Innan hoppträning

D

dolphinsmile

Hej! Jag funderar på att börja ta hopplektioner med min travare. Saken är den att jag väger precis på gränsen till hans maxvikt. Så jag är självklart lite orolig för att han ska få ont någonstans. Hur ska jag göra för att förbereda honom så mkt som möjligt innan jag börjar leta tränare?

Han tränas fortfarande i trav så han är väldigt muskelös så den biten är inga problem!

Sv: Innan hoppträning

Om du kan rida "vanlig ridning" på hästen så tror jag inte det är några problem att hoppa med den..

Det som är viktigast är väl att stärka upp både ben, rygg och övriga muskler så man vet att den orkar hoppa.
Kan den ex galoppera och trava lugnt/samlat på volt?

haha nja inte direkt.. traven är han jätte duktigt på, de är form och undertramp.. Men vi har inte börjat med galoppen ännu.. tycker att det är bättre att vänta med den. Han kan galoppskänkel och faller lätt över i galopp men det går för fort. Har hoppat lite med honom och då faller han alltid över i hyfsat lugn galopp efter hinder högre än 30 cm.

Det går som sagt bra att rida vanligt på honom.. men man tycker ju att belastningen borde vara mkt mer i hoppning? Eller har jag fel?

jag tycker inte att man bör börja hoppa innan man har kontroll och kan välja tempo själv i skritt trav och galopp.

Okej.. det är din åsikt.. Mitt mål är dock att vi ska klara 60 cm clearrounden på en travhästhopptävling som är i sommar.. så kraven är inte så stora.. Sen så är hans galopp mkt lugnare när jag hoppar än när jag ska öva på det i dressyr.. så jag tänkte slå två flugor i en smäll..

Om du verkligen vill hoppa med hästen trots att du känner dig lite stor på honom rekomenderar jag dig att träna upp din balans. Genom bra balans hos dig som ryttare minimerar du risken för förslitningsskador pga din vikt. Träna mycket bommar och lägre gymnastik hoppning för att få hästen att långsamt bygga upp de muskler som krävs för att hoppa.

Lycka till med din hoppträning!

Belastning av senor och leder är större vid hoppning. Hästen skall ju bära och balansera sin egen vikt + ryttarens vikt. Bra underlag och sunt förnuft är a och o för att minimera förslitningsskador. Det vill säga ej för tungt och djupt underlag/ för hårt och stumt underlag och att träna hoppning med eftertanke. Ej hoppa för ofta eller för högt.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar