Inkörning på nytt... Tips?

IvoryTower

Trådstartare
Tänkte försöka "köra in" mitt 6-åriga sto på nytt. Hon var med om en olycka för ca 3 år sedan, dock ej i min ägo men jag såg olyckan. :cry: Hon blev livrädd o hatade allt med körning, inkl allt (o alla ljud) som kom i närheten av henne vid bakpartiet.
Tror att bakräddheten är så gott som borta nu. Hon har förtroende för mej o min sambo. O ikväll provade vi med att lägga på en loksele(hon har aldrig haft det förut). Selen är ju tung o väsnas med klingande o knarrande o helt olik de lättare, smidigare travselar hon haft förut. Vi gick en liten sväng ute, min sambo ledde henne i grimskaft och jag gick bak o höll i tömmarna. Hon brydde sej inte alls om mej i bak. Men hon "tryckte sej mot" o ville ha stöd av min sambo hela tiden. :) Det sista provade jag hur hon reagerade mot mej när jag "körde henne" o de gick oxå bra. :love: Hon betedde sej som en osäker fölunge, men ändå mån om att göra rätt.

Nån som har några tips eller råd vid vårat fortsatta arbete med henne?

Ni undrar säkert, men jag har kört in unghästar o åringar förr. Men full-lärd blir man ju som sagt aldrig...

Sv: Inkörning på nytt... Tips?

Hur har du kört in förut? Det är väl att göra på samma sätt, kanske lugnare och vara mer lyhörd på denna häst.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Är väldigt förtvivlad just nu, min fina häst är inte sig själv längre.. Vi flyttade till ett nytt stall tillfälligt för ca en månad...
2
Svar
28
· Visningar
5 397
Senast: Cornelia
·
Körning Kan börja med att säga att jag vet att det inte är någon lek att dra timmer och att man måste vara försiktigt osv. Sen kan jag säga att...
2
Svar
25
· Visningar
9 699
Senast: Fia-Lina
·
Trav Behöver lite hjälp & nya infalls vinklar. Jag & sambo har juh sen i januari tömkört en 2 åring åt en vän till oss. Allt har gått bra...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 181
Senast: anhe
·
M
Trav Hoppas att ni orkar med för jag har faktiskt sökt i forumet och inte hittat riktigt rätt svar på alla frågor jag har. Tyvärr kommer det...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 077
Senast: Montéryttare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar