Inkörd i grimma

Sv: Inkörd i grimma

Ne precis. Sen tror JAG att många av kallblods raserna har en mycket starkare könsdrift än andra hästar. Jag vet en liten shettis som man endast kaN hålla i hingstbett vid betäckningar. Jag själv tycker tex. att HBL bara är stökiga vid betäckning och allmänt jobbiga att hålla på med.

Så kan det säkert vara, dom flesta kallblod är ju väldigt starka individer även i övrigt, så det kan ju mycket väl hända att dom även har starkare könsdrift.

Haha, du har aldrig haft avelshingst förstår jag. Det har inte med uppfostran att göra, utan med ren instinkt.

Nej jag har aldrig haft någon avelshingst, och visst kan det vara så att de tappar kontrollen när det kommer till betäckning. Det antar jag att du har större erfarenhet av. Hanterat hingstar rent allmänt har jag gjort men som du säger så är det säkert skillnad :p

Om man bortser från just den situationen, så jo, även instinkterna ska vi ju uppfostra hästarna att kunna bortse från för att istället lyda oss. Har ju lite med vänster hjärnhalva-höger hjärnhalva att göra, "uppfostrar" man hästen till att på begäran kunna koncentrera sig på den som hanterar så kopplar hästen in rätt hjärnhalva = slutar låta instinkterna ta över. Det är såklart lättare sagt än gjort, men det GÅR och min åsikt är som sagt att det har med uppfostran att göra.

När det kommer till betäckning så skulle jag kunna ha honom i grimma för han är väldigt försiktig av sig, men det skulle inte falla mig in.

Det kan jag förstå, särskilt om du är av åsikten att det är säkrare med bett = hänsyn till stoägare och att vara rädd om hästen. Själv tycker jag i regel att hästar är svårare att hantera med bett från marken. Men så behöver jag inte oroa mig för just den här biten eftersom jag inte äger någon hingst! ;)

Däremot en av dom äldre hingstarna (som i vanliga fall är lika väluppfostrad) han har så stark drift när det kommer till betäckning att det enda som skulle kunna hindra honom är att han får sig en redig spark från stoet, där hjälper knappt bett och hingskjedja och det är ett helt naturligt beteende, det går inte att "fostra" bort. Alla individer är olika.

Att det inte går tycker jag är modigt skrivet:angel: men som sagt så kan jag förstå att man väljer att inte uppfostra/inte kan eller får uppfostra/inte vågar uppfostra en häst i alla situationer. Jag skulle inte formulera det som att det inte går eftersom det finns de som gör underverk med hästar och det i regel alltid finns någon som sitter inne med rätt metod även om man inte gör det själv.
Oavsett så just av anledningen att bett och kindkedja inte ens hjälper (i de situationer de inte gör det) då är man ju körd oavsett, så filosoferar jag, och försöker att i så hög grad man kan uppfostra hästarna och lära dom hur jag vill att dom ska bete sig just för att undvika situationer där inget biter. Vid ridning/körning kanske det betyder att i undantagsfall välja en annan väg eller stanna och leda/hålla i hästen.

Den enda poäng jag vill ha fram egentligen är att man faktiskt kan känna sig och vara tryggare i olika situationer med olika hjälpmedel. Känner man sig trygg själv så påverkar det ju också hästen.

kom på en liten anekdot: häromdagen efter ett avslutat ridpass, ringde mobilen, jag gjorde halt, svarade och pratade. Efter en stund börjar Pontus gå mot utgången av ridbanan, jag tar lite i tyglarna, men inget händer. Jag fattar ju inget han smo är så känslig. Så jag lägger till ett ptrooo. då stannar han och jag tittar ner, och då har den sluga hästen kliat av sig bettet! ...och ville vandra hem.
Tur det var en körhäst jag satt på som lyssnar mer på röst än något annat. :)

Då kanske det är säkrare med grimma iaf. Det är ju inte lika ofta som dom kliar av sig den. Intressant tanke. hmmm åke grubblar.

Jaja, du kommer nog komma till insikt den dagen din häst blir riktigt skrämd och du märker att du inte har ett skit att säga till om eftersom hästen i grunden är ett flyktdjur och det finns ingen uppfostran i världen som kan ta bort det. Jag skulle vilja träffa den människa som kunde lugnat ner Karins hästar och hindrat dom från att fly den dagen det kraschade en luftballong i deras hage...

Mimer skakar av sig tränset ibland, men då är det bara att sätta dit "säkerhetsremmen" mellan nosgrimma och käkrem så kan han inte få av det :)

Jaja, du kommer nog komma till insikt den dagen din häst blir riktigt skrämd och du märker att du inte har ett skit att säga till om eftersom hästen i grunden är ett flyktdjur och det finns ingen uppfostran i världen som kan ta bort det. Jag skulle vilja träffa den människa som kunde lugnat ner Karins hästar och hindrat dom från att fly den dagen det kraschade en luftballong i deras hage...

Tror att du missade någon del eller missförstod :p Det är ju det här jag vill komma fram till - att hamnar man i en sådan situation att man inte har något att säga till om, då HAR man inget att säga till om oavsett bett/huvudlag ;)

Och ja, även den mest väluppfostrade häst kan också hamna i en situation där det "rinner över" och det inte går att få kontakt. Tror att skillnaden "uppfostransmässigt" är hur lång tid det tar att återfå kontakten i förhållande till hur stressad hästen blir.
Om man är förvarnad, som man faktiskt har turen att vara ibland och känner att nu kommer det explodera, då är det smartare att försöka undvika situationen av säkerhetsskäl än att förlita sig till kontrollhjälpmedel, det gissar jag att du är med på :p
Även uppfostransmässigt är det skillnad på fall där man måste vänta ut hästen och låta den reagera (ibland vare sig man vill eller inte :crazy: ) trots att den är "väluppfostrad" och litar på sin människa, och fall där hästen inte är extremt rädd men ändå inte lyssnar. Det är ju det senare här som är frågan - vad kan bettet göra för skillnad? Det GÖR skillnad, men vilket som är positivt eller negativt med olika bett upplever folk uppenbarligen olika.

Btw, jag pratar fortfarande skarpare varianter av bettlösa, inte grimma.

Att det inte går tycker jag är modigt skrivet men som sagt så kan jag förstå att man väljer att inte uppfostra/inte kan eller får uppfostra/inte vågar uppfostra en häst i alla situationer. Jag skulle inte formulera det som att det inte går eftersom det finns de som gör underverk med hästar och det i regel alltid finns någon som sitter inne med rätt metod även om man inte gör det själv.

Det var detta jag baserade mitt svar på. Det finns tillfällen då ingen människa rår på hästens handlande oavsett vem det är, det beror inte på att man inte kan/vill/vågar uppfostra sin häst.

man behöver inte spänna en nosgrimma åke. Men det är snyggare utan nosgrimma på arbetshästar!

och sen så var det att han kliat upp ett spänne på sidostycket, bettet hängde i bara ett stycke :) han såg så nöjd ut... han kanske vill ha grimma istället när vi kör våra galoppass. Tror inte jag vill det..

Hmm, har grubblat klart. Bästa lösningen är kanske att svara i tele när man inte är på hästryggen....

kom på en liten anekdot: häromdagen efter ett avslutat ridpass, ringde mobilen, jag gjorde halt, svarade och pratade. Efter en stund börjar Pontus gå mot utgången av ridbanan, jag tar lite i tyglarna, men inget händer. Jag fattar ju inget han smo är så känslig. Så jag lägger till ett ptrooo. då stannar han och jag tittar ner, och då har den sluga hästen kliat av sig bettet! ...och ville vandra hem.
Tur det var en körhäst jag satt på som lyssnar mer på röst än något annat. :)

Måste bara tillägga en sak där. Jag vet det där kravet om bett vid urlastning på tävlingsplats osv MEN... jag lastar aldrig ut i just bara träns för att det går sönder alldeles för lätt o det åker av lätt. Alltid grimma på o mest för syns skull träns. Tränset går det inte att ta tag i ordentligt om det behövs anser jag!

Det var detta jag baserade mitt svar på. Det finns tillfällen då ingen människa rår på hästens handlande oavsett vem det är, det beror inte på att man inte kan/vill/vågar uppfostra sin häst.

Ja, fast det skrev jag som svar på att hästen blir omöjlig i en viss situation utan att vara panikslagen. Men reservation för betäckning för det har jag som sagt ingen erfarenhet av.
Om hästen upprepade gånger blir okontrollerbar i en viss situation, då är ju det en trend som är lättare *host* nåja, inte omöjlig, att jobba bort än något plötsligt som man inte råkat ut för tidigare.

Men detta handlade ju inte om att hästen hoppar till varje gång den går förbi en viss sten och sliter sig och springer hem, det är ju helt klart olydnad, utan detta handlade ju om när hästens instinkter tar över, så som när dom blir riktigt skrämda eller vid betäckning.

jag brukar tränsa på i transporten, men sen blir det en grimma på för att hålla i, vill inte hålla i bettet vid urlastning.

Det dök upp en urdum grej på körsymposiet jag var på i våras, att man inte ska få besiktiga med skygglappar, så då måste man lasta hästen, tränsa om, och sen tränsa om igen innan dressyren. För man får ju inte ha hästen utan träns eller nummerbricka utanför transporten...jag tror kanske inte den regeln går igenom, har inte hört något än.

jag vill bara delge en erfarenhet om stångbett.

jag hade innan en häst som var säker i trafik, utom vid timmerbilar.
Och jag kan säga så mycket som att jag tackar mitt stångbett de dagarna de svichade förbi i 80 knyck på smala vägar, för hon stod rakt upp och ville inget annat än att ge sig iväg men stångbettet höll henne åtminstone stilla. Hade jag haft ett tränsbett där, eller huga mig, en grimma, hade det blivit sken. jag red ju med tränsbett och det är stor skillnad på kontrollen när det gäller, på de två typerna av bett.

Liknande trådar

C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 846
Senast: Anna_
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 199
Senast: a_c72
·
Hästvård Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till' Åringen har under hela den tid jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 063
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur