Inkörd ponny utan utrustning!

Sv: Inkörd ponny utan utrustning!

Tack för svaret! Är det bättre med svängda då? Är det dem som kallas ergonomiska?

Är det någon betydande skillnad (förutom priset) på Pfiff Standard och den som Equilex har som heter Berta?

Om du ska bara köra fyrhjuligt fungerar berta bra, den har vagnsdäckel. Det var en ny sele för mig men jag tyckte den såg trevlig ut! Berta är egentligen en parsele, så köper man två kan man köra par!
Pfiffselarna tycker jag överlag inte om, de är klena.

ergo=svängd.

/jenny

Om man ska göra två hjuligt kan man inte ha Berta då?

En vagnsdäckel är gjord för fyrhjulsvagn med två separata skaklar. Kör man i diket flexar skakeln trycket över ryggen. har man giggdäckel så rör sig skakelhållarna som en våg och då är däckeln alltid rak även om de fasta skaklarna är sneda tex när man kör i diket med ett hjul. Även den minsta ojämnhet i vägen gör att hästen snedbelastas med vagnsdäckel om man kör rockard. I slutänden blir det samma skador som att rida i sned sadel eller sned ryttare.
Den bästa selen är IDEALselen från selar.se/börjes mm för den är både vagnsdäckel och giggdäckel i ett 2 in 1! Mycket prisvärd! har haft min i många år till både shettis och ardenner (samma däckel olika bröstor. )

Men den är ganska dyr då kan jag tycka. Inget jag har råd med i år hur som hur. Finns det någon bra sele som kanske ligger på runt 2000 kr?

Coller: fast trästycke som träs över hästens hals och inte går att justera. Passar vid högtidliga tillfälle såsom victorias bröllop eller andra fina uppvisningar. Måttbeställs till en häst och rätt anpassad drar hästen superbra med den, men fel anpassad en katastrof. Vi som inte tävlar i svår klass eller kör bröllopsvagnar med klass kanske inte ska titta på collerselar..
Däremot kan du välja en svängd ergonomisk brösta som vissa selar har! Vet shettisekipage som nästan gett upp sin bröstsele men genom att köpa ergonomisk brösta gett hästen nytt liv i körningen, så det kan vara en gpd investering, då det är svårt att få rätt strl på både loksele och coller.

På tal om coller - vad tycker ni om "franskbrösta"? Jag funderar på en sådan till mina 2-åringar så småningom. Fungerar den som en mer justerbar coller?
Det ser ut som en intressant alternativ till svängdbrösta (som jag har och är väldigt nöjd med). Som du skrev ovan, min ponny också går mycket bättre med den jämf. med samma sele med rakbrösta eller lokselen ....

På DriveOut så rekomenderade de Economic-selen. Jag köpte en "shettis sele" där. Den är också bra. Ring dom och fråga. Du får bra hjälp där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 410
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 969
Senast: Barrel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka