Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror hans beteende beror på att han är osäker på kompisen i hagen bredvid. Han vill kanske försöka skydda och "försvara" sin egen hagkompis och då blir det bråk över staketet.
Han är säkert låg i rang som du skriver för en häst med hög rang "bråkar" oftast inte så. Dom visar direkt var "skåpet ska stå" och det märker andra hästar direkt och rättar sig efter det.
Det bästa hade nog varit om dom kunde gå i samma hage allihop men det kanske inte går och kanske inte värt att ta risken iom ev skador etc. Annars skulle han nog bli lugnare av att gå i en hage som inte angränsar till den andra hästhagen.
Hoppas det löser sig.
Känner igen detta så väl från min förra isis, hon blev en riktig liten satmara mot hästar hon inte kände i hagen bredvid och gjorde utfall mot dem flera gånger om dom kom nära mig när jag skulle hämta henne i hagen, detta hände när hon blev äldre. Hon hade samma problem när hon skulle in genom grinden till hagen, man fick liksom ha löst grimskaft så hon fick springa in eller släppa henne innan, för hon verkligen FLÖG igenom grinden. Förmodligen pga känslig mot elen.
Tror att det kan vara stallbytet som påverkat honom dåligt. Mamma skaffade medryttare på samma islandshäst när jag var mindre runt år 2002 och efter några veckor gick hon knappt att rida! När man skulle sitta upp så snurrade hon bara runt och HÖGG i en! Riktigt traumatiskt för mig som då bara var 8år och Alltid litat på henne till 110%. Medryttaren fick sluta och efter några månader var hon helt sig själv igen!
Ge honom lite tid, gör din vanliga rutin med honom och ändra inget så ska du se att han snart blir sig självt igen. Ha uppmärksamhet på honom så han faktiskt inte har ont någonstans, är det illa så kan det ju också vara ett alternativ till hans stress. En 23åring brukar ju inte börja bete sig så här för ingenting. Har de andra hästarna i stallet börjat bete sig konstigt? Det kanske varit folk i hagen och rent av tjuvridit och fått din häst att reagera?