Innan IKEA kassar?

Sv: Innan IKEA kassar?

*kl*

Hos oss var lövkorgar poppis innan Ikea kassarna uppfanns.

*knapplån*

Vi använde också lövkorgar och hade "våg med flak" som man lade höet på.

IKEA-kassarna är dock bra mycket bättre, tar mindre plats när de är tomma och man kan iaf släpa med sig hö till 5-6 hästar om man är enveten och inte vill gå två gånger. Med lövkorgarna var det lite svårare för så många armar har jag inte.

Använder våg som ä köpt på b*ltema....Jättebra o billigt:idea:

Va inte !? jag som trodde att människan var 6 armad x) .. haha :) skojja

Intressant tråd :)!

Hur länge har IKEA kassar funnits egentligen? Tycker de har blivit sämre med åren. Inte lika hållbara som de en gång var. Storleksmässigt är de nog samma.

För 20 år sedan fanns de i a f. Gula var de då.
I stallet där jag höll till tidigt 90-tal användes hönät.

kl

Kul med återuppväckt tråd :)

När jag började med hästar i mitten av nittiotalet packades nattgivan i hönät och annars tog man höet i hökakor. Enbart småbal alltså :)

*KL*

Vi hade lövkorgar, eller så lade man sina kakor hö på foderhyllan och ställde hinken ovanpå (ALLA hästar fick kraftfoder på den tiden).

Ingen i vårt stall vägde höet, det var kakor som var måttenheten!

Dottern tittade lite frågande på mig när jag sa det var så himla mycket lättare med höbalar och man bara tog en lagom "kaka"
(svor samtidigt lite över att det strulade fylla ikeapåsen då hösilaget som låg i skottkärran var svårdelat)

"Vadå en "kaka" med hö, vad är det? O_o "

Nä man vägde inte, tjockisfjordingen skulle ha typ 5 cm och fullblodet halva balen :rofl:

Vi gav hökakakor direkt och man fick lära sig vad varje kaka vägde/gick på känsla och portionerna ut efter det. 2st höbalar per måltid åt alla hästar i skottkärra var lagom, så gjorde vi.
Tack och lov hanterade jag typ aldrig löshö eller silage .. Då hade man nog brutit ihop alt vägt ihjäl sig

På den tiden fick man alltså göra mat och ge alla från samma medans nu gör man iordning per häst.
I större stall tror jag dock inte att ikeapåsar används så flitigt då det inte är tidssparande att greja m massa påsar

Senast ändrad:

KL

Nostalgi :D

När jag stod i kollektivstall under 80- och 90-talen sydde vi påsar av tyg. Några hade väldigt snygga, några mera tåliga. Sedan när jag flyttade min förra häst till ett stall där man inte gjorde iordning eget foder, var det kakor som gällde. I ett annat stall vi bodde (på Gotland :love:) kunde man välja på "lite", "mellan" eller "mycket" hösilage vid varje mål ;)

Vi hade korgar och sopsäckar , men iof var det inte så mkt hösilage på den tiden utan vanligt hö så det var inte så mkt att packa då

kl

Vi har aldrig haft påsar hemma. Mamma vägde länge på en köksvåg på golvet :o Men jag såg nog mest lövkorgar (hur fan funkade det, de rymmer ju typ ingenting ens av småbalshö?) eller så vägde man och lage kakorna direkt på golvet. Stuteriet la ett snöre om kakorna bara och vikten passade alltid någon häst. Smidigt med många olika, haha.

Fö gillar jag inte IKEA-kassarna, använder gekås stora. De passar dock bäst till småbalar. 150 kg silagekakor är sådär dumt lite stora om man tar fler än en tjock/två tunna.

Tillägger att idag använder jag mest postensäckar då jag också tycker att ikeapåsar rymmer för lite. Speciellt idag då det är få ställen som fodrar x4 i mitt närområde iaf. Här kör man sloowfeednät, fri tillgång eller ger två stora givor per dygn tex alt två större givor ute samt en inne och då räcker inte ikeapåsar till, möjligen till kvällsmålet

Senast ändrad:

Tillägger att idag använder jag mest postensäckar då jag också tycker att ikeapåsar rymmer för lite. Speciellt idag då det är få ställen som fodrar x4 i mitt närområde iaf. Här kör man sloowfeednät, fri tillgång eller ger två stora givor per dygn tex alt två större givor ute samt en inne och då räcker inte ikeapåsar till, möjligen till kvällsmålet

Postens säckar?? Har du snott dom?

Nej det har jag inte, dem har jag fått :)
Sådana som varit förlegade och skulle kasseras

Det är ju inget som vem som helst får tag i då såklart..men volymmässigt sett är de oslagbara och det var väl det jag ville få fram i mitt fall..såna säckar borde det finnas i tex hästbutiker, men jag tror att tex vissa vedsäckar är i liknande storlek. Jag får ner 15 kg om jag pressar per säck

Senast ändrad:

Hur får du tag i dem? Postensäckar alltså

Dem har jag fått av en bekant..det är längesen, säkert 6 år sedan.
(jag antar man behöver känna någon som jobbar inom posten på nåt vis)

Till en början använde jag dem inte alls men sen när jag bytte stall insåg jag att jag behövde större påsar och dammade av postsäckarna jag fått.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV