martha
Trådstartare
Jag måste ju ha världens klokaste hund... (ursäkta min blyghet) men jag har ju nångån berättat om min vackra hund och i hans ungdom att han ansågs som ett riktigt ämne när vi var på brukshundsklubben....idag skulle jag testa nåt jag läste härinne för ett tag sen om inlärning för vallhundar, och vad dom skulle kunna INNAN man börjar låta dom valla...sagt o gjort....jag satte honom ner...gick iväg...kallade in honom(han är så ivrig så det går i 140 då) sa till honom att STANNA...tvärnit...sitt...plats....hit...ALLT gjorde han rätt FÖRSTA gången...och överlycklig är han när han är duktig...nästa gång behövde jag nästan bara TÄNKA vad han skulle göra så gjorde han samma procedur igen.....
Man skulle önska att alla fick en sån hund, totalt okompicerad och samarbetsvillig...en gång testade jag has "lojalitet" med att när han satt i bilen så ställde jag en kasse med mat bak hos honom...med en grillad kyckling(varm) HÖGST upp i kassen...gick sen och gjorde andra ärenden.....han hade inte ens tittat på den...och det är inget jag lärt honom utan han bara VET sånt
Huuua, vad jag har skrutit nu över vovven
Man skulle önska att alla fick en sån hund, totalt okompicerad och samarbetsvillig...en gång testade jag has "lojalitet" med att när han satt i bilen så ställde jag en kasse med mat bak hos honom...med en grillad kyckling(varm) HÖGST upp i kassen...gick sen och gjorde andra ärenden.....han hade inte ens tittat på den...och det är inget jag lärt honom utan han bara VET sånt
Huuua, vad jag har skrutit nu över vovven