Innan IKEA kassar?

Sv: Innan IKEA kassar?

När jag hadde hästarna i eget stall på gården tog jag det hör dom skulle ha i famnen och bar ut till dem.... Men det funkar ju inte riktigt när andra ska fodra ibland...

Hade i början papperssopsäckar och sen plastsäckar för att till slut ta dom evigt tacksamma och det bästa, IKEA-kassar!

Vi hade korgar, lövkorgar kan jag tänka mig att det var. 3 olika storlekar, tripp trapp trull precis som hästarna var!

Jag minns att vi hade kraftiga sopsäckar i genomskinlig plast på ridskolan när jag var liten. Hyfsat hållbara men det gick nog åt ett par rullar per termin ändå. Tror även att jag har sett postsäckar och lövkorgar på andra ställen. På den lite större ridskolan där jag PRAOade delades höet direkt ur balarna. Man vägde varje bal och kunde på så sätt räkna ut vad varje kaka vägde, sedan kördes ett par balar i taget ut på fodervagn. Krävde lite huvudräkning men var väldigt smidigt, gick mycket snabbare än att väga upp varje giva individuellt.

Ingen aning, men ikeapåsar är ju ganska värdelösa :rofl:
Det får ju inte ens plats 5 kg hö i en sån :p
Jag hade det i somras men var tvungen att byta när jag höjde fodergivan.

Vi har typ alltid använt stora vita påsar, vaddetnuheter. :)

Ingen aning, men ikeapåsar är ju ganska värdelösa :rofl:
Det får ju inte ens plats 5 kg hö i en sån :p
Jag hade det i somras men var tvungen att byta när jag höjde fodergivan.

Vi har typ alltid använt stora vita påsar, vaddetnuheter. :)

Vad har du för IKEA påsar? Ibland när skottkärran är på vift bär jag ut lunchöet i en IKEA kasse. Då tar jag 6 kg i en påse utan problem.

Beror nog på hur fluffigt hö man har. Med normalhårda balar är det inga problem, men ett tag hade vi i medryttarpållens stall ett hö som var så löst balat att jag allt som oftast fick ställa mig och trampa på påsarna för att få ner medryttarpållens kvällsmål på fyra kilo. Då hade jag önskat att vi hade något större än IKEA-kassarna. :p

Vad har du för IKEA påsar? Ibland när skottkärran är på vift bär jag ut lunchöet i en IKEA kasse. Då tar jag 6 kg i en påse utan problem.

Antagligen sånna från IKEA...... :angel:

Vi har iofs ganska lätt hö, och inte så pressat. Men ändå.
4kg av mitt hö/ensilage är också precis lagom :p

Vet en som använder typ tvättkorgar med handtag. Jobbigt om man ska fixa flera mål, får stapla korgarna på varandra...

Fodrade direkt från bal. Otroligt vad man lär sig känna vikt! Kontrollvägde då och då och det var inte många gånger man behövde justera sig.

Ja :) skojjigt att höra allt ni skrivit :) jag tycker att IKEA kassarna är en bra uppfinning :idea: (: .. Jag har själv oxå alltid använt IKEA kassar.. eftersom att jag inte är så gammal :) ..

Mina 3 ponnyer är rätt lättfödda så det duger bra med Ikea kassar för mej ... De får även hö 3-4 gånger om dagen.. Men ni som har stoooora hästar kanske lite mer svårfödda behöver kanske mer än en liten IKEA kasse :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag lägger hö i en stor skottkärra när hästarna fodras i hagen. Vågen sitter i armarna. (balarna vägs alltid så jag vet att det stämmer) Det är mycket enklare än att varje hästägare ska ha sin hästs hö i en påse.
Blir det inte en väldigt massa kassar överallt?

Fråga: Ni som väger påsarna med hö i, vad har ni för typ av våg? De vågar jag har (3 st) är inte tillförlitliga när man väger mindre vikter. tex om jag väger en bal och den väger 15 kg och jag sen delar upp den i mindre portioner och väger, då visar vågarna annorlunda. väger jag de mindre portionerna och lägger ihop blir det bara 11-12 kg. Trots att balen i sin helhet väger 15 kg alltså. Jag har ingen dyr våg och har antagit att man bör ha det om man ska väga små vikter (2-4 kg ca)
Har ni dyra avancerade vågar eller billigare modeller? Skulle jag gå efter våg när jag fodrar per häst skulle alltså alla hästar få för mycket mat. Är det fler som märkt detta med vågar än jag?
(väger man inte hela balar kanske man helt enkelt inte märkt det)

Jag väger mina höbalar och Ikea kassar med ett bessman.
Bessmannet är exakt,både på små och stora vikter.
Köpte mitt i en loppisbod för ca 150kr.

besman1.jpg
[/IMG]

Småbalar med "kakat" hö is the shit! Eller en famn alt tuss :D

okej :) .. kuul att höra .. jag har verkligen undrat vad man hade innan IKEA kassarna :) ..

Vi hade lite olika, i vissa stall var det hökärror, i något annat en skottkärra man körde runt i stallet med. Senare vet jag att vi packade i plastsäckar en period och det var rätt bökigt. Tycker Ikeapåsar är en smidig och enkel lösning och längtar inte precis tillbaka.

hihi okej :) .. jag tycker oxå IKEA kassar är suuper :) ..

Det har jag förträngt.

Men jag vill minnas att jag har packat hö i postsäckar en gång i tiden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV