inkörning

S

Sammy

Hej,
Jag har två minishettisarhingstar som är nu 2 år. Det är meningen att de ska bli en tvåspan till slut. Jag vill gärna börja med övningar at förbereda mina shettisar till körning, men saknar erfarenhet med körning. Jag har bara ridit hästar. Skulla vara kul om jag kan hitta någon som kan hjälpa mig...Gärna någon med en hästvänlig sätt att hantera hästen och ingen bråtom, som kan lera mig och min häster att köra. Kanske någon som tycket själv mycket att inköra-köra...Min hingstar blir hanterad mycket och är jättetrevligt, dock rickiga shettisar (lite fräck och busig). Jag bo i närheten av forsheda, värnamokommun.(förlåt min dåligt svenska, jag är hollandska och tycker det är svårt att skriva Svenska bra)
eller kanske har ni tips....

Sv: inkörning

Steg ett är ju alltid att lära hästarna de kommadon du kommer att använda i körningen, det gör du all daglig hantering. Säg alltid ptroo då de ska stanna, smacka när de får gå framåt, ssssss om de ska trava..
Det är ju det man får börja med. Sånt måste sitta i ryggmärgen på dem inna inkörning påbörjas.
Sen får man börja att tömköra dem en och en så de lär sig tömmens innverkan. Såsmåningon kan man tömköra i par.
Detta är bara mkt korta tips o råd... Vet ju inte vart du befinner dig i utbildningen med dem nu..

Tack för tips--
Just nu lera de att stå när jag vårda de och de lera att går bredvid mig i paddock och kort tid på vägen och reagera på kommando skrit och ho (stanna). Jag promenara med 1 häst ensam (men ännu bara 10 eller 15 minuter) och med två häster, men då går min man med. Just nu lera de också att promenera bredvid varandra i paddocken och det är meningen att går det på väg om det går bra (just nu tycker de ibland att det är svårt att går bredvid varandra utan bita varandra eller leka:D ) Jag speler också lite spel med de med rope eller allerhande andra saker... jag går med en rope över rygg och benar och rumpa så att de blir van med sakerna som hänger över rygg, under mage, på rumpan mm och de lera att går bakåt på kommando.

thanx voor de tip. Heb ik meteen gedaan. Maar ik vrees dat ik strax evengoed hulp nodig heb... maar alles wat ik van te voren kan is meegenomen

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver bolla lite tankar och idéer med er. Bakgrund: haft egen häst för ca 8 år sedan, (tog en paus, då det blev för mkt i livet...
Svar
16
· Visningar
2 038
Senast: MattiZ
·
S
Träning Hej Förlåt fel i min tråd, jag är hollandska och har ibland svårt att skriva svenska. Men... Jag har två shettishingstar som är...
Svar
8
· Visningar
1 498
Senast: Sammy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18