Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Va fin han är din lille kille!
Jag förstår dina tankegångar.
Och visst, ska du bara köra omkring hemmavid där det inte finns några trafikerade vägar osv så kan du väl köra i bara grimman om du vill.
Men det jag undrar över är din motvilja mot bett över lag?
Är det så att du ser bettet som ett slags "tvångsredskap" som förhindrar en verklig djup kontakt med din häst?
Jag läser det lite så..men jag kan ha missuppfattat dig..
Är det så så tycker jag du ska tänka om.
För då ska du inte köra din häst i grimma med töm heller utan endast via rösten ha samspel med honom.
Ett bett är inte värre än en grimma.
Båda två är ett slags "tvång". Om man nu väljer att se det så.
En hand som håller ett bett är lika (eller ska vara) mjuk som den hand som får din ponny att följa dina kommandon via grimman.
Det är bara det att OM någonting skulle hända så har du inte en chans att avstyra en olycka om du kör bettlöst.
Bettet blir en säkerhet.
Inget tortyr-redskap i munnen.
Även selen är ju ett, för hästen, slags tvång om man ska hårddra det, eller hur?
Att han inte gillar bettet tror jag till viss del beror på din egna inställning.
DU gillar inte bettet och det förmedlar du till honom!
Vi vill så gärna ha en fördjupad kontakt med våra hästar och likt indianerna få dom att följa våra "tankar".
Bettet hindrar inte det alls!
För du behöver ju inte ens använda det om du lär honom att lyssna på din röst först och främst men det finns där som en säkerhetsåtgärd. En trygghet för BÅDE honom och dig!
Jag har ridit bettlöst och med hjälp av kroppsspråket fått min häst att göra det jag ber honom om.
Men bakom i en vagn har jag inte alls den kontakten.
Det är svårt för hästen att tolka mina trygga ledarsignaler i en stressad situation utan bett när man kör!
Jag har skrivit om det innan.
När jag trodde jag var så kunnig inom NH och jag såg "ner" på alla dom som inte hade funnit den rätta vägen med sina hästar.
Min haflingerpojke följde mig genom stock och sten och vi hade (vad jag trodde ja) ett jättefint samspel utan några som helst redskap mer än att jag var hans trygga ledare.
Men på en clinic så stod vi, ett gäng "nyfrälsta" besserwissrar inom NH och blev ombedda att släppa våra hästar på ett stort fält.
Tror du någon av hästarna valde oss att komma till i denna lite skrämmande frihet som det öppna fältet till hage innebar?
Snopna förstod vi att vi hade långt, långt kvar.
Det är lite där jag tror att du befinner dig.
Du och din fina pojke har säkert ett underbart kompanjonskap.
Men han är häst med alla sina flyktbeteenden kvar.
Det spelar ingen roll hur mycket man har övat och övat innan med både det ena och det andra.
En stressad häst som funderar på att fly kommer ha svårt att lyssna på och tolka dina signaler när du sitter i vagnen bakom honom!
Men självklart ska du göra det du vill och din tanke är fin!
Det kan ingen annan säga någonting om!
Fast jag ruckar inte på säkerheten mer hemma än på tävling...
Men kräver du att andra ska ha rätt utrustning på hästarna "hos dig" utefter vad DU tycker är säkrast?
Hjälm tycker jag man har rätt att säga till om (vid ridning), men i övrigt är det väl upp till var och en att använda det man tycker fungerar/är säkrast?