Inkörd ponny utan utrustning!

H

handsup

Köpte barnen en ponny som dessutom är inkörd. Tyvärr medföljde ingen utrustning när det kom till körbiten. Jag har inte kört på så där en 20 år. Så nu undrar jag vart kan jag hitta en skapligt billig sele för att testa om jag tycker det är kul och vad för sorts vagn ska man ha?

Alla råd mottages tacksamt

Sv: Inkörd ponny utan utrustning!

Över 30 stycken som tittat och ingen enda som har ett enda råd att ge mig. :(

Pfiff standard är det en bra sele?

Senast ändrad av en moderator:

förvänta dig inte snabba svar här :D

Pfiff standard ser ut som en bra sele, så länge selen har draglinor och baksele så är det generellt en bra sele (bra kvalité osv.). Du kan ju köpa en vanlig rockard, behöver inte vara särskilt dyr och det finns säker många begagnade att köpa. Om det fattas fästen för baksele och svängel så är det ganska lätt att göra själv så det behöver ju inte vara ett krav när du köper vagn.

Roligt att du tar upp körningen efter 20år och lycka till!

Tack för svaret! Tyckte den selen låg i bra prisklass eftersom jag inte vet hur roligt jag kommer tycka det är att köra vill jag inte lägga massa pengar. Men då kan jag köpa en sådan sele och sedan titta efter en vanlig tvåsitsig sulky/rockard?

Precis! Jag har också en liknande sele då jag inte visste om min ponny skulle gå och köra in så ville jag inte heller ha för dyr sele. Det gick jättebra att köra henne och selen har använts flera dagar i veckan i år nu och funkar bra! Så det är bara ut och leta efter rockard ;)

Satt och kolla på begagnat annonser för att se om jag kunde hitat någon bra begagnad. Hitta en Källqvist bröstsele till bra pris kan det vara något eller är de dåliga.

Tillägg. Satt och läste runt lite här nu och det verkar som de flesta ändå rekommenderar loksele till shettisar. Så då kanske jag hellre ska titta på en sådan än en bröstsele?

Senast ändrad av en moderator:

källkvist tillverkar bara dåliga selar, köp ingen sele utan baksele, draglinor och du ska dessutom ha en med giggdäckel till tvåhjulig vagn. Var bor du?
/jenny

Giggdäckel? Hur ser ett sånt ut? Eller ska man satsa på en nylonsele nu i första hand? Eller är en loksele bättre?

Jag bor i södra östergötland. Jag har en gammal bok om körning hemma som jag köpt på Hööks för evigheter sedan och sedan nu en ganska nyköpt som Anders Eriksson skrivit. Är det läsvärda böcker?

Det är mkt läsvärt!
Anders går igenom de olika selarna och funktionerna.
I västervik finns det kuskar om du vill ha hjälp.

Vad är det för ponny? På vissa ponnyer passar loksele bättre, eller svängd brösta då de har mindre plats för en vanlig brösta. nylonselens enda fördel är att du inte kan putsa den, i övrigt är en lädersele att föredra då det är lättare att göra nya hål och att bibehålla en snygg finish. Faktiskt så håller nylonselen bättre men det är inte alltid en fördel, då man vill att selen ska gå itu vid en allvarlig olycka.

Det är en liten för tillfället väldigt tjock shettis. Och när jag läste runt lite här så såg jag att det kanske är bättre med en loksele. Men sedan såg jag något som hetter Coller (?) är den bättre eller sämre eller vad använder man den till?

om jag tänker på rätt så är det som bröstan till en bröstsele. Skillnaden är att collarn kan användas på en häst med lite plats för bröstan då collarn går ner där strupen är och sen upp på sidorna så den inte ligger på stupen (så hästen slipper dra med strupen). Den är mer formad efter halsen och ger en större dragyta. Så du sätter alltså draglinorna i den. Jag har både en bröstsele och loksele till min ponny och ska köpa en ny bröstsele som då ska ha form efter halsen. Lokselen använder jag inte till vagnen utan när jag drar grejer efter ponnyn (som timmer t.ex.)

Mycket man ska tänka på.

Men är jag rätt ute när jag tror att man inte ska köpa Börjes och Hööks billiga? Som det ser ut så är inte bröstan lös från däcklet och enligt min bok om körning så ska däckel och brösta vara två fristående delar som inte sitter ihop om jag fattat rätt. :crazy:
Mycket man ska tänka på har inget minne om att det var så här mycket för 20-25 år sedan när jag körde sist

Jag har pfiff standard till mina shettisar och det är en helt ok sele till ett bra pris!

Om du räknar in allt (brösta, baksel, tömmar och huvudslag) e summan den samma för pfiff standard och selen från hööks

Om du räknar in allt (brösta, baksel, tömmar och huvudslag) e summan den samma för pfiff standard och selen från hööks

Okej jag kolla bara på selpriset men det stämmer ju att hööks hade ingen baksele

Mycket man ska tänka på.

Men är jag rätt ute när jag tror att man inte ska köpa Börjes och Hööks billiga? Som det ser ut så är inte bröstan lös från däcklet och enligt min bok om körning så ska däckel och brösta vara två fristående delar som inte sitter ihop om jag fattat rätt. :crazy:
Mycket man ska tänka på har inget minne om att det var så här mycket för 20-25 år sedan när jag körde sist

Precis. Bröstan ligger runt hästen hals och man sätter fast den i draglinor som går direkt till svängeln som sitter i vagnen. Hästen drar alltså hela rockarden i bröstan. Däckeln sitter runt magen och ska bara hjälpa till att balansera och svänga rockarden, det ska egentligen inte vara någon tyngd i den (alltså måste rockarden vara rätt balanserad). Och sen bakselen som går bakom benen på hästen och sitter fast i vagnen och har som syfte att ta emot vagnen i nerförsbackar/när hästen bromsar (utan baksele åker däckeln fram och hästen bromsar med svanskappan/svansen, vilket kan sluta illa). Bakselen sitter på plats med en svanskappa som är kopplad till däckeln. Det är därför draglinorna slakar i nedförsbackar för då är bakselen spänd och tvärt om.

På hööks sele sitter bröstan ihop med däckeln vilket också innebär att man inte behöver svängel och draglinor. Detta är inte bra då hästen inte kan ta ut steget ordentligt, all vikt i däckeln och det är inte bekvämt för hästen och den kan i längden få skador av det. Därför räcker det inte att köpa till en baksele till en sån här sele, det löser inte hela problemet.

Coller: fast trästycke som träs över hästens hals och inte går att justera. Passar vid högtidliga tillfälle såsom victorias bröllop eller andra fina uppvisningar. Måttbeställs till en häst och rätt anpassad drar hästen superbra med den, men fel anpassad en katastrof. Vi som inte tävlar i svår klass eller kör bröllopsvagnar med klass kanske inte ska titta på collerselar..
Däremot kan du välja en svängd ergonomisk brösta som vissa selar har! Vet shettisekipage som nästan gett upp sin bröstsele men genom att köpa ergonomisk brösta gett hästen nytt liv i körningen, så det kan vara en gpd investering, då det är svårt att få rätt strl på både loksele och coller.

Vart kan man hitta svängda bröstselar? Blir alldeles vimsig i skallen och hoppas verkligen att jag inte ställer för dumma frågor. :crazy: När jag körde sist var det bara att sela på och dra inget snack om att däckel och brösta skulle vara separerade osv.

visst är det härligt men bekymmersamt med ny kunskap!?
När man kan det är inget svårt....

Svängda bröstor har selar.se på vissa selar eller så köper man den löst, driveout.se har dem, equilex.se har dem och sen finns det en tjej på hästnet.se som säljer selar som har det som standard. bra pris!

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 410
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 969
Senast: Barrel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka