prinsus_
Trådstartare
Hur gör ni? Min lelle hingstunge (14 månader) är cool och mycket hanterad, dock lite hingstig och busig ibland och ganska tuff i temperamentet. Jag har tömkört honom fem gånger nu och det går bra. Har både varit på grusväg och idag körde vi lite slalom i skogen mellan träden. Jag håller max på 20min med honom per gång. Han lyssnar på bettet och svänger fint men han kan "balla ur" ibland och bralla lite lätt, kickade bakut en gång igår men inte idag.
Nu till frågan: Hur länge ska man tömköra? Min hovslagare hade som tumregel 30 gånger men åtminstone tills unghästen är ordentligt lättstyrd. Verkar vettigt tycker jag. Grannen sa att de brukar hänga på vagnen efter att ha tömkört tre gånger men jag måste ha missförstått det där...
Sen när man kör med vagn, hur mycket ska en åring gå i höst och vinter? Hur många gånger i veckan, hur långt, hur länge och i vilket tempo? Mest skritt eller även jogg? Ska man köra lite fortare också?
Tacksam för svar!!
Nu till frågan: Hur länge ska man tömköra? Min hovslagare hade som tumregel 30 gånger men åtminstone tills unghästen är ordentligt lättstyrd. Verkar vettigt tycker jag. Grannen sa att de brukar hänga på vagnen efter att ha tömkört tre gånger men jag måste ha missförstått det där...
Sen när man kör med vagn, hur mycket ska en åring gå i höst och vinter? Hur många gånger i veckan, hur långt, hur länge och i vilket tempo? Mest skritt eller även jogg? Ska man köra lite fortare också?
Tacksam för svar!!