Inkörning!

T

Tiggertjejen

Jag har en ettåring som ska ut på bete nu, mina planer för honom är att jag ska köra in honom. När ska jag börja med att tömköra och sen fortsätta med vagn och så, har en i stallet som har hållt på att köra hästar som tycker att jag ska sätta på honom en sele nu så att han vänjer sig :confused: jag vet faktiskt inte hur jag ska göra men jag tänkte höra med er bukefolk som är mer raka om ett svar och hoppas att ni kan hjälpa mig!

En sak till jag har funderat på, förr så körde man alltid in sina hästar men nu är det inte många som gör det om de inte ska tävla i körning???

Kan berätta att min häst är en korsnings hingst som ska kastreras efter sommaren och han blir ca: 160-165

Sv: Inkörning!

Tiggertjejen skrev:
Jag har en ettåring som ska ut på bete nu, mina planer för honom är att jag ska köra in honom. När ska jag börja med att tömköra och sen fortsätta med vagn och så, har en i stallet som har hållt på att köra hästar som tycker att jag ska sätta på honom en sele nu så att han vänjer sig :confused: jag vet faktiskt inte hur jag ska göra men jag tänkte höra med er bukefolk som är mer raka om ett svar och hoppas att ni kan hjälpa mig!

En sak till jag har funderat på, förr så körde man alltid in sina hästar men nu är det inte många som gör det om de inte ska tävla i körning???

Kan berätta att min häst är en korsnings hingst som ska kastreras efter sommaren och han blir ca: 160-165
Har du en sele och träns till din lillkille så tycker jag att du kan slänga på han det när ni är ute och går. Men glöm inte av att detta skall vara mer på lek nivå än så länge. Gillar han inte bettet så tycker jag att du skall vänta med det till hösten. Men glöm inte att detta skall vara roligt nu i början. Inga krav alltså. Bara lattjo. Lycka till. B.

Man kan gott köra in sin unghäst tidigt. Du märker om han tycker det blir tråkigt. Det viktigaste är att din unghäst inte får dra för tungt, innan kroppen och viljan är mogen för det. En av polarna klantade sig när han körde in sin Nordis, hon fick dra hem sitt hö med en liten vagn, men i glädjen av att det gick bra lastade han lite förmycket och fick sta-tendenser (vill inte dra om hon tror att det är för tungt). Nåja, han fick ordning på det tillslut. Full dragvilja tar ett antal år att uppnå och handlar mycket om självförtroende hos hästen, att aldrig ge sig. Men nu kom jag visst av spåret.

Unghästarna är olika, en unghingst körde min sambo in när den var 1½år, min ungvallack är tre nu, först i år har jag tagit i inkörningen och kört honom för släde i vinter, men han mognar långsammare i sinnet. Vi pysslar med inkörningen stegvis, sen får hästen vila och fundera ett tag. Det verkar som det mognar till då. Som det fungerat för mig så är det först när de blir lite äldre 3-4år som det behövs kontinuerlig träning.

Både hästar och människor fungerar som sagt olika, det är bara att känna sig för vad som fungerar för er!

Lycka till!

åke skrev:
Har du en sele och träns till din lillkille så tycker jag att du kan slänga på han det när ni är ute och går. Men glöm inte av att detta skall vara mer på lek nivå än så länge. Gillar han inte bettet så tycker jag att du skall vänta med det till hösten. Men glöm inte att detta skall vara roligt nu i början. Inga krav alltså. Bara lattjo. Lycka till. B.

Jag har sele och träns men tänkte börja med det efter betet! Men träns har jag haft på honom en massa gånger och det är inga problem med det, men nu har jag bara haft det på honom och inte krävt någonting!

Då jag inte vill göra så mycket mer med honom nu då han åker på bete om två veckor så tänkte jag börja med sele och fortsätta med träns till hösten, sen tömköra och framåt våren innan betet vänja honom vid vagn! Efter tvåårs betet tänkte jag börja köra honom, eller är det för tidigt, vill ju inte stressa! Och självklart ska jag inte ta honom för hårt, men jag vet inte vilken plan jag ska lägga upp!

Tack för hjälpen :)

Jag håller på och leker lite med min kallblodstravare som är åring. Dels så har jag hanterat honom mycket sen han föddes, pillat mycket med hovar, lagt på filtar, pillat i munnen och tittat på tänder samt pillat mycket under svansen så att det inte ska bli läskigt med svanskappa sen. Jag la på sele härom veckan, tog ut honom i paddocken och lekte lite horsemanshipövningar med honom i rep och repgrimma. När jag får lön ska jag köpa ett bett som passar. Jag kommer nog att pröva med vagn (speedcart) korta stunder före betet. Han har blivit tuff hingst de senaste veckorna så det är inte lika friktionsfritt nu :D

OK, men då är ju inte jag tidig! Jag har oxå pillat i munnen, hovarana, öronen och lagt på filtar. Tänkte testa att lägga på en vojlock men en gjord, bara för att se hur han reagerar, går det bra så lägger jag på honom sele innan betet och som du så leker jag med honom lite!!

Nej, det gäller bara att vara uppmärksam på när den unga hästen tröttnar, när det inte är skojjigt och intressant längre. Då blir de ju gnälliga som små barn, smånyps och sådär :D . Helst ska man ju redan vara på väg till hagen med lilleman då... Jag jobbar nog min 5-10min åt gången nu. Fast då räknar jag inte in tiden på gången när jag borstar förstås, det blir nog lite mer.

Ok, igår så la jag på honom en vojlock men täckesgjord runt, han brydde sig inte ett dugg bara stod där och väntade på att jag skulle bli klar! Ska låta han smälta denna nya upplevelse lite och i nästa vecka ska jag lägga på "selesgjorden" men jag ska nog bara ha den liggandes på honom! Sen så gör jag ingenting mer innan betet! Tack för all hjälp!

Jag vet att travhästarna (där jag har mina) som föddes i maj 2004 ska iväg på inkörning nu, innan betet. För att efter betet komma igång lite snabbare, för då har dom grunden redan.

Ok, men kör man in dem innan de blir 1 år??

Dom räknas som 1-åring (050101) fast dom bara är 8-9 månader. Dom ska ju till start på travet som 2-resp 3-åringar så dom måste ju komma igång.

Jo det är klart men man tycker ju att de är så små!!

Jag har en häst som är ganska precis 1 år. Jag har haft sele på och han brydde sig inte. Har inte haft träns då jag inte har ett så litet bett och det finns förmodligen inte att köpa.

Idag var jag ute och gick och hade satt tömmarna i grimman bara för att vänja honom vid tömmar över allt på kroppen. Det slutade med att jag gick bakom hästen och han traskade på för glatta livet. Halt och svänga gick bra faktiskt. Dock så märker man att han är lite valpig och är över allt hela tiden. Jag tycker personligen inte att det är så roligt att jobba med honom nu för han är lite för barnslig i psyket. Men hade i alla fall tänkt att tömköra honom fram till betet.

Jag tycker gott du kan börja med din häst nu!

Nu åker han på bete på lördag men jag tänkte låta han ha selen på sig innan (ont om tid) sen kan han smälta det, vill ju inte gå på för hårt och för tillfället är han ganska jobbig att jobba med då han har blivit en aning hingstig! Men efter betet så ska han ha sele och tömköras på våren kommer jag att sätta vagn på honom! Han har varit en lugn och harmonisk häst tills hans hormoner började spöka, så nu vill jag bara sätta på honom sele och sen ska han få en skön sommar!

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
618
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka