inkörning..

F

favvo_tjejen

nu har jag en fråga hu man ska gå till väga när man kör in en häst själv..

hmm.. har iaf nyss köpt häst och hon är troligen inte inkörd.. men jag skulle gärna vilja ha henne inkörd.. hur ska man börja med att förbereda hästen vid inkörning? och är det väldigt svårt att köra in en häst när man aldrig gjort det förr??.. vi har provat att tömköra och att tolka efter henne och det är inga problem!.. tacksam för alla svar! :)

Hej svejs!
Kul att du bestämt dig för att köra in din häst :bump:
Vad jag har märkt på de hästar jag har varit med och kört in, så verkar de ha lite svårt i början med att kunna kliva rätt när de ska svänga eller vända med enbart skacklar eller vagn. Vi har alltid använt lätta plaströr som konstgjorda skacklar (vet egentligen inte hur det stavas) En har gått framför och lett hästen och en annan har gått bakom och hållit i plaströren. Man måste åxå vänja hästen vid trycket från skacklarna. Många har upplevt det lite skräckinjagande när de tar mot bakdelen.
Sen när hästen "lärt" sig vad det handlar om så kan man ta ett par lösa skacklar och sätta fast i selen och upprepa samma saker som med dom av plast.
Så har vi börjat efter tömkörningen. Det finns säkert massor med andra bra sätt åxå. Du kan ju även leta efter information på nätet eller biblioteket. En annan möjlighet är att du letar rätt på någon vettig människa som håller på med trav. Om de har hållit på ett tag så har de säkerligen erfarenhet av inkörningar.
Lycka till!

Om man aldrig har kört in en häst förr tycker jag att man SKA ta hjälp av någon som kan.

Så länge allt går precis som det ska är det inte svårt, men kommer man i en knepig situation behövs erfarenhet!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
852
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: Badger
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 403
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 902
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar