Inkörning

Shettisar

Trådstartare
Vad kostar det på ett ungefär att få en shettis inkörd ?
Finns det några riktlinjer för kostnaden?

Sv: Inkörning

Vår shettis var iväg till en pivatperson, betalade strax över 3500 för ca 6 veckor

Skulle säga från 1000:- och uppåt...beroende på vart man lämnar hästen.

Ska man göra det hos en som har bra dokumenterad kunskap så kostar det nog snarare 1000kr i veckan + uppehälle.

Där börjar vi väl närma oss någon slags vettig ersättning om jag tänker från det hållet att jag skulle ta emot inkörningshästar.

1000 kr/v ger 143 kr/tim med en timmes jobb per dag, säger vi 1/2 tim jobb per dag blir det alltså 286 kr/tim.
Dra därifrån moms, skatta och sen är det inga jättesummor kvar!

Nu var det inget bra svar på ts fråga, och det är ju förstås skillnad på den som hjälper en kompis mot symbolisk ersättning eller den som gör detta professionellt.

Var kostnaden stannar beror på hur mycket hästen kan när den kommer till inköraren - är den tömkörd, van vid saker emot benen osv, eller är den nätt och jämnt ledbar i grimma (jag vet att det finns alla sorter). En bekant som sysslar med detta säger att på 20 tim ska hästen gå för kälke. När sen det har nötts in ett tag sätter man för nåt hjuldon. Träning emellan kan ju ske hemma, och nya moment hos inköraren.

Lotta

Senast ändrad:

Det beror på om du skickar iväg den eller låter en tränare komma ut. Det blir ju betydligt billigare om en tränare kommer ut. Då kollar h*n vad hästen kan och ger dig tips på övningar som du och din shettis kan göra, sen kommer tränaren upp och kollar av och ger tips osv.

Jag personligen skulle aldrig skicka iväg min ponny på inkörning. Ni kommer ligga på olika nivåer och din nyinköra shettis kommer inte vara van vid att det är du som håller i tömmarna och dina rutiner.

Mitt tips är att absolut ta ut en tränare som utbildar er tillsammans :)

Lycka till!

Visst kunde jag kört in honom själv,men som mitt liv är nu så har jag varen orken eller tiden.Därför ska en god väns dotter köra in honom.(Kör trav och har kört in sina nuvarande hästar själv).Tanken är att han ska säljas därefter.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Vatten i kranen är något som många tar för givet. Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis. Nu så införs individuell mätning...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 176
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 831
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare