Inkörning med nya funderingar...

Amk

Trådstartare
Jag har börjat köra in min 3-åring, men har stött på lite nya "problem".

Lite bakgrund: hon har tömkörts ganska mycket, och har inga problem med tömmar eller rösthjälper. Jag har gått vidare med utbildningen, och nu går hon med svängel efter, i draglinor. Jag har en medhjälpare som har koll på svängeln (fäst i grimskaft), och jag tömkör.

Problemen är dessa:

1. Hon är ganska vinglig när hon går, och det beror helt klart på min tömkontakt. Tar jag t.ex. lite i höger kan det ibland bli väldigt mycket höger, ibland knappt alls. Blir det för mycket tar jag tillbaka mot vänster, och reslutatet blir ofta rätt vingligt som ni förstår. Går vi på ett fält går hon ofta lite "planlöst"- lite höger, lite vänster... på rak väg och dylikt går det mycket bättre, när hon verkar ha mer att förhålla sig till. Hur gör jag för att få oss mer rakriktade?

2. På sistone har damen börjat få mycket energi, och den används bla. till att hoppa undan för får, trava fast matte inte bett om det, sno snabbt åt ett håll så draglinorna hamnar runt benen etc. Det är inte alltid hon gör såhär, men när det händer undrar jag lite hur det ska gå sen, när hon sitter för vagn? Nu reagerar hon inte alls på draglinorna eller svängeln- de kan vara mellan benen och överallt, och hon står snällt och väntar när jag bett henne stanna. Men jag förstår att jag inte kan gå vidare förrän hon slutar med de här busigheterna, men samtidigt så är hon ju bara 3... Hur gör ni när sådant händer? Ska jag fortsätta köra med svängel tills hon slutat med detta, eller hur gör man? Det är ju svårt att förutse också, och hon är ju som sagt bara 3.

Sv: Inkörning med nya funderingar...

Min Pselma blir vinglig när hon inte vet vad som förväntas av henne, det kan tex vara första km hemifrån eller om vi bara kör/rider på ett gärde, så mitt amatörtips är att få upp hästens självförtroende och att kanske köra samma väg hela tiden så att hästen verkligen vet var den ska.

Ibland kan det även hjälpa att bara driva på när de vinglar för det kan oxå vara att de inte är så engagerade och drivningen påminner dem lite, hehe.

tex så vinglar aldrig Pselma på vägen hem, då vet hon vart hon ska! :rofl: dock går det gärna lite fort då...

Kan hon verkligen göra så om hon sitter för vagn? tar inte skaklarna emot då? Personligen hade jag tillrättvisat hästen och ev låtit henne gå med remmarna under magen/mellan benen om hon inte slutar, hon kan ju ha lärt sig att hon får vila en stund om hon gör sådär... och det är ju inte bra (vila=beröm)

Att gå med benen halvt ihopsnörda av tunga draglinor tänker jag definitivt inte prova. jag tycker det är bra att hon lär sig stå still i sådana situationer, så får hon ta det som beröm eller inte. Hon tycker det är kul att jobba, så det är verkligen inte så att hon föredrar att stå still.

Min häst är likadan, vinglar. Dock ej tittig. Jag skulle tro att det kommer att försvinna med mer rutin. men som sagt, jag tror oxå vingler beror delvis på dålig framåtbjudning. Du får ta små, små tömtag, och vara väldigt beredd på att möta upp med andra tömmen hon svänger för mkt..Små korta tag, max 2 sek långa!

oavsett om hästen gillar att arbeta eller inte så försöker alltid hästen komma undan om den kan, alla djur är av naturen lata, även människan :D

hur lyckas hon snöra in sig då? om bara ena remmen hamnar på insidan av benen skulle jag inte oroa mig, framförallt när det händer så ofta som der verkar göra.

min dam håller sig till sin olat hon har tack o lov (kastar med huvudet) hittils har hon inte hållt på med några nya iaf :p

men iaf, grejen är ju att det måste hända nåt när hon gör det, vad spelar inte så stor roll igentligen, bara det bryter beteendet och hon flyttar fokus.

Första frågan; vinglighet brukar ge med sej när framåtbjudning kommer på riktigt. Framåtbjudningen är ju dels avhängig styrka i bakbenen, men också att de förstår vad som är poängen/var de är på väg. Det är väldigt vanligt att unghästar är vingliga från början innan de fått den riktiga framåtbjudningen där de abretar på jämnt med båda bak, och inget konstigt, det som kan hjälpa är ju att hålla ett LITE högre tempo så att säga.

Ett annat tips är att hela tiden försöka ha en jämn, lätt kontakt med båda tömmarna. Dvs låt inte tömmen glappa. Då är det lättare att styra upp hästen mellan tömmarna.

Angående fråga nr 2 så lyckades min kille också hoppa ur linorna x antal gånger eftersom han velat kolla på något och svängt undan rumpan och så vidare, men jag har faktiskt inte funderat så mycket på det. Tyckte väl snarare att hans reaktion sedan, med att kunna stå stilla fint när jag stillsamt flyttade tillbaka bakbenen in mellan linorna, var ett tecken på att han var rätt cool och befäst i arbetet = bådade gott inför eventuella situationer med vagnen.
Dessutom inbillar jag mej att han till slut förstod att man måste stanna "inom" linorna trots att man vill röra på sej i sidled, av alla mina flyttningar tillbaka till linorna. Till slut kunde han liksom gå ur linan åt sidan, bara för att när jag stannade honom och skulle gå fram och flytta tillbaka honom - flytta tillbaka själv...i samma veva som han själv började "styra in" mellan linorna när vi selade på, dvs bara att vända upp mot dem så styrde han in rätt mellan dem och stannade...(det förekom mindre och mindre ofta att han gick utanför dem också)

Har aldrig varit några bekymmer när vagnen varit på - dels sitter ju skaklarna högre upp så man behöver inte "oroa" sej att de trampar ut bara för att de svänger undan rumpan - MEN jag tror (vad jag kan komma ihåg) hursomhelst inte han skyggat en enda gång när han haft den bakom, men jag har å andra sidan hållit mej till "lugna" vägar med den hittils.

Det viktiga är väl att hästen är såpass trygg med skaklarna innan den sätts i vagn att den inte reagerar på dem OM den skulle försöka svänga undan rumpan eller "skygga". Det vill säga så vagnen inte ger en extra-effekt om de råkar bli rädda för något.

Att tvärvända är dock big no-no i tömkörningen, för just tvärvändandet kan ju bli rätt ödesdigert med vagn bakom.
Men jag tror Lejonhjärta bara gjorde en sån tvärvändning en gång vid tömkörningen och den kunde vi häva rätt fint genom att han fick stanna precis efter vändningen och så vända tillbaka lugnt och sansat.
Han har aldrig försökt tvärvända i vagn...men måste berätta om sist vi var ute, galopperade på hemvägen och han såg så målinriktad ut - men så kom en avstickarväg och han - i galopp, bytte galopp och svängde som av in mot avstickarvägen. Oj oj, Ptrooo och vända tillbaka. Hade blixtsnabba reflexer där och det var nog tur för annars hade det nog blivit lite krångligt med en sådan tvär sväng in på en liten skogsväg.... Medhjälparen hävdade dock att vagnen stod på bara ena hjulet ett tag när vi vände tillbaka (i galopp fortfarande). :crazy:
Men det var ingen olat direkt utan bara att han tyckte vi kunde undersöka den vägen också...och jag var inte helt beredd eftersom det var på hemvägen och då brukar ju de flesta hästar (?) vilja gå rätt väg hem liksom ;). Men hädanefter så parerar jag nog snabbare när vi ska förbi avstickarvägar ;).

Tack för ditt utförliga svar! Sist jag tömkörde gick det mycket bättre med vingligheten, och som du skrev tror jag det berodde mycket på att min tömkontakt var jämnare. Även det du skriver om framåtbjudningen stämmer- det är alltid vingligast de första 50 metrarna, sen brukar damen komma igång och jag får snarare lugna henne för att inte trava hela tiden...

Skönt att höra att lejonhjärta också hoppade ur linorna, liksom honom står min tjej helt blickstill medan vi drar i linor och ben för att få ordning och reda. Det känns ju skönt, och hon har aldrig *peppar peppar* reaherat på själva linorna, utan det har varit bus för andra saker.

Nu har jag lyckats få tag på en duktig körtränare som ska komma och hjälpa oss framåt i höst, det ska bli skönt att få ytterligare ett par ögon på vad vi behöver öva mer på. Förut har damen kunnat beöva support att tex gå över små diken, förbi höns och får, men sist verkade hon coolare även på det och traskade lugnt på när jag smackat på henne.

Kan hon verkligen göra så om hon sitter för vagn? tar inte skaklarna emot då? Personligen hade jag tillrättvisat hästen och ev låtit henne gå med remmarna under magen/mellan benen om hon inte slutar, hon kan ju ha lärt sig att hon får vila en stund om hon gör sådär... och det är ju inte bra (vila=beröm)

Nu har jag pratat med min körtränare (som förörvrigt kommer hit och håller kurs snart, du kanske vill vara med :idea:). Hon sa att jag under inga omständigheter ska låta hästen gå kvar med draglinorna i trassel, om hon inte själv kan tex. trampa ur dem enkelt. Jag ska göra halt, berömma halten, och trassla ur henne med hjälp av min medhjälpare... så enligt henne gjorde jag helt rätt. Nu pratade vi bara på telefon, men hon tyckte att det lät som att vi är redo för nästa steg också. Det ska bli wunderbar att få träna för en duktig instruktör, nu jäklar ska det bli åka av! :banana:

Målet är att ha en säker körhäst till våren.

Ja det vore ju skit kul!

men jag har inte körkort (än, jag går en intensiv kurs just nu och har bokat 30 lektioner så nu fan ska jag ta körkort!!!)

Men trasslar hon alltså in benen? hur lyckas hon med det? Jag förstod det som att bara draglinorna hamnar på fel sida om benen, men det var alltså värre än så?

Aha... då blir det förstås lite svårt om du inte lyckas hitta skjuts.

Hon har hamnat så att båda linorna varit mellan benen, och så att en snott sig runt ena benet, etc etc... ingenting hon har kunnat lösa själv på ett bra sätt.

ehm?

som sagt, hur lyckas hon med det? :rofl:

uppkörningen har jag i oktober, mer säger jag inte ;) så efter det kan jag förhoppningsvis åka iväg med den lilla damen... men en fråga... hur tusan får man med sig vagnen? :crazy:

Man hoppar först höger, sen vänster och ja.. så blir det så.

Man har en transport med sulkyfästen/plats för rockard framför. altenativt snurra fast den på andra sidan mellanväggen, men jag är nojig så skulle hellre sätta fast fästen utanpå. Eller lägga den på taket på bilen om den inte är svinstor/tung.

min vagn väger nog runt 100 kg så den är rätt rejäl...

men man lyfter den på 2, karlar då alltså :angel:
men den rullar ju lätt och har inte speciellt mkt tyngd i skaklarna så för hästen är den ju inte tung.

man får plats MINST 3 personer i bredd på den(med marginal), så den är rätt bred oxå och går absolut inte in i transporten då den är både bredare och nästan lika lång :o

Då ät det förmodligen yttre skakelfästen du behöver... vet inte var man köper dem eller hur man monterar, men de finns på många transporter. Men kursen som är nu är grundkurs, så anspänningen kommer inte än ;) Nu ska vi lära oss hur man hanterar tömmar, vad man gör i problemsituationer, hur man tömkör på bästa sätt (det har ju du funderat en del över, visst?) etc.

tömkörnings lektioner tar jag av min tränare, dock har jag bara tagit det med valacken, jag vill ju satsa på ridningen så körningen har liksom inte haft prio ett... speciellt inte nu när min svängel ligger vid sidan av :rofl:

jag tror jag har nåt sånt på transporten, jag brukar dra genom grimskaften genom en öggla på sidan för mer kontroll när jag lastar (jag står ju utanför när hästen går in om du kommer ihåg det?)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 195
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar