G
GeeBee
Nu för tiden använder ju nästan alla IKEA kassar att mäta upp hö i. Eller påsar som liknar IKEA kassar. Men vad hade man förr i tiden?? innan IKEA kassarnas tid x) ..?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag lägger hö i en stor skottkärra när hästarna fodras i hagen. Vågen sitter i armarna. (balarna vägs alltid så jag vet att det stämmer) Det är mycket enklare än att varje hästägare ska ha sin hästs hö i en påse.
Blir det inte en väldigt massa kassar överallt?
Fråga: Ni som väger påsarna med hö i, vad har ni för typ av våg? De vågar jag har (3 st) är inte tillförlitliga när man väger mindre vikter. tex om jag väger en bal och den väger 15 kg och jag sen delar upp den i mindre portioner och väger, då visar vågarna annorlunda. väger jag de mindre portionerna och lägger ihop blir det bara 11-12 kg. Trots att balen i sin helhet väger 15 kg alltså. Jag har ingen dyr våg och har antagit att man bör ha det om man ska väga små vikter (2-4 kg ca)
Har ni dyra avancerade vågar eller billigare modeller? Skulle jag gå efter våg när jag fodrar per häst skulle alltså alla hästar få för mycket mat. Är det fler som märkt detta med vågar än jag?
(väger man inte hela balar kanske man helt enkelt inte märkt det)
Jag har haft samma problem med vågarna. Jag har nu köpt en våg i en sportfiskaffär. De hade en variant för runt 100-lappen och en variant som kostade runt 350 kronor. Den billigare hade en felmarginal på 0,25 kg och den dyrare på 0,01 kg.
Till mina små lägger jag fortfarande höt i lövkorgar. Sen har jag kalibrerat vågen efter vad korgarna väger.
/Lina