Uppdatering.
Jag kunde inte riktigt släppa att han kanske kickar av en anledning, så vi bokade kliniktid. För två veckor sedan var vi där, men nej, de kunde inte hitta något fel. Han har en liten galla i vänster bakknä, men är ren på röntgen och böjprov, både på rakt och böjt spår. Det kan ju fortfarande vara något tokigt, men veterinären tyckte att vi skulle köra på, bygga upp långsamt och jobba vidare. Blir han sämre får vi såklart utreda vidare, men för mig (och uppfödaren, hon var nog mer nervös än vad jag var) kändes det skönt att röntga bak eftersom vi inte röntgade vid besiktning.
Vi upptäckte dessutom att han har växt 4 cm sedan jag köpte honom! Mycket har hänt kroppsligt med honom i vinter, så vet trodde att han var svag bak helt enkelt.
Två dagar i rad har jag ridit ut honom i skogen, själv. Jag måste sluta nojja över att han kanske kastar av mig, för hästen måste ut i skogen. Och självklart har inget hänt, dessutom känner jag mig mer "hemma" i skogen jämfört med ridbanan och rider bättre där. Så nu är vi på G, och han har inte kickat på flera veckor.
Tack alla, framförallt
@Murray för pepp!