Inkörning- Börjar om på nytt

Sv: Inkörning- Börjar om på nytt

Puss på dig, tack men nej tack. Iofs erbjuder du bra traktamente så.. Med risk för att få "eko-brottslings klanen" på mig så tar vi faktiskt en slant för inkörningen :D

Hur var Kontiki C.??????

Väldigt snäll o förnuftig faktiskt! Kommer väl inte ihåg så exakt (var ju hela kullen K som kördes in!!)
Hennes mamma Nancy Girl fanns ju fortfarande i livet när jag började "hänga" i stallet och hon var (vad jag kan minnas) en sån där go och mysig häst, lämnade ju som första avkomma Baron Päls!!

Men Kontiki blev såld som 1-åring (tror på derbyauk.)

Väldigt snäll o förnuftig faktiskt! Kommer väl inte ihåg så exakt (var ju hela kullen K som kördes in!!)
Hennes mamma Nancy Girl fanns ju fortfarande i livet när jag började "hänga" i stallet och hon var (vad jag kan minnas) en sån där go och mysig häst, lämnade ju som första avkomma Baron Päls!!

Men Kontiki blev såld som 1-åring (tror på derbyauk.)

Ja namnet Baron Päls har jag garvat åt när jag slog upp Nancys avkommor.

Tindra är också rätt förnuftig, hon slåss inte. Gudomligt snäll men benhård. Och bortklemad tills vi började jobba henne i Januari. Då fullkomligt sprang hon över den som ledde henne till hagen. Hon tycker juh såklart att det är hon som är ledaren. Tji fick hon :D Hon är också en myshäst vid pyssel.

Helstängt, tussar i öronen, två medhjälpare som går med och leder/springer och körd varje dag 10-15 minuter i trav.
Ingen tömkörning innan, eller något annat innan heller utan pangpå med vagnen dierkt. Inga krussiduller -vänja hit eller dit. Kör gärna samma vända varje dag så hästen känner igen sig och blir trygg där.
gulan

Har haft helstängt, tussar & varit två medhjälpare men hon blir skogsgalen.

Att köra varje dag har vi ingen möjlighet/tid till då vi har våra egna hästar på en annan gård helt åt andra hållet från denna häst.

Inget man gör i första taget, men ibland hjälper det att ge dem pyttelite pleg så de inte orkar konstra(inte så mkt så att de inte vet vad som händer runt ikring dem, de ska vara medvetna om vad ni gör annars är det ingen mening;)) + att de kommer på att det är inte så farligt. Men som sagt var man ska typ ha prövat det mesta innan. Det kanske rent av är så att ni får tömköra lite till, hur länge har ni hållt på med henne? Och hur mkt pysslas det med henne därimellan (om jag fårstått rätt hjälper ni bara till med själva inkörningen eller?)

Ja funkar verkligen inget annat så är pleg ett alternativ, men känner jag ägaren rätt så har han inte bråttom- han sätter ingen vikt på premie & kval som 2 åring.

Vi har tömkört/umgåtts med henne varannan dag sen i mitten på Januari. Hon tar vänster, höger, stopp & igångsättning. Hon kan allt utantill. Sambon tömkör till&med själv då & då.

Jag antar att hon borstas & står på gången på kvällarna när ägaren mockar. I övrigt släpps hon bara in & ut av den som äger stallet hon står i. Hon är mkt hanterad sen hon föddes, men fått bestämma mkt själv. Sambon har under hela tiden verkat henne så vi har följt henne sen hon var "färsk".

Bakslaget kom som sagt efter missödet med vagnen andra gången den skulle på & jag (som är van) inte var med utan sambon & ägaren som litar helt & fullt på sin lilla häst, så han blev chockad. "Klicken" var i på ena sidan, hon for till & blev rädd för skalmen som inte var i & så for hon iväg. Om jag hade varit med hade detta förmodligen inte hänt, då sambon stod bredvid med tömmarna. Har han stått bakom/sidan om & varit helt koncentrerad då det & inte fipplat med vagnen så hade han haft mer styrka..

jaja,hänt är hänt men synd är det.. Så hon är, eller var mogen vagnen. Första gången gick det jättebra. Problemet är att vi inte har nånstans att sela vagnen på inne(ridstalls dörrar, gången dock bred:smirk:) utan vi måste göra det ute.

Är det påselningen av själva vagnen som är problemet tror du?
Isåfall kanske man kan bremsa henne under själva påselningen av vagnen och sen släppa bremsen pö om pö när man börjar gå med henne?
Hade en häst som vi fick göra så (faktiskt oxå en Culbert häst, Kreta C.)på när jag skulle sitta upp på henne(red henne alltså)hon reste sig rätt upp när man skulle upp, sen när man väl var uppe var hon godheten själv:). Fick väl hålla på med bremsen 1 månads tid ungefär sen var det inga problem.

ahh där sa du någe.. Idag var vi ut till henne iaf. och pysslade & selade på selen & huvudlag, sn fick hon stå med det på gången. Tog sen ut & longerade henne i båda varven, jävligt pigg- bockade & slog bakut som värsta ohanterade unghäst & stretade emot. Fick jobba sig lite trött.

Såg sen vid fodring (står i inackorderings stall med allt ingår) orsaken ; hon får 3 kg havrekross & 1 kg breed för att hon är tunn. Tack för den..Vaddå kommunikation från de som har stallet??
Men de hade åsikter om våran longering, hon är juh bara en bäbis.. dessa western folk. Jag överger snart hästen & stallet. Börjar bli less. Speciellt på dem som flyttat dit för 14 dagar sen & börjar lägga sig i våran "elaka" hantering:crazy:

Oj Oj Oj konstigt att hon är pigg rumpan:angel:
Kan de inte öka på höet istället till henne?:confused:

Ojdå, det låter som att ni kan behöva en del tålamod..

Varför inte prova varianten som vi använde oss av när vi körde in wångenhingstarna. (bruksnordisarna) Det behövs många medhjälpare!

Vi använde 2 lösa skalmar, rep först och sedan trä. Plast går säkert också bra.
Två medhjälpare gick på varsin sida och drog skalmarna (de ska släpa i backen baktill), de fick inte fästas i selen. + en medhjälpare vid bogen och såklart en som höll i tömmarna.
Ytterligare medhjälpare gick och höll i skalmarna baktill och lyfte upp dem med hjälp av ett rep om/när hästen blev orolig. Vid minsta tecken på oro lyftes skalmarna upp och hästen fick göra halt. Meningen med detta var att hästen skulle lära sig att "det läskiga" försvann om de stannade.

Också en del av problemet - finns inte mkt vant folk att tillgå. Except my favorites.. Western people. Och nej, tack... Då får det hellre ta ÅR att köra in henne.

Vi letar lite slangar & testar. Hon är juh trots allt skapligt förnuftig & hon litar på våra röster. Iaf på min lugna pussinussi röst:D Jag är förste selare numera.

Tyvärr har min rygg pajjat, är ikväll invalid, så jag kan inte använda min kropps balans fullt ut vid ev skutt från lilla gumman.

Oj Oj Oj konstigt att hon är pigg rumpan:angel:
Kan de inte öka på höet istället till henne?:confused:

Ja men visst :S

Träffar tyvärr aldrig ansvarig stallägare, h*n känns som en skugga.. Träffat denne 2 ggr sen Januari. Stället & h*n känns inte så seriöst, mer lättförtjänta stålar för inhyrda.

Och ägaren är för snäll så kan tänka mig att de lätt kör över denne. Men ska prata med h*n imorgon. Vi måste juh kunna jobba med hästen ordentligt.. Tog ett tag innan de lät grimman vara på i hagen för att underlätta hämtningen.

Hrm.... Vill bara upplysa om att under en 10 års period slutade jag med allt vad trav heter och ägnade mig totalt åt..... Westernridning.....
Tyvärr, oavsett vilken metod du tar till, så kommer det här antagligen fresta ditt tålamod mååånga gånger.
Jag skulle jobba henne trött med tex. longering så att hon är för trött kropppsligt och mentalt att orka fundera på att springa över er och sen hålla på med tömkörning med lösa skacklar, gärna på det sätt som Gladys beskriver. Går det inte hur ni än försöker så gå på och "break the horse" vilket faktiskt Westernfolket också brukar göra, men som de inte gärna talar högt om.

Jag vill förtydliga att jag inte har något emot Horsemanship, har själv utövat "seven games" med en tokig Quick Pay:are när jag var tonåring & har sett vilket resultat det ger men också vilken tid det tar ibland. Vi longerar henne, men ändå så orkar hon "bråka".

Körde "break the horse" förra veckan med henne då hon plötsligt inte gav fast i hagen... och de hade tagit av henne grimman. Och ja, efter 1 timme var hon i stallet.. Jag har mer tålamod på den fronten & jobbar gärna så , mer än vad min sambo har. Det gäller juh att vi båda jobbar något sånär lika:smirk:

Är mer less på western folket i stallet som har utsett oss till de okunniga.. de vet inte ens om våran erfarenhet utan leker översittare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka