Inkörning...

_moa_

Trådstartare
Jag har en shettis på 1 år och 10 månader. Han är ganska mycket tömkörd och är väl snart klar att sättas framför vagn. Men jag undrar lite om han kanske är lite för ung? Så här ser han ut i kroppen
Jag har inte vågat börja släpa något efter honom ännu och hade egentligen inte tänkt börja med det förän till sommaren. Tycker ni att det är för tidigt att börja släpa med honom? Kanske är bäst att vänta? Om det var eran häst, hur hade ni då gjort?

Tacksam för svar!:bow:

Sv: Inkörning...

Å vilken söting!:d

Jag tycker absolut att ni kan sätta honom för vagn till sommaren!
OM det är en lätt vagn och OM han inte behöver dra så tungt utan bara mest träna på att vara en "lydig" körhäst..

Lycka Till!

Trygg skrev:
Å vilken söting!:d

Jag tycker absolut att ni kan sätta honom för vagn till sommaren!
OM det är en lätt vagn och OM han inte behöver dra så tungt utan bara mest träna på att vara en "lydig" körhäst..

Lycka Till!

Tack för det snabba svaret:)
Jag har en ganska lätt vagn tror jag. Ska se om jag får in en bild när jag kommer hem från skolan.

Hur tungt vågar man släpa i början?

Hej!

När man köär in en tvååring så är det för att tämja den vid vagn, absolut inte för att ge den fysisk träning. Man kan gära köra in den, men den bör dra så lätt som möjligt och bara 10-15 minuter per gång. Det är skallen som ska tränas, inte kroppen.

Släpan ska alltså inte vara tyngre än vad som behövs = skaklar och tvärslå. Samma sak om ponnyn ska dra däck - Draglinor, svängel och däck med fälg räcker. När man sätter den i rockard så ska rockarden framför allt vara väl balanserad, och man ska köra på plant fast underlag, alltså inga backar eller leråkrar. Prova själv - är det lätt för dig att dra så är det lätt för unghästen.

Det ska ju vara lätta turer, dvs några min och inte tungt. Så jag tycker du kan börja släpa saker med ponnyn nu.

Jag har en shettisåring och han får släpa draglinor + svängel (inte tungt alls) nån gång i mån redan nu :smirk:
Men man ska alltid ta det lungt o gå försiktigt fram.

Börja med tex slang, plaströr att släpa på (dessa är lätta och om ponnyn blir rädd o sparkar orsakar dessa mindre skada). Sedan kan du ta draglinor + svängel o sedan sätta fast ett däck (ev med fälg) och låta ponnyn släpa på.
Sedan kan man göra en enklare släpa i trä av skaklar och en tvärslå nertill. Skaklarna kan vara lite längre då det inte blir lika lätt för ponnyn att få över bakbenen om den skulle slå, alt använd slagrem.
Sen kan du sätta för vagnen men bara korta turer och under lätta förhållanden.

/Lisa

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
871
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 901
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar