Inkörd i grimma

Sv: Inkörd i grimma

Men detta handlade ju inte om att hästen hoppar till varje gång den går förbi en viss sten och sliter sig och springer hem, det är ju helt klart olydnad, utan detta handlade ju om när hästens instinkter tar över, så som när dom blir riktigt skrämda eller vid betäckning.

Ja? Hade vi inte redan kommit överens om att bettet inte hjälper då? ;)

jag vill bara delge en erfarenhet om stångbett.

jag hade innan en häst som var säker i trafik, utom vid timmerbilar.
Och jag kan säga så mycket som att jag tackar mitt stångbett de dagarna de svichade förbi i 80 knyck på smala vägar, för hon stod rakt upp och ville inget annat än att ge sig iväg men stångbettet höll henne åtminstone stilla. Hade jag haft ett tränsbett där, eller huga mig, en grimma, hade det blivit sken. jag red ju med tränsbett och det är stor skillnad på kontrollen när det gäller, på de två typerna av bett.

Det kan jag mycket väl tänka mig, men det beror på häst och ryttare. :p
Jag personligen tycker som sagt det känns mycket mindre tryggt att använda stång om det väl händer något eller hästen blir stressad, just eftersom det är lätt att de omvandlar det till något annat och blir ännu mer stressade (stegrar t ex). Men på någon häst som jag inte ridit ännu kanske det skulle kännas tryggare med stång, vem vet. Jag använder iaf den utrusting jag känner mig säkrast med oavsett om det är grimma, bettlöst, tränsbett, stång, och det är väl ganska logiskt.

Det lät som ett väldigt skört träns att döma av ditt inlägg så det kunde ju vara bra att veta vad det var så man kunde passa sig för det. Självklart kan en häst lättare rycka sönder ett träns än en repgrimma.

Ja? Hade vi inte redan kommit överens om att bettet inte hjälper då? ;)

Jo, men nu var det ju inte frågan om bett utan om hästen var uppfostrad eller inte, som jag fattade ditt inlägg så tyckte du att ett sånt beteende berodde på att hästen inte var fostrad på rätt sätt.

Specificera "ett sånt beteende". Betäckning tog jag som undantag från påståendet eftersom jag inte har erfarenhet av det.

Men läser du inte inläggen?? Jag har ingen lust att sitta och skriva samma saker om och om igen, läs igenom inläggen ett par gånger till så förstår du nog frågan.

För en del inlägg sedan så kommenterade jag att jag tyckte det var "modigt att säga att det inte går" angående att hästarna blir okontrollerbara eller halvt okontrollerbara vid betäckning. Är det det du menar?
Isåfall menar jag ju precis som jag skrev, jag tycker det är modigt att påstå att en sak inte går med tanke på vilka underverk en del hästmänniskor kan göra och hur någon annan kanske kan hitta rätt knappar. Själv vet jag inte huruvida det går eller inte, har ju inte ens sett situationen ifråga, men man kan vara hur duktig hästmänniska som helst och ändå inte hitta just DEN pusselbiten eller inte komma överens med alla hästar. Därav att jag tycker det var modigt att påstå att något inom hästhantering är omöjligt! ;)

Kul att han sköter sig, lillgrabben!
Han ser jättefin ut på bilderna!

Absolut, illa vid körning också. Men i många fall så är det "skyll dig själv"-varning, och i andra fall är det ett krav från den som har banan/anläggningen där man rider/kör. Har ingen större erfarenhet av hur det är på "köranläggningar" men på ridanläggningar är det ganska vanligt med hjälmkrav som jag förstått.

Liknande trådar

C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 846
Senast: Anna_
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 199
Senast: a_c72
·
Hästvård Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till' Åringen har under hela den tid jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 063
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur