inkörning - ålder?

taccotad

Trådstartare
När är det lämpligt att påbörja en inkörning? Har hört från vissa håll att starta med rockard/sulky el likn redan vid 1.5 års ålder, tycker det låter tidigt. Medans andra säger vid 3 års ålder. Det handlar om en arab som inte kommer vara enbart körhäst i framtiden, men ska köras in.
Har lite mer förståelse om man skulle vänja vid sele och ev tömköra lite när den är yngre, men inte spänna för en vagn när den är 1.5 år och köra?! :confused:

Jag har en ettåring (eller jag han är 14 månader) och han har inte haft sele ännu men han har gått mellan skacklarna och jag har dragit vagnen.
Tycker att det är lättare att lära honom nu medans han är liten än sedan då han blir stor och stark.
KOmmer att köpa sele till honom om jag får tag i en, men det verkar hopplöst.

Det är ju toppen om hästen har gått i vagn ca 10 gånger som 1,5 åring. Ha en lätt vagn och kör bara rakt fram i ca 10 min/gång. Det är en mycket bra förberedelse för kommande arbete.
Vi sätter vagn på våra 1,5 åringar och "kör" ca 1 gång i veckan tills dom är 2,5 år, Då får dom en paus från körningen och man inriktar sig mot ridning i stället. då skrittas de ut en liten runda i skogen bakom en äldre häst. Vid årsskiftet så börjar de jobbas lite lätt 2-3 dgr i veckan. Så när det är treårstest i maj när de fyllt tre år så är dom mycket väl förberädda och slipper hårdtränas för att visa sig bra. Många börjar inte förren hästen är tre och då blir det brottom att hinna få hästen ridbar i alla gångarter.
/M

Han är bara 79 cm stor och tunn,badar i minishettis samt föl grimmor/träns...
Har ingen lust att speciabeställa en sele...

Ok. Men om han bara är 14 månader(?) breddar han sig kanske lite i framtiden.
Har en själv en (vuxen) på 80 cm i mkh. :)

okej.... men många jag pratat med har menat att hästen ska köras in på riktigt och bli körd i stort sett varje dag, skritt och trav, inte bara rakt fram utan köra på "som vanligt".

Jag börjar tömköra lite lätt vid 1,5 års ålder och vänja vid vagn vid två års ålder.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·
Körning vad anser ni vara en lämplig ålder för att köra in en shettis? Alltså tömköra kan man göra från relativt ung ålder, men att hänga på...
Svar
7
· Visningar
2 093
Senast: trassel
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 445
Senast: Cilva
·
Körning Behöver bolla lite tankar. Jag körde in min ponny när hon var 13år (hon är 19 nu), allt gick jättebra. Hon älskar att bli körd. Men av...
Svar
6
· Visningar
2 529
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama