan har både bra och mindre bra idéer. Liksom de flesta hundtränare. Så länge man inte litar blint på vad någon säger utan tänker efter själv så kan man roffa åt sig guldkornen hos olika tränare.

De flesta hundar blir vad man gör dem till. Oavsett ras. Det är klart en tax kan aldrig bli en stor hund osv. och en vek individ (obs inte ras) är en vek individ även om man jobbar på det. Men annars JO de blir vad man gör dem till. På gott och ont.

Framförallt är det sällan svart eller vitt i Hundvärlden, eller i övriga världen för den delen. :cool:

Och då tycker du att min utveckling ska gå mer åt dina åsikter?

Jag har inte påstått att blandraser inte är hundar, det verkar mest vara ett löjligt påstående från din sida för att skapa debatt. Men eftersom att du ingenstans ber mig utveckla min åsikt så låter jag också bli.

"Ingen dålig plats" tycker du är samma sak som "det bästa stället", finns det inga nyanser i din värld?

Den fantastiska hundtränare jag tyckte CM var är ganska långt ifrån den åsikt jag har om honom nu. Men visst har han sagt saker som jag tycker är bra. Men det hindrar väl inte att jag kan ändra min ursprungliga åsikt? Jag förstår nog inte riktigt vad du vill ha sagt där.

Du skriver "de flesta hundar blir vad man gör dem till", jag skrev "alla" i min rad.
Skulle du kunna göra vilken hund som helst till soffpotatis? En passande familjehund? Viltspårschampion? Eller agilityintresserad? Det tror jag att många skulle opponera sig mot (jag är en av dem).

Du kan ju inte starta en intressant diskussion om du argumenterar mot saker jag inte skrivit.
Gör om, gör rätt :angel:

Oj vad man har fått andra åsikter!

-Stora hundar luktar illa och kan absolut inte sova i sängen

Har en "klump" på 30 kg och gissa vars han sover ? ;) Inte luktar han illa heller :)

Innan jag skaffade hund...

Trodde jag att renrasiga hundar var bättre än blandraser...
Trodde jag att det inte gick att hitta bra hundar på blocket...

Hahaha, det där stämmer helt in på mig också :D

Innan jag skaffade hund hade jag inte en aning om vad härligt det är att vara en del av en flock :love:

Jag har hört att blandraser kan bli "farligare" och oftast ha något fel!

Men fått ny uppfattning efter jag träffade en hel del söta blandisar=)

kl

Innan jag skaffade(tjatade till) mig en hund trodde jag:
Att man blev lyckligast i hela världen och att det typ aldrig skulle finnas några problem mer(i övrigt livet);)

Att man blev lyckligare stämmer, i alla fall :love:

Innan jag skaffade hund:

Var jag lite radd for stora hundar och forstod inte riktigt varfor vissa var sa "gung-ho" om att ha en hund. Allt jag skulle ha var en "ranch" hund som gar omkring pa garden. :p

Agd av: Drybrucke's Amanda GO, CDX, LP 1, CD, CGC, TD inc, HT

*kl*
Innan jag skaffade hund...
...tyckte jag att det var ett jätteseriöst köp om man valde en renrasig hund av en ras man visste lite om och gillade
...tyckte jag att det bästa med att ha hund var att gå långa promenader
...visste jag knappt något om hundträning
...tyckte jag spår verkade tråkigt och konstigt, då samarbetade man ju inte
...ville jag mest ha en hund som komplement då man inte kunde ta med hästen hem.

Nu...
...har jag inte häst länge, och nuvarande hundköp föregicks av 2 års läsande av MH-resultat, HD-statistik och kräset sållande bland kennlar och linjer.
...Tycker jag att promenader visst kan vara mysigt ibland men det är ju träningen som ger något och som jag brinner för.
...älskar jag spår och har viltspår som favortitgren
...är jag en riktigt tränigsnörd och älskar att diskutera saker som klossträning externbelöningar och andra tränigstips och knep, går knappt hemifrån utan klickern och går nästan aldrig en promenad utan att baka in lite träning.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 603
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 618
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 766
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka