inkörning

H

hcw246

Finns det någon som kan komma med tips om hur jag ska få min shettis att gå när jag tömkör henne. Det går bra när jag går vid sidan men när jag går bakom henne så vänder hon sig mot mig och bara tittar på mig, det hjäper inte att hålla emot hon vänder ändå.

Sv: inkörning

Min minivalack är tvärtom! Han går emot mig när jag tömkör från sidan. Lösningen för mig var PISK för att hålla honom på ett bra avstånd. Han vill inte gå in i pisken så han håller sig på volten :) Om det hade varit min häst så hade jag manat på henne rejält var gång jag anat att hon skulle vända sig om. Pisk kan behövas.

Ha en medhjälpare som går vid sidan av henne när du tömkör.

Jag brukar låta tömmen ligga en bit ner på sidan av rumpan på hästen så att jag kan hjälpa till och trycka med den. För shettisen jag försöker köra in bara kastar sig om helt plötsligt emellanåt. Sedan är det ju väldigt viktigt att man känner att man har hästen i tömmen hela tiden, så man har lite att hålla i.

Kan du inte tömköra på en volt först då och sen sakta, sakta arbeta dig bakåt?

Ha en medhjälpare som leder hästen i lång lina som smyger sig bak mer o mer tills det är du som kör o inte medhjälparen som leder...

Spinner vidare på samma ämne:

Har en 3-åring som jag börjat tömköra, och det går ganska bra, utom när vi kör "ut" och då finns det vissa ställen som hon inte vill gå förbi. Då är det t o m svårt att leda förbi henne, men det brukar gå till slut. Är inte riktigt klok ännu på om hon är rädd för nåt eller "bara" istadig och inte vill gå ifrån gården/kompisen.
Hur som helst så har jag hittills hållit mig till att leda henne tills det känns lite tryggare att köra igen, men skulle vilja veta om ni också skulle gjort så.

Alltid samma grundregel: Är hästen osäker backa lite o ta med en medhjälpare igen. Låt även här en medhjälpare leda hästen i lång lina o där det är läskigt kryper medhjälparen fram o leder förbi samtidigt som du förblir där bak o kör. Gör så tills medhjälparen åter kan gå bakom o bara du kör även på de där läskiga platserna...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 420
Senast: MalanMjöl
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V