Inkörd unghäst??

N

nalle

Har för 2 månader sen köpt en snart 2årig kallblodshingst som blev inkörd förra sommaren (hos proffstränare) och har hos fd ägaren blivit körd ca 2ggr/vecka med både speedcart och tyngre rockard.
Men när vi skulle prova köra honom förra veckan så gick det inte ens att få han i skacklarna. Så fort han hörde rockarden komma närmre eller kände ena skackeln lite så rusa han framåt och ville inte alls stå stilla. (vi måste sätta på vagnen ute men jag tror förra ägaren också gjorde det)

Innan vi ens sela på han så fick han göra sig bekant med vagnen och han verkade inte alls rädd.
Vi provade några gånger men fick ge upp, då blev det tömkörning istället och det gick jättebra.

Vill ju kunna köra han tills det är dags att rida in han nästa år.
Funderar på att köpa en speedcart men vill ju veta att han går att spänna för först.

Jag ska även ringa till fd ägaren och fråga om de gjorde på nåt speciellt sätt när de satte för vagnen.
Jag vet inte än om hästen bara var trotsig/testade eller om han verkligen inte ville/var rädd.
Han kan vara lite kaxig i hanteringen ibland men för det mesta jättesnäll men han är ranghög.

Vad tror ni? Inte kan han väl ha glömt körningen på 2 månader? Hur ska jag gå till väga?
Han är ju fin att tömköra men hur ska jag få han i skacklarna?

Sv: Inkörd unghäst??

Ja ring förra ägaren och be till Gud att han är ärlig...Så det inte har hänt nåt med hästen så han är förstörd...kbl är ofta svåra att komma tillrätta med när nåt sånt har hänt ( slagit sig lös, skenat, slagit sönder saker)

Om han verkar rädd när du kommer med vagnen så har det garanterat hänt nåt. Förhoppningsvis bara nåt som att han fått skakeln i röven :D eller så....

Vårt 15 åriga varmblodssto älskar att bli riden, gärna i dressyr, och har varit likadan sen vi skaffade henne. Däremot förstod hon inte alls VAD vi ville i början, men det blev bättre och bättre och nu funkar allt bra. Tömkörningen är det inga problem med, likadant med släpskacklar.
Men, när vi ville spänna för en vagn blev hon mer eller mindre hysterisk.

Vid första samtalen med förra ägarna förstod de ingenting.... Efter en tid och vid nästa samtal sa dom: Vad kul att ni kan rida henne. Det gick ju inte alls hos oss..... (Vi köpte henne som avelssto och hon påstods vara mycket riden vilket uppenbart var en stor lögn). Det var alltså inte alls konstigt att hon inte förstått hjälperna....

Vad det gällde vagn/sulky och om något har hänt vet vi tyvärr fortfarande inte. Ingen som har haft med henne att göra innan hon kom till oss har velat berätta något.

Ärlighet är något man kan hoppas på men ibland är det att hoppas på för mycket, tyvärr.

Tack för svaren.
Ringde förra ägaren idag och han tyckte det var konstigt för han hade varit snäll hos han fast kunde vara lite egensinnig ibland).
Men de selade på inne i stallet och körde ut. Och nu så sa han att han bara var körd med lätt vagn (speedcart) fast han sa när jag var och tittade på han att han var körd med både lätt och tung rockard (fast hästen hann ju aldrig känna vad det var för vagn jag försökte sätta bakom).

Hästen i sig är lite envis och har egna åsikter om det mesta jag gör med han så troligtvis testade han oss eller så kanske han inte fattade vad som pågick för att vi stod ute och skulle spänna för.
Fd ägaren (uppfödaren) tyckte vi skulle göra provisoriska skacklar av träslanor och låta han gå med dem först så han får känna på skacklar igen.
Om det ändå inte går sen så skulle jag höra av mig så skulle han komma hit.

Jag tror inte han är rädd eller har varit med om något för då skulle han nog ha reagerat kraftigare, han ville helt enkelt inte stå still.
Nu har han ju fått sin vilja igenom en gång så vi får väl se hur det går nästa gång.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 844
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård