Inkörning av kallblodsåring

prinsus_

Trådstartare
Hur gör ni? Min lelle hingstunge (14 månader) är cool och mycket hanterad, dock lite hingstig och busig ibland och ganska tuff i temperamentet. Jag har tömkört honom fem gånger nu och det går bra. Har både varit på grusväg och idag körde vi lite slalom i skogen mellan träden. Jag håller max på 20min med honom per gång. Han lyssnar på bettet och svänger fint men han kan "balla ur" ibland och bralla lite lätt, kickade bakut en gång igår men inte idag.

Nu till frågan: Hur länge ska man tömköra? Min hovslagare hade som tumregel 30 gånger men åtminstone tills unghästen är ordentligt lättstyrd. Verkar vettigt tycker jag. Grannen sa att de brukar hänga på vagnen efter att ha tömkört tre gånger men jag måste ha missförstått det där...

Sen när man kör med vagn, hur mycket ska en åring gå i höst och vinter? Hur många gånger i veckan, hur långt, hur länge och i vilket tempo? Mest skritt eller även jogg? Ska man köra lite fortare också?

Tacksam för svar!! :bump:

Sv: Inkörning av kallblodsåring

Hur länge man ska tömköra varierar jättemycket från häst till häst. Tidigare ponnyer har jag tömkört massor innan vagn. Den tvååring jag har nu tömkörde jag fem gånger innan jag satte på vagn, sen hade jag väl medhjäpare tre gånger med vagn, sen var det bara att köra. Men hon är oerhöer kvicktänkt. Min förra häst tömkärde vi massor och fick ha medhjlpre länge innan hon fattade. samt att pappa fick cykla med i början när vi körde. man måste nog känna av sin häst lite och kolla vad den fixar.

det är lite olika för Min Lilla Blågul tog det bara 3 veckor innan jag kunde köra själv med honom. Min regel ang hur mycket man ska köra är: helst lite varje dag i början men inte så mycket hästen behöver förstå vad det handlar om

Hur går det för er?
(visst var det du som hade en hingst e. Svall Ivar??)
Spida har verkligen vuxit till sig. Hon blev tömkörd under 3 månader före sommaren. Hon har inte fått prova vagn ännu (eftersom hon hade ett sju-djävla humnör och slog bakut lite för mycket. Snart tar jag upp tömkörningen igen. Ifall hon då mognat och sköter sig fint så blir det vagn innom en månads tid.
I sommar har hon gått lös i skogen när jag ridit hennes mor eller så har vi promenerat i grimskaft, så hon har blivit stark och smidig. Hon har mognat och är mer intresserad av att vara omkring och med människor nu, lite mer samarbetsvillig...

Jag anser att den man lägger ner på unghästen i form av grundträning och hantering är bara en god investering inför framtiden. Alltså kan man inte tömköra för mycket, så länge man är uppfinningsrik och har kul när man är ute.
Jag tömkör även mina äldre hästar till och från, så en _god_ inkörning är bara bra.

prinsus_ skrev:
Tömkör tills hästen uppför sig lugnt och fint med bra gensvar för bettet. Tömkör även med slanor innan hästen sätts för vagn. Hur länge är väl individuellt. Några unghästar har väl tömkörts bara några gånger, andra i flera månader (men dom har väl inte tillhört den intelligenta skaran :angel: )

Sen när man kör med vagn, hur mycket ska en åring gå i höst och vinter? Hur många gånger i veckan, hur långt, hur länge och i vilket tempo? Mest skritt eller även jogg? Ska man köra lite fortare också?
Jag kör inte för ofta, ett par gånger i veckan max till att börja med, dom blir fort trötta i huvet de små liven. Målet är att hästarna rätt så enkelt på ett piggt och vaket sätt ska kunna köras en mil tre till fyra ggr i veckan vid nyår, inklusive tempoväxlingar (innefattar även skrittsträckor, även om det är mest jogg), så hästarnas träning utökas så sakteliga mot det målet. Jag kör med tempoväxlingar, av varierande längd, kortare i början givetvis, tycker det är bra, unghästarna lär sig redan tidigt att vara uppmärksam på den som kör och inte bara tralla på. Dessutom går det mycket fortare att få hästen helt självgående. Sen så tror jag det är bra att redan tidigt börja träna in skelett och senor på det som komma skall.

Samma upplägg gäller oavsett om det är kallblod eller varmblod

Rikkan skrev:
Hur går det för er?
(visst var det du som hade en hingst e. Svall Ivar??)

Ja, det var jag!! Vi fick väl våra bebisar samma dygn eller hur det var? (1 juni-04). Jag har inte börjat tömköra förrän nu i augusti, däremot har jag ju hållit på mycket med honom. Promenader med lydnadsträning, lite övningar i paddocken i repgrimma, ja lite allmän grunduppfostran, gå över bommar, rygga mm samt miljöträning (titta när grannen kör motorsåg och så där). I sommar har han och min treåriga paint lekt och busat på sina 10ha med ängar och kuperad skog så han har verkligen vuxit till och blivit kraftig, det säger alla - själv ser man ju honom varje dag och blir lite blind. Dessutom går en väg förbi en del av hagen och där är det många som tränar sina travare och jag har hört på flera håll att mina unghästar glatt eskorterar både bilar och travekipage den här sträckan :D . Av naturliga skäl har jag ju inte kunnat göra som du och ha med honom när jag ridit mamman på ganska länge (typ i mars senast) eftersom han försökte bestiga henne när jag red, ganska irriterande tyckte mamman och jag :D . Jag skiljde av honom vid åtta månaders ålder och sedan har han gått med treåringen och busat. Jag sålde märren härom veckan och nu går dessa två busungar med gammelfarfar (halvblod, 30år).

Jag varvar tömkörning med promenader och lastträning. Vi ska åka på unghästvisning i Årjäng 1 oktober! Ska du visa Spida i höst?

anhe skrev:
Jag kör inte för ofta, ett par gånger i veckan max till att börja med, dom blir fort trötta i huvet de små liven. Målet är att hästarna rätt så enkelt på ett piggt och vaket sätt ska kunna köras en mil tre till fyra ggr i veckan vid nyår, inklusive tempoväxlingar (innefattar även skrittsträckor, även om det är mest jogg), så hästarnas träning utökas så sakteliga mot det målet. Jag kör med tempoväxlingar, av varierande längd, kortare i början givetvis, tycker det är bra, unghästarna lär sig redan tidigt att vara uppmärksam på den som kör och inte bara tralla på. Dessutom går det mycket fortare att få hästen helt självgående. Sen så tror jag det är bra att redan tidigt börja träna in skelett och senor på det som komma skall.

Samma upplägg gäller oavsett om det är kallblod eller varmblod

Tack för mycket nyttig och konkret information :bow: , det är precis sånt där jag är ute efter. En mil vid nyår alltså? Så långt hade jag aldrig trott!!

Rikkan skrev:
Jag anser att den man lägger ner på unghästen i form av grundträning och hantering är bara en god investering inför framtiden. Alltså kan man inte tömköra för mycket, så länge man är uppfinningsrik och har kul när man är ute.
Vill bara upprepa detta kloka! :bow: :bow: :bow:

Nej. Det blir inga visningar för henne. Jag gillar inte det. Tycker inte att det är kul för hästen. Vill nån bedömma henne så kan dom komma hem till oss eller se henne på foto...;) Fast jag har inte tagit några bilder i sommar.
Jasså, sålde du morsan. Vad fick han heta? Spida föddes 23 maj, -tidigare än beräknat.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 815
Senast: Amaranthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 106
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 442
Senast: Alexandra_W
·
Träning Vad skulle ni säga är bästa metoden för att arbeta bort "trams" i stil med sparka bakut, kickande och allmänt rodeobeteende? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 523
Senast: Elzaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka