Inkörning?

T

Thuja

Har ett hbl-sto som jag funderar på att köra in. Hon fungerar bra som ridhäst och jag tror att hon skulle fungera minst lika bra som körhäst. Frågan är hur jag gör på bästa sätt? Jag har ju kört mycket själv men aldrig kört in en häst tidigare. Dock har jga ridit in hästar. Tror ni att man kan klara det själv eller är det bättre att ta hjälp av ett proffs? Vad kostar en sådan inkörning "normalt"?
:confused:

Sv: Inkörning?

Jag har varit med på många inkörningar fast har dock inte haft "huvudansvaret". Förarbetet klarar du säkert själv men när du ska spänna för första gångerna kan det vara bra att ha någon fler körkunnig! Tömkör, låt hästen dra bommar och annat. Dra en vagn bakom utan att ha den förspänd, lägg på och av vagnen tills hästen är helt säker med detta innan du spänner för och kör. Principen måste väl likna inridningen fast det är ju annorlunda saker man tränar! Lycka till!

det vikitga att träna är att hästen är trygg inför ljud, inför rörelse runt om och på benen, helt enkelt en grunträning.
sen är det toppen med en häst som verkligen står still.

i övigt är det bara att träna tömkörning, röstkommando, piskhjälper eventuellt,
Något jag alltid säger till nybrjare som vill prova på körning är att när man kör, kör man framåt. Allting ska bottna i att hästen vill framåt på ett sansat sätt. händer det något, gå framåt.
Det är livsfarligt med hästar och kuskar som börjar backa, fysiskt och i tanken. förstår du mitt svammel?

På Öland finns det säkert många duktiga gamla hästfolk som kanske kan hjälpa dig?

/jenny..och Lycka till, en körd häst är en dubbel häst!

Tack för era kloka svar. Nu har jag kommit en bra bit på väg och kan inte annat än att hålla med er. Jag ska försöka jaga rätt på en duktig gammal körgubbe som kan hjälpa mig med själva inkörningen. Själva körningen har jag ju koll på (har en Jutsk valack som jag använder till hästtaxi och bröllopskörning) men att köra in är ju så viktigt att det blir rätt med!
:d

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama